Annonse

Ikke mange konkrete elektriske nyheter ved siden av Jaguar I-PACE. Men Nissan bekrefter omsider ny LEAF i september, og et stadig høyere antall bilprodusenter planlegger elbil.

GENÈVE (elbil.no): Jaguar I-PACE skal lanseres i andre halvår 2018, og fikk naturligvis mye oppmerksomhet på Jaguars stand. Modellen er utviklet som elbil fra grunnen av, har en batteripakke på 90 kWh, firehjulsdrift og NEDC-rekkevidde på 500 kilometer.

Foruten kjente elbiler nær lansering, som Opel Ampera-e (som du kan lese litt mer om på mandag) og nye Volkswagen e-Golf, er også spennende konsepter som Volkswagen I.D. Buzz på plass.

Den etterfølger Golf-erstatteren I.D., som ble vist i Paris, og jeg tok en prat med Volkswagen-direktør Kai Robert Solheim og informasjonssjef Anita Svanes (bildet under) om bilen.

Flerbruksbilen I.D. Buzz er selvkjørende, som en rekke andre virkelighetsnære konsepter på utstillingen, og er den første elbilen basert på MEB-plattformen som skal i serieproduksjon (fra 2020). Ved hjelp av fire laserscannere, flere kameraer, ultralyd og radar holder bilen oversikt over trafikk, fotgjengere og miljø. Informasjonen bilen selv innhenter skal kombineres med trafikkdata fra internett.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Elektrifisering er i det hele tatt gjennomgangsmelodien på utstillingen, også fra produsenter som tidligere har ligget lavt, ved siden av selvkjørende og tilkoblede biler. Fellesnevneren er at de fleste produsentene først varsler biler fra 2019-2020.

På sikt vil det handle om å kunne tilby enhver drivlinje som passer for kunden, avhengig av hvor de bor og hva energisituasjonen tilsier.

Ny Nissan LEAF kommer til høsten

Heller ikke denne gang hadde Nissan noen store elektriske nyheter vise fram, til alle dem som venter på ny LEAF. I stedet sto en det en ombygd og selvkjørende utgave av dagens LEAF på Nissans stand.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Men det er åpenbart at det nærmer seg. Etter at vi tidligere har hatt grunn til å tro at noe ville skje på Consumer Electronics Show (CES) eller NAIAS i Detroit i januar, er nå den mest sannsynlige anledningen den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september. Nissan bekreftet også nyheten i denne tweeten:

Basert på samtaler med Nissan-talspersoner, er det liten tvil om at også de er utålmodige etter å få en ny LEAF  på veien, særlig med tanke på en stadig tøffere konkurransesituasjon.

Hvor mye den vil ligne på IDS Concept, som er vist i denne omtalen av LEAF-nyheten, er uklart. Likeså hva slags størrelse(r) batteripakken(e) vil få.

Ellers verdt å merke seg

Ståle Frydenlund / elbil.no

Renault Zoe E-sport Concept er fusjonen av fornuftige Zoe (tilsvarende batteripakke på 40 kWh) og Formula E Renault e.dams, og et perfekt eksempel på at en elbil kan være både effektiv og hysterisk rask. Den lille tøffingen gjør 0-100 km/t på 3,2 sekunder, og har to elmotorer som til sammen yter 460 hestekrefter (640 Nm). Toppfarten på 210 km/t nås på under 10 sekunder. Mer om konseptet her.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Smart Electric, både i to- og firedørsversjon, har nært forestående lansering i Norge. Oppgitte maksimalrekkevidder er 160-170 kilometer (batteripakke på 17,6 kWh), og bilene markedsføres derfor som urbane elbiler. Prisen er ventet å starte på rundt 170.000 kroner, og modellen vil etterhvert bli å få med 22 kW AC-ombordlader. Denne gang blir merket ikke å få kjøpt med fossil drivlinje i Norge.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Fire nye elbiler fra Peugeot, Citroën og DS er ventet fra 2019 med oppgitte rekkevidder på 450 kilometer, bekreftet informasjonssjef Stian Gihle hos den norske importøren Bertel O. Steen AS. Det er samtidig uklart om importøren tar inn personbilutgaven av Peugeot Partner, kalt Tepee (bildet), som ble lansert på Genève-utstillingen. Årsaken er at rekkevidden etter den utgående NEDC-syklusen ikke er bedre enn 170 kilometer.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Subaru lanserer sin nye XV-crossover på utstillingen, og gir samtidig klar beskjed om at den er klargjort for å bli både elbil og ladbar hybrid på litt sikt.

– Elbilen er ventet å være klar i 2019, fortalte informasjonsdirektør Stian Thrane hos den norske Subaru-importøren.

PR- og salgskoordinator Wenche Skarpodde i Mazda Norge bekreftet også at Subaru-konkurrenten regner med å lansere elbil samme år.

Ford valgte ikke å stille ut den oppgraderte Focus Electric-utgaven på sin stand i Genève, men den er på vei inn i det norske markedet denne våren.

– One step at a time

Litt lenger fram i tid kan det også være aktuelt med elbil fra Bentley. På deres fasjonable stand sto konseptbilen EXP 12.

En nærmere prat med en velkledd herremann på standen avklarte at den lekre toseteren foreløpig ikke inneholder en elektrisk drivlinje, men at tanken er at den skal gjøre det. I første omgang er den konservative luksusbilen fri for galleriet av eksospotter Bentley pleier å ha.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Bentley-modeller har tradisjonelt hatt bensinmotorer. Det var kontroversielt da vi satset på dieselmotor i vår nye SUV (Bentayga), og vi forventet også reaksjoner på planen om en framtidig elbil. Reaksjonene er 50/50, uttalte representanten.

– Her handler det om «one step at a time», og vi vil ta oss god tid med dette konseptet.

De enda mer vidløftige konseptene forholder vi oss ikke spesielt til, men du kan se bilder under. En av aktørene, Quant, dukker opp på utstilling etter utstilling, men uten at planene virker å være nærmere lansering.

Tradisjonell vinner i Car of the year 2017

Jeg startet forøvrig årets Genève-gjennomgang med å overvære kåringen av Car of the Year 2017 mandag ettermiddag.

Juryen består av nær 60 europeiske motorjournalister fra 22 land, med hovedtyngde i UK, Frankrike, Spania, Tyskland og Italia.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Det hadde definitivt ikke vært feil om en bil som Hyundai IONIQ, som først og fremst selges som elbil i Norge (kommer også som ladbar hybrid og seriehybrid), hadde nådd finalefeltet på sju biler.

IONIQ (bildet under) blir forøvrig vist som selvkjørende konseptbil på utstillingen, i likhet med en rekke andre biler på utstillingen.

Men i denne kåringen var det lite elektrisk å spore, med unntak av at Volvo V90 er ladbar (med kort elektrisk rekkevidde). Det endte med at den forhjulsdrevne crossoveren Peugeot 3008 tok pokalen, foran Alfa Romeo Giulia.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Se flere elektriske bilder fra Genéve-utstillingen