Annonse

Elbiler på Aker BryggeNorsk Elbilforening finner grunn til å nyansere inntrykket etter NTBs omtale av en ny Fjordkraft-undersøkelse om elbil.

Undersøkelsen er gjennomført av InFact på vegne av kraftleverandøren Fjordkraft.

Torsdag presenterte NTB en artikkel om undersøkelsen, under tittelen «Derfor kjører vi lite elektrisk», som gikk ut til landets aviser.

Artikkelen er ikke spesielt detaljert, men presenterer disse hovedfunnene:

  • Av dem som kjører bensin- eller dieseldrevet bil oppgir 26,7 prosent for dårlig rekkevidde som grunn til at de ikke kjører elektrisk.
  • 11,2 prosent velger bort elbilen fordi den kanskje ikke holder mål rent teknisk.
  • Bare 4,5 prosent svarer at manglende lademuligheter er årsaken til at de sier nei til elbil.
  • Rekkeviddeangsten skal være større blant menn enn kvinner, men tall oppgis ikke.

Kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland i Fjordkraft sier til NTB at kraftprodusenten tror strøm til elbil vil være et nisjeprodukt i mange år. Samtidig tror hun at elbilenes popularitet vil fortsette å øke. For egen regning skriver NTB at «en landsdekkende undersøkelse viser at det fortsatt er betydelig skepsis til elbiler».

Kan leses på flere måter

Generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk ElbilforeningNorsk Elbilforening mener denne undersøkelsen, slik den er presentert, umulig kan gi et rettmessig inntrykk av situasjonen.

– Dersom bare knappe 27 prosent oppgir at elbilen har for lav rekkevidde, står elbilen foran et gigantisk gjennombrudd. Vi kan ikke lese dette punktet på annen måte enn at 73 prosent mener elbilen har helt grei rekkevidde, eller ikke har noen formening, sier generalsekretær Snorre Sletvold (bildet) i Norsk Elbilforening.

I Norge er det i dag cirka 600.000 husstander som har to eller flere biler, av en total personbilpark på cirka 2,4 millioner.

– Elbilforeningens påstand er at husstander med to biler uten problem kan la minst en av disse være elektrisk. I såfall snakker vi om at 25 prosent av bilmarkedet enkelt kan elektrifiseres, langt mer enn de mest optimistiske prognoser vi hittil har sett, sier Sletvold.

Elbilforeningen mener de fleste myter om elbil er i ferd med å gjøres til skamme i Norge.

– Intet land har flere elbiler per innbygger enn Norge. Salgstakten vi har kan vel knapt være større, med tanke på at det er relativt få modeller på markedet. Flere modeller vil gi langt høyeresalgstakt. Bare vent og se, utfordrer Sletvold.

– Bruker elbilen som nummer én

Han finner støtte i salgsstatistikken så langt. Vår ferske gjennomgang av Motorvognregisteret viser at det var minst 15.000 elbiler på norske veier 1. oktober i år. I september utgjorde elbiler 8,6 prosent av totalmarkedet, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Elbilenes markedsandel så langt i år er samtidig rundt fire prosent.

– Mange kjøper elbil som bil nummer to, men erfaringene så langt viser at majoriteten bruker den som bil nummer én. Altså er den bilen som dekker brorparten av det individuelle transportbehovet i husholdningen, fremholder Sletvold.

For bare kort tid siden ble eksempelvis Tesla Model S introdusert. Dette er en elbil som for alvor vil konkurrere med konvensjonelle biler på grunn av stor rekkevidde.

– Den er også en elbil som allerede i dag gir flere hundre husholdninger muligheten til å være helelektriske. Dette tallet kommer til å øke betraktelig, spår Sletvold.