Annonse

Fortum Charge & Drive gjorde rent hurtigladebord, mens hovedkonkurrenten Grønn Kontakt tar nederlaget med fatning og satser videre. 2016 ligger an til å bli et bra år for hurtiglading.

I går kveld ble det kjent via TV2 at Fortum Charge & Drive stakk av med hele Enova-potten på 10,5 millioner kroner i investeringsstøtte til hurtigladeinfrastruktur for 2015 og 2016. 77 nye hurtigladere blir fordelt på 44 ulike steder. 37 av disse stedene har ingen lademuligheter i dag.

Alle steder skal ha to lademuligheter. Nøyaktig plassering av alle laderne vil være klar innen 1. mai neste år, mens utbygging skal være klar innen 1. november.

– Vi er klar over at det var tøff konkurranse om midlene, men vi leverte det beste tilbudet og ble Enovas valg på samtlige strekninger. Vi ser det som en stor tillitserklæring, sier leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive, som ikke vil kommentere om han er overrasket over å ta hele potten.

blogg 20151222 enova 800

– Men med denne tildelingen går ladeinfrastrukturen i Norge over i en ny fase. Vi ser fram til å gi elbilister en mye større frihet når vi nå bygger ut ladestasjoner mellom de største byene i landet.

Med seg på laget har Haugen Ihle fått Ringerikskraft, RBI Norge AS (Renault-importør), McDonalds og BKK.

– En fin julenyhet

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening fastslår at dette var en særdeles god nyhet rett før jul. Hun er også fornøyd med at Elbilforeningen har fått gjennomslag for at det må være minst to hurtigladere med støtte for alle typer elbiler på hver ladestasjon.

– Dette var en fin julenyhet. På vegne av våre over 30.000 medlemmer ser vi med glede på at det blir stadig enklere å være elbilist. Det er veldig bra at det jobbes sakte, men sikkert, mot at det blir like enkelt å hurtiglade som å fylle bensin. Samtidig skulle vi ønske at det var mer konkurranse i hurtiglademarkedet, sier Bu.

Hun understreker at utbygging av hurtigladenettverket betyr mye både for eksisterende eiere og alle som vurderer å bytte til elbil.

– De får en forsikring om at elbilen dekker mesteparten av deres behov til tross for kortere rekkevidde. I tillegg vil bruksområdet øke med hurtigladere utenfor rekkevidden til en typisk elbil, konstaterer Bu (bildet).

blogg20152219 Christina Bu Norsk elbilforening

Allerede i januar er neste Enova-utlysning varslet. Da er det grunn til å håpe på at investeringsstøtte også går til hurtiglading nord for Trondheim.

– Nærmere 150 hurtigladere neste år

Daglig leder Ole Henrik Hannisdahl hos Fortums hovedkonkurrent Grønn Kontakt (GK) bedyrer at han ikke er skuffet over at Fortum Charge & Drive gjorde rent bord i denne runden. I stedet lover GK å satse på et område Norsk elbilforening etterlyste fra Enova i forbindelse med den gjeldende strategien: Flere hurtigladere i og rundt de større byene.

– Elbilistene får nå en velfortjent og etterlengtet julegave. Mens Fortum og Enova bygger 77 ladere langs korridorer, vil GK sammen med Statoil og andre partnere bygge cirka 80 ladere i og rundt byene og langs viktige hovedveier. Dermed ligger det an til å komme nærmere 150 nye hurtigladere neste år, noe som gjør planlegging av ladestopp og rekkeviddeangst til utdaterte begrep, sier Hannisdahl.

GK har gått i partnerskap med Statoil Fuel & Retail. I tillegg bidrar RBI Norge AS også i dette samarbeidet. Utbyggingen starter i mars, og vil trolig koste rundt 40 millioner kroner.

– Vi er allerede godt i gang med planleggingen, og utbyggingen neste år betyr i gjennomsnitt to stasjoner hver eneste uke, sier Hannisdahl.

GK gjør nå klart til hurtigladeåpning på sine to første Statoil-stasjoner: Seljord (langs E134) og Kjerlingland (ved E18 i Lillesand).

Fornøyde E16-partnere

I tillegg til DC-hurtiglading (CHAdeMO og Combo/CCS) etableres ett 22 kW-uttak (AC) på alle Fortums ladesteder. Sistnevnte besørges av Renault-importør RBI Norge AS. Flere operatører, blant dem GK og Fortums nye partner BKK, driver allerede hurtigladestasjoner langs de ulike strekningene.

– Vi er svært fornøyde med at vi har etablert et samarbeid med Fortum om forsterkning og komplettering av E16, slik at dette blir en elbilvennlig korridor mellom Bergen og Oslo, sier forretningsutvikler Odd Olaf Askeland i BKK, som sier kraftselskapet vil ta ansvar for å doble kapasiteten på Dale ved å utvide til to hurtigladere.

– Sammen med vår ladestasjon på Trengereid sikrer BKK da en god og effektiv ladeopplevelse på første del av E16 mellom Bergen og Voss, sier Askeland.

blogg 20140605 dal samling 800

Ringerikskraft står også parat til å bidra i samarbeidet langs E16:

– Flere hurtigladestasjoner og økt rekkevidde for elbiler medfører økt kjørelengde og gir reduserte utslipp fra transport. Det gir dermed et bidrag til det grønne skiftet, sier administrerende direktør Ole Sunnset i Ringerikskraft, som allerede har bidratt til blant annet hurtigladestasjonen på Nes i Ådal, langs E16 (bildet over).

– Viktig grep på veien

– Vi håper og tror denne utbyggingen vil bidra til å øke etterspørselen og utvikle markedet for lading av elbil. Vi er godt fornøyd med at det ble reell konkurranse på alle strekningene. Dette viser at det er investeringsvilje i markedet, og at konkurranseformen fungerer, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Hun konstaterer, på lik linje med Norsk elbilforening, at elektrifisering av veitransporten er et viktig grep på veien mot lavutslippssamfunnet.

– Nå får vi et sammenhengende ladetilbud langs noen av de mest trafikkerte veiene i Sør-Norge. Når elbilen kan brukes også på langturer, trenger du ikke lenger en annen bil, fastslår Kvam.

Slik fordeler hurtigladerne seg

E18:

  • Drammen (Buskerud)
  • Holmestrand (Vestfold)
  • Gulli (Vestfold)
  • Tvedestrand (Aust-Agder)
  • Grimstad (Aust-Agder)
  • Sørlandsparken (Vest-Agder)

E39:

  • Mandal (Vest-Agder
  • Hellevatnet (Vest-Agder)
  • Moi (Rogaland)
  • Helleland (Rogaland)
  • Vikeså (Rogaland)

E16:

  • Hallingby (Buskerud)
  • Nes (Buskerud)
  • Bagn (Oppland)
  • Røn (Oppland)
  • Vang (Oppland)
  • Tyinkrysset (Oppland)
  • Borlaug (Sogn og Fjordane)
  • Håbakken, Lærdal (Sogn og Fjordane)
  • Gudvangen (Sogn og Fjordane)
  • Voss (Hordaland)
  • Dale (Hordaland)

Riksvei 7:

  • Nesbyen (Buskerud)
  • Gol (Buskerud)
  • Hemsedal (Buskerud)

E6:

  • Espa (Hedmark)
  • Brumunddal (Hedmark)
  • Lillehammer (Oppland)
  • Fåvang (Oppland)
  • Vinstra (Oppland)
  • Otta (Oppland)
  • Oppdal (Sør-Trøndelag)
  • Støren (Sør-Trøndelag)

NB. Vi oppdaterer med oversikt for Riksvei 3.

BAKGRUNN: Enova-utlysningen 2015-2016

  • Enova opplyser at Fortum Charge & Drive trakk lengste strået på grunn av søknader med lavest støttebehov for samtlige seks strekninger.
  • Helt grunnleggende i Enovas krav var at det skulle være minst to lademuligheter for hver femte mil, og at alle elbilister skal kunne benytte stasjonene uten å ha abonnement.
  • De nye hurtigladerne blir kompatible med alle typer moderne elbiler (CHAdeMO, Combo/CCS og 22 kW Type 2 AC).