Annonse

HurtigladerI disse dager fullfører Hordaland fylkeskommune det første prøveprosjektet på hurtigladekorridorer for elbiler. EL39 og EL16 er igang. Vi gratulerer!

Først kom det noen hurtigladere i sommer. Seinest i november hadde vi en artikkel da et par til var på plass. Nå har de tre siste i denne omgang kommet i drift. Vi henter først noen fine uttalelser fra pressemeldinger fra denne ukas åpninger.

 

Hurtigladere HordalandNo kan elbilar køyra elektrisk mellom Bergen og Voss utan frykt for å gå tom for straum. Den nye hurtigladestasjonen på Dale i Vaksdal kommune legg til rette for ei billeg og fossilfri bilreise langs E16.

No kan elbilar køyra elektrisk mellom Sogn og Stavanger utan frykt for å gå tom for straum. Dei nye hurtigladestasjonane i Kvernhushaugane på Knarvik i Lindås kommune og på Oppedal kai i Gulen kommune legg til rette for ei billeg og fossilfri bilreise langs E 39 på Vestlandskysten.

– Etableringa av hurtigladepunkta er sentralt i Hordaland fylke sin klimaplan og eksempel på at tiltak vert sette i verk for å nå klimamåla. Hordaland treng innbyggarar som medverkar til å redusera utslippa. Dei som ynskjer å bidra, skal oppleva det som enkelt å gjera ein innsats, seier fylkesvaraordførar Mona Hellesnes i Hordaland fylkeskommune.

– Vi tek samfunnsansvar og legg til rette for ein miljøvenleg og framtidsretta infrastruktur basert på fornybar energi i transportsektoren. BKK ynskjer å stimulera til auka bruk av miljø- og klimavenleg transport, seier konserndirektør Lise Reinertsen i BKK.

Det bør ikke være noen hemmelighet at Per Hjalmar Svae, seniorrådgjevar miljø i Hordaland fylkeskommune, har vært en drivende kraft i dette arbeidet. Ja, han har nærmest vært en liten elbilkampanje i seg sjøl. God hjelp til planlegging har han fått fra Ardeo Technology AS og Sweco.

Hurtigladerne driftes av samarbeidende kraftselskap: BKK med ansvar for fem og Haugaland Kraft, Sunnhordland Kraftlag og Voss Energi som har én hver. ABB er leverandør av utstyret. Transnova har gitt verdifull økonomisk støtte for at prosjektet kunne realiseres. Fra hva vi har kunnet se, virker det som prosjektet har løst oppgaven innenfor fornuftige
økonomiske rammer.

HurtigladerABB har tatt ansvar for at status leveres til NOBIL. Slik kan du før du drar ut på tur, kontrollere at de er i drift. Sågar se om de er ledige eller opptatt. Men det kan forandre seg før du når fram. I alle fall, litt økt trygghet bør dette gi. Sjekk f.eks. denne mobilvisningen for hurtigladerstatus.

Hordaland fylkeskommune skal ha stor ros for innsatsen. Da tenker vi ikke minst på politikerne som fatter vedtak og bevilger midler. Iveren sprer seg til andre fylker. Møre og Romsdal er allerede på banen med fire hurtigladere som settes opp til våren. Sogn og Fjordane har fått sin første gjennom dette prosjektet. Vi vil ikke overraskes om de vil se sitt snitt til å binde Hordaland og Møre og Romsdal sammen. Ja, til og med helt ned til Rogaland vil det være en kyststamvei EL39. Mens EL16 Bergen – Voss også bør kunne kjøres trygt elektrisk med elbiler som kan hurtiglade.

Nå venter vi bare spent på hva fylkeskommunen finner på neste år, både for normal- og hurtiglading. Noen signaler er allerede gitt. Av dette, og hva vi forøvrig hører, kan vi være temmelig sikre på at vi ikke har sett slutten på satsingen – bare begynnelsen.

Kartet ovenfor viser i rødt og gult (ja, det er fylkeskommunens farger) stasjonene som inngår i Hordalands første satsing. Forøvrig kan du se alle landets eksisterende og planlagte hurtigladere på hurtigladekartet vårt.