Annonse

– Den såkalte grønne skattekommisjonen foreslår å fjerne elbilfordelene og snu utviklingen mot høyere avgifter for biler med høye CO2-utslipp. Dette er omvendt klimapolitikk, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Norsk elbilpolitikk har fått mye oppmerksomhet under klimaforhandlingene i Paris.

– Norge er et foregangsland i elbilpolitikken internasjonalt. Vi viser for resten av verden at null utslipp i veitrafikken faktisk er mulig innen få år. Vi ville aldri hatt en elbilsuksess i Norge med forslaget fra Grønn skattekommisjon, sier Bu.

Hun poengterer at elbilpolitikken er et av få klimatiltak som faktisk fungerer i Norge. I tillegg reduseres eksosutslipp og støy fra veitrafikken.

– At elbilpolitikken faktisk fungerer, er ikke et argument for å avvikle den. Om få år vil teknologiutviklingen gjøre at elbil kan konkurrere ut eksosbiler uten offentlige fordeler. Fjernes fordelene for tidlig, vil innsatsen så langt i verste fall være forgjeves, sier hun.

Christina Bu mener vi ikke får til skiftet til nullutslippsbiler uten videre starthjelp.

– Transportøkonomisk institutt har tidligere konkludert med at engangsavgiften og skattefritak for nullutslippsbiler er politikken som fungerer best, sier Christina Bu.

Politikerne har lagt stadig større vekt på CO2-utslipp i engangsavgiften. Skattekommisjonen foreslår å reversere denne utviklingen.

– Vi tror ikke at politikerne vil følge dette forslaget. Det ser kanskje fint ut i teorien, men vil ikke fungere i praksis, sier Christina Bu.