Annonse

RedningsbilI løpet av et par dager har VG og Adressa blitt overraska over at elbilene ikke kjører så langt som bilselgerne oppgir for ideelle forhold. Nå burde de fleste av oss vite bedre.

I mange år har Elbilforeningen forklart at rekkevidden for elbiler varierer svært med forholdene. Slik det står i kjøpsveiledningen vi begynte med sommeren 2010:

«Kjørelengden er sterkt påvirket av kjøremønster, kjørestil, topografi og årstid. Kortest er den om vinteren med kalde batterier og høy rullemotstand i snø og is. Oppover- og nedoverbakke utgjør en meget stor forskjell. Strømforbruket er lavest ved jevn kjøring i middels fart. Desto høyere fart, jo større energiforbruk på grunn av økt luftmotstand. Kjørestilen din utgjør en stor forskjell. Unødvendige akselerasjoner og rykk-og-napp kjøring er energisløsing.»

I forkant av denne kjøpsveiledningen som Elbilforeningen/NAF/Forbrukerrådet samarbeider om, var det noen harde slag med bilimportørene. Første gang da Mitsubishi reklamerte med 160 km for i-MiEV. Undertegnede proklamerte for hele bransjen at Mitsubishi ikke visste hva de holdt på med. Resultatet var å bli innkalt på teppet hos MotorGruppen med beskjed om å skjerpe seg: For fabrikken vet best hvor langt elbilen kan kjøre. Vel, det tok ikke mange ukene med norske erfaringer før Mitsubishi fornuftig nok la seg flate og ga oss rett. Og takket svært hyggelig for hjelpen vi hadde gitt.

Resultatet av dette er at så å si alle importører angir en realistisk minimumsrekkevidde. Riktignok er det en og annen vi fortsatt er litt usikker på, gjett hvem, men realitetsorienteringa er så absolutt til stede. For testsyklusene bilene gjennomgår er latterlig optimale. De kan ikke regnes som annet enn en veiledning om forholdet mellom de ulike elbilenes rekkevidde. Tallet i seg sjøl er nærmest uoppnåelig for de fleste (sett bort i fra dem som kjører som prester). Akkurat som drivstofforbruket du får oppgitt for bensin- og dieselbilene.

VG
Men bevares, litt skuffelse blant kunder må vi påregne når elbil plutselig blir bestselger i Norge. Ikke alle kan få med seg begrensningene. Men VG og Hanne Hattrem bør vite bedre. Deres bidrag kan vi si er «litt 2005», før vi lærte oss så mye om elbil, både muligheter og begrensninger.

Tittelen sier sitt: Så langt går elbilene egentlig. Dette er en såkalt «plussartikkel», og det må betales for tilgang. Like greit. Vi sakser noen momenter fra forsøket på å kjøre elbil fra Oslo til Hallingdal, med NAFs bilberger i kjølvannet – og er dermed ferdig med den saken. For oss var dette ingen nyhet. 

Kjøreruten er ikke forsøkt å etterlikne testen som ligger til grunn for EU-syklusen. Kupevarmen ble satt til 21 varmegrader. Ute var det fra pluss fem til pluss en. Setevarme var avslått, radioen og kjørelys på. Vi kjørte i normal drive-innstilling.

Ford Focus Electric var førstemann ut på NAFs bergingsbil etter 93 kilometer. Nissan Leaf holdt det gående i 112 kilometer før den var sluttkjørt.

Teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen forklarer:

Resultatene er ingen bombe. Men sett i forhold til spesifikasjonene, er det selvsagt skuffende. Dette mønsteret ser vi også på biler med forbrenningsmotor, som svært sjelden klarer det oppgitte forbruket fra produsenten.

Adressa
Frank sier: – Jeg føler meg lurt. Det kan han ha rett i. For her er det flere bilselgere, både den offisielle Nissan-forhandleren Wittro Bil og selgeren Akershus Elbil, som kan ha tatt en snarvei. I offisiell info fra Nissan, som de deler gjennom kjøpsveiledningen, framkommer det klart og tydelig at 110 km med en LEAF ikke er enkel match året rundt. Det veit også alle LEAF-eiere.

Vi siterer igjen kloke ord fra kjøpsveiledningen vår:

På grunn av variasjonen mellom brukere og bruksmønster er det ikke lurt å velge elbil basert på kjørelengder som er på grensa til hva det oppgis at elbilen kan yte. Denne ytelsen faller også med alder og slitasje på batteriene. Å være i yttergrensa sliter ikke bare på dine egne nerver, men også unødvendig på batteriene. I det daglige er det best å ha litt romslige marginer.

Nei, det vil være rimelig at noen hjalp Frank med å ordne opp i det uheldige bilkjøpet. For at vi ikke skal få flere uheldige opplevelser som dette, håper vi på fire ting:

  • Alle som vurderer å kjøpe elbil, leser rådene våre i kjøpsveiledningen, samt sjekker den faktiske rekkevidden under norske forhold som importørene har oppgitt til oss.
  • Media foretar samme øvelse, formidler vår nøkterne info og slutter med å la seg overraske over at europeisk kjøresyklustest ikke er virkelighet. 
  • Bilselgerne slutter å overdrive, men oppgir heller nøkterne rekkeviddetall slik at framtidige elbilister får en positiv opplevelse.
  • Til potensielle elbilkjøpere må alle elbilister formidle sann informasjon om egen erfaring med kjørelengden.

Til slutt – her er grafen som viser minimums- og maksimumsrekkevidde for dagens elbiler i markedet. 

Elbilers rekkevidde

I elbilmatrisen har leverandørene under «forventet rekkevidde» angitt det som skal være nøkterne minimums- og maksimumsverdier for kjørelengde, varierende etter forholdene. Denne gjengis nedenfor som en graf. Grønn søyle er minimum, mens oransje er opp til det maksimale du kan påregne. Vi anser dette som en mer relevant veiledning for en norsk elbilkjøper enn rekkevidden som oppnås ved den standardiserte EU-testen. Den angitte kjørelengden er for en fulladet batteripakke med 100% kapasitet. Batteripakkas kapasitet reduseres over tid, ned til det leverandøren anser som et minimum og batteriene derfor bør byttes.

For øvrig henviser vi til kjøpsveiledningen vår.