Hopp til innhold

Guide: ABC for «bortelading»

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

En innføring for deg som vanligvis lader hjemme, men helst ikke vil spørre noen når du er på farta.

Vi kan dele opp «bortelading», altså all lading du ikke ordner hjemme, i tre kategorier: • Saktelading (vanlig stikkontakt) • Normallading (Type 2) • Hurtiglading (CHAdeMO, CCS og Teslas «Supercharger»-system)

Saktelading

Norsk elbilforeningI flere kommuner er det satt opp offentlige ladepunkt som kan brukes av elbileiere. Disse ladepunktene tilbyr typisk det vi kaller «saktelading», nemlig lading via vanlig, jordet stikkontakt. Disse ladepunktene vil på sikt erstattes med det vi kaller «normalladepunkt», men det er fortsatt mange sakteladepunkt igjen. Saktelading tar – som kallenavnet antyder – lang tid, og det kan fort ta opptil 20 timer eller mer å fullade elbilen ved denne type lading, men det avhenger selvfølgelig av hva slags bil du skal lade.

Bruk av offentlige sakteladepunkt

• Ofte kan du bruke den blå nøkkelen du fikk med i velkomstmappen til å åpne ladelokket. • Sett kabelen inn i ladepunktet og bilen. • Ladepunktet har ofte et lys som skifter farge fra grønt til blått lys når ladingen har startet. • NB! Du bør alltid trekke ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten når du har ladet ferdig.

Normallading

Når vi lader fra ladepunkt med Type 2-kabel, kaller vi det normallading. Type 2 er blitt standardkontakten for lading av elbil i Europa, og alle nye elbiler kan lade på disse punktene dersom de har riktig kabel. Norsk elbilforening Når vi lader på ladepunkt med Type 2-kabel, går det raskere enn om du kobler bilen til en vanlig stikkontakt (normalladere gir effekt fra 3,6 opp til 22 kW avhengig av bil og ladepunkt). Type 2-kabel leveres som standard for mange elbiler, men kan også kjøpes hos din elbilforhandler eller hos autoriserte forhandlere av ladeutstyr.

Bruk av normalladepunkt opptil 22 kW

Ståle Frydenlund / elbil.no Mange kommuner har satt opp normalladepunkt som et tilbud til innbyggerne. Det blir også stadig vanligere med denne typen ladepunkt på kjøpesentre, butikker og lignende. Disse punktene kan være gratis å bruke, men bruk koster ofte også penger. Det finnes mange ulike systemer for hvordan man får tilgang til ladepunktet, og vårt beste råd er å følge instruksjonen på ladepunktet. Merk at mange av disse ladepunktene kan åpnes med Elbilforeningens ladebrikke. Hvor fort bilen din kan lade fra normalladepunkt, avhenger av både ladepunktet og bilen din.

Hurtiglading

Samlebetegnelsen hurtiglading, som altså innebefatter CHAdeMO, CCS og Teslas eget «Supercharger»-nettverk, blir stadig viktigere for stadig flere elbileiere. Både fordi hurtiglading går raskere, men også fordi flere og flere elbilister bruker elbilen sin også på lengre strekninger, og dermed har behov for å lade raskt når de er på farta. Rundt 500 av dagens nærmere 2500 hurtigladepunkt er Teslas superladere, som har en praktisk makseffekt på 120 kW, mens resten typisk leverer inntil 50 kW. Norsk elbilforening Du kan lese det grunnleggende om hurtiglading her: Hurtiglading for dummies – en lyninnføring for elbilferskinger. Apropos lyn: Fremtiden for elbillading er etter alle solemerker nivået over hurtiglading igjen: Lynladeren, som kan levere opptil 150 kW effekt, og som er forberedt for hele 350 kW ladeeffekt, men elbiler som kan nyttiggjøre denne laderens fulle potensial, tilhører foreløpig fremtiden. I Norge er det foreløpig én slik ladestasjon. Foreløpig leverer den dog ikke de skisserte ladehastighetene, blant annet i påvente av kabler som er dimensjonert for effekten. Mer om denne teknologien kommer i en egen artikkel.