Annonse

– Jeg synes det er like morsomt å kjøre bilen nå som dagen jeg hentet den, 11. august i fjor, sier Claes Reitan (36). Oslo-mannen er verken direktør eller millionær, og startet med dagdrømming om Model S.

De første tankene om det gode Tesla-samholdet ytret han på sin egen blogg i slutten av april. 

I dag er han hovedperson i den niende utgaven av «Elbilen og jeg». Den røde tråden i storyen er rett og slett alle de trivelige menneskene Reitan og Teslaen hans har møtt i løpet av det snaue året. Før han anskaffet sin S 85, gikk det bare i eksosbiler.

elbilenogjeg1– Etter å ha hatt flere biler som jeg bare har hatt masse problemer med, for ikke å snakke om masse utgifter, bestemte jeg meg for å kjøpe meg en helt ny bil, sier Reitan, som brukte lang tid på å vurdere hvilken bil han skulle ha.

– Med den siste bilen var jeg på verkstedet så å si hele tiden. Jeg ble møkklei. Det var tid for å prøve noe helt annet. Så la jeg merke til en sinnssykt kul bil som passerte meg på veien. Jeg tenkte den ville bli for dyr, men så regnet jeg på hva den ville koste målt mot den jeg hadde. Så ble løsningen å refinansiere boliglånet.

– Det var ikke så vanskelig å se at regnestykket gikk opp. Jeg brukte 3.000-4.000 kroner i måneden på diesel tidligere. I tillegg hadde jeg stadige verkstedbesøk og startproblemer om vinteren, sier Reitan, som tidligere jobbet i utelivsbransjen. I dag er han yrkessjåfør.

– Jeg savner elbilen ganske mye i jobb, men her er det sjefen som betaler, humrer Reitan.

Kan ikke lade hjemme eller på jobb

Første utfordring var at han verken hadde mulighet til å lade bilen hjemme eller på jobb.

– Siden jeg bor i Oslo ble det til at jeg dro på Sønnico på Brobekk for å lade der et par ganger i uken. Jeg har solgt huset jeg hadde i Sørum, og bor sammen med dama. Der er det ikke lademulighet, men nå ser vi etter rekkehus i Oslo. Det ene, viktige kriteriet mitt, er egen garasje med ladepunkt som gjør at jeg kan lade bilen hjemme, fastslår Reitan.

Han slo til på råd om å kjøpe Teslaen uten dobbeltlader.

– Det angret jeg virkelig da jeg fant ut hvor lenge jeg måtte sitte i bilen for å lade. Senere har jeg fått ettermontert dobbeltlader og jeg trenger nå heldigvis ikke å vente like lenge på ladingen. 

blogg-20150522-reitan 4 800

– Jeg har lagt merke til at det å være Tesla-eier ikke er det samme som når å kjøre andre typer biler. For jeg var helt fersk når det gjaldt elbil, og det var mye jeg måtte ha hjelp til, sier Reitan, som på bildet over har fått med seg et par Tesla-kompiser på fotosession på Rommen i Oslo.

Møtte YouTube-veteran

Første gang han skulle lade, fikk han den første aha-opplevelsen om Tesla-fellesskapet. En kar var allerede på plass for å lade sin bil:

– Han kom ut for å prate med meg. Han var ekstremt hyggelig, og jeg skjønte fort at han kunne sakene sine. Jeg fikk masse gode råd og vi sto der lenge og pratet, sier Reitan, som ser med glede tilbake på den «ekstremt hyggelige starten på for meg som fersk Tesla-eier». 

– Jeg spurte om jeg kunne legge han til på Facebook, og det var ikke noe problem. Jeg måtte bare sende melding hvis jeg lurte på noe. Da jeg skulle ta min første langtur til Trondheim, ringte jeg blant annet for å spørre om hvor jeg skulle stoppe for å lade. Det viste seg da at han også skulle til Trondheim, og da sa han at vi kunne kjøre sammen. Det ble en veldig koselig tur. 

Karen viste seg å være Bjørn Nyland, en av de lengstkjørende Model S-eierne i verden og kjent for en lang rekke YouTube-videoer om livet som Tesla-eier.

I utgangspunktet trodde 36-åringen at møtet med Nyland var unntaket fra regelen.

– Men det skulle vise seg ikke å være tilfelle i det hele tatt. Det tok ikke lang tid før jeg ble kjent med flere, og jeg fant også ut at det var kultur at Tesla-eiere hilser på hverandre når man møter hverandre. Nå som det har kommet flere på veien virker det som at folk har sluttet med det, men det var uansett morsomt, minnes Reitan.

Fikk faren til å kjøpe Tesla

37-åringen har til nå sørget for å påvirke minst én til å bli elbilist – nemlig faren. Han er bosatt i Skibotn i Troms.

– Han var veldig anti-elbil, og syntes det var tull, og mente jeg burde kjøpe en Toyota i stedet. Men da jeg var på besøk, og viste ham videoer og dokumentasjon, mente han likevel jeg burde kjøpe – hvis jeg virkelig hadde lyst på den. Han visste også om alt tullet med bilen jeg hadde. På det tidspunktet var det egentlig mest dagdrømming for min del, for jeg trodde det ikke lot seg gjøre. Men bare en uke etter at jeg bestilte min, bestilte han sin. Det var etter at han hadde fått prøvekjøre Teslaen til en han tilfeldigvis møtte på en bensinstasjon. Det sier også noe om Tesla-fellesskapet, sier Reitan.

blogg-20150522-reitan 1 800

– Pappa sier han har kjøpt sin siste bil, og regner med å bytte batteripakke innen garantitiden går ut om sju år. Han regner med at batterikapasiteten vil være bedre innen den tid, og at batteriet blir betydelig billigere å skifte, sier Reitan (bildet over).

– Hva synes du er det verste med å være elbilist?

– At bilen tross alt har endel barnesykdommer. Så får man gjerne en fossilbil som erstatningsbil, når bilen er inne til sjekk eller service, og det er veldig uvant. Men det kjipeste er at Teslaen er borte og jeg ikke kan kjøre den. Men når bilen først må inn, er Tesla veldig flinke til å følge opp.

Han oppfordrer også elbilister til ikke å sløse med ladepunktene:

– Ja, det irriterer meg at noen parkerer på elbilplasser uten å lade. En Tesla trenger ikke alltid å lade, men det er kjipt for de som har mindre elbiler.

– Men var andre elbiler enn Tesla aktuelle for deg?

– Nei. Grunnen til at jeg liker Tesla, er at den ser bra ut og har god batterikapasitet. Det var den eneste måten for meg å bli elbilist på nå. En elbil med mindre batteripakke hadde ikke funket for meg, i og med at jeg ikke kan lade hjemme eller på jobb. Teslas superladere var også viktige for mitt valg.

Et utrolig hjelpsomt fellesskap

Han sier han ikke er spesielt bilinteressert, men har likevel sørget for å gi sin elbil en personlig touch. Det startet med solfilm og fortsatte med ekstra LED-lys i bagasjerommet og i frunken foran. Mossingen som sørget for montering av LED-lysene, inviterte også på middag.

– Jeg ble litt satt ut av det, men det var utrolig koselig. Da maten var spist, ble jobben gjort, sier Reitan, som senere også har fått montert farsotten dashcam, av typen BlackVue 650. Også mannen bak denne monteringen, John Amir Taher, får skryt av Reitan. 

– Han kom hjem til meg og var virkelig proff. Det var ikke vanskelig å se at han hadde gjort dette før, sier Reitan, som senere fikk problemer med  pinnen i kontakten til kameraet – etter at bilen hadde vært inne til service. 

– Tesla erstattet ledningen. Men gjett hvem som kom hjem til meg her i Oslo for å hjelpe meg med å sette den på. Snakk om kjernekar, skryter Reitan, og nevner enda en som har bidratt med hjelp og bistand, blant annet til å få på Alloygators-beskyttelse på felgene.

– Så er de mer beskyttet hvis man skulle være så uheldig å støte på en fortauskant, sier Reitan, som også har satt pris på fellesskapet i sosiale medier.

– Det blir mye brukt til å dele informasjon og opplevelser. Det er utrolig bra å kunne gå inn der når man lurer på noe. Det tar aldri lang tid før man får svarene man trenger. Jeg har også lagt merke til hvor velvillige folk er. Er man for eksempel på en langtur og trenger å lade, eller mangler ladekabel, så er det alltid noen som stiller opp, sier Reitan. 

– Det er godt å vite at hvis man får noen problemer eller bare lurer på noe, så kan man henvende seg til gruppa.

Koselig superladerprat på harrytur

En tradisjon som er etablert i løpet av tiden siden august i fjor, er elektriske harryturer til Sverige. Da blir frunken fylt opp (bildet under).

– Hver gang vi kjører dit stopper vi på Teslas superlader (SC) på Solli i Sarpsborg. Der lader vi bilen mens vi enten drar på Marché-restauranten eller på Shell for å kjøpe noe godis eller iskrem, sier Reitan.

Han understreker at ladingen ikke er livsviktig for å komme seg til grannlandet. Men den er uansett raskere enn normallading på Nordby-senteret.

blogg-20150522-reitan 2 800

– Og det er koselig å stoppe der, for man møter alltid andre hyggelige Tesla-eiere som man kan slå av en prat med, sier Reitan.

– Blir din neste bil elektrisk?

– Ja, jeg tror nok det nå. Nå som jeg først er blitt kjent med hva en elbil er, regner jeg med det. Men jeg regner jeg med å ha den ut garantitiden. Innen da har det garantert kommet mye annet spennende innen elbil. 

Ti kjappe til Claes Reitan!

– Hvor lenge har du eid elbil (og når prøvde du elbil første gang)?

– Jeg har hatt elbil siden 11. august i fjor. Jeg prøvekjørte for første gang en elbil rett etter påsken i fjor. Det var også en Tesla. Da ble jeg enda mer solgt enn noen gang.

– Hvorfor byttet du til elbil, og hva bruker du den til?

– Jeg byttet til elbil på grunn av det økonomiske. Bilen jeg hadde før kostet meg utrolig mye i reparasjoner hehe tiden. Teslaen kostet jo mye å kjøpe, men jeg sparer på det i lengden. Det er jo også åtte års garanti på bilen 

– Hva kjørte du før (tre foregående)?

– Ssangyong Rexton, Opel Vectra, VW Transporter

– Hvor fornøyd er du som elbilist, på en 1-10-skala?

– Der vil jeg si en god åtter. Jeg må trekker litt på grunn av ladetid, siden jeg ikke kan lade hjemme eller på jobb.

– Ser du på deg selv som bilinteressert?

– Nei, det vil jeg ikke påstå. Men jeg liker bilen min, og synes den er fin. Og jeg liker detaljer som felger og detailing. Nå skal jeg legge på folie. For meg handler det om å ha en bil som ser fin ut. Jeg hadde ikke kjøpt en stygg bil. Jeg vil føle meg vel når jeg kjører den.

– Hva er den viktigste elbilfordelen for deg?

– Det er uten tvil gratis bomring, så lenge det varer. Jeg kjører ikke så mye i kollektivfelt, og jeg parkerer sjelden på offentlige parkeringsplasser. Det som for meg blir mer kjipt, er eventuelt å måtte begynne å betale i bomringen. Men det aller viktigste med elbil er uansett at drivstoffet er billig.

– Har du blitt mer energibevisst av å kjøre elbil?

– Nei, jeg har nok ikke det. Men hjemme skrur jeg alltid av lys i rom vi ikke er i. Det handler mest om økonomi.

– Må du ofte oppklare myter om elbil?

– Absolutt! Det er mest det at mange har veldig negative holdninger til elbil, og mener at vi er snyltere. At elbilene er mer forurensende enn vanlige biler. 

– Frykter du at elbilfordelene forsvinner før elbilen er konkurransedyktig?

– Ja, jeg det tror jeg dessverre. Det blir nok en symbolsk sum i bommen, og vi må nok betale for parkering og lading etterhvert.

– Hva synes du om lukten av eksos?

– Æsj!

blogg-20150522-reitan 5 800

Les flere intervju i serien «Elbilen og jeg»

03.04.15: – Den neste bilen måtte bli en elbil (Tom Stiansen)

10.04.15: Måtte ha elbil etter turen med Leif Elmer (Iren Vestly Sveistrup)

17.04.15: Han elsker elbil og hater eksos (Thorvald Sæby)

24.04.15: De har C-Zero som eneste familiebil (Kari og Nicolas Kolnes-Cassis)

29.04.15: Intet e-Golf-fjols til fjells (Knut-Magnus Betten)

01.05.15Elbil var helt uaktuelt (Tom Kevin Nedrejord og Renate Grunnvåg)

08.05.15: Denne mannen er ikke bilselger (Espen Limstrand)

15.05.15: Russ med elektrisk damedrag (Sebastian Hovland og Håkon Andreas Hyttedalen)