Håkon Herø i Bergen Turbiler AS har nettopp startet opp eksklusiv transport med Tesla Model S. Ikke bare sparer det en mengde forurensende diesel, nå har de også landet sin første hotellkontrakt.

– For oss er dette et spennende prosjekt, som vi håper vil kunne generere en fast kundemasse og bidra positivt både til miljøet og vår bunnlinje, sier daglig leder og eneeier Håkon Herø, som fredag signerte kontrakten med hotellet Clarion Collection Havnekontoret.

– Hotellet ble for tre uker siden kåret til Clarion Collection Hotel of the Year 2015. For oss var det viktig å finne et publikum som er bevisst på kvalitet, og som dermed ville verdsette transport i en miljøvennlig Tesla, sier en svært fornøyd Herø.

– Det er en stor glede for oss å ha inngått samarbeid med Bergen Turbiler AS. Hotellet vårt har en klar miljøprofil, og den nye Teslaen vil derfor passe godt inn hos oss, sier hotellsjef Hilde Berentsen i en kommentar (sammen med Herø på bildet under).

Inntil avtalen ble inngått, har Herø gjennomført en stille og rolig prøvedrift gjennom tre måneder – for å teste markedet.

– Med bare denne ene elbilen i pilotprosjektet har det vært greit å ikke få for mange henvendelser, da vi kunne ende opp med å måtte si nei til mange, forklarer Herø.

blogg 20160229 bergenturbiler tesla 2 800

Kompliserte løyveregler

Bergenseren er selv eneeier i selskapet, og har drevet med personbefordring i 20 år. Gjennom årene har han livnært seg som taxi- og turbussjåfør, i forskjellige selskaper.

For fire år siden så Bergen Turbiler AS dagens lys, da Herø kjøpte opp busselskapet BTS Turbiler AS. Selskapet har også en turistrelatert kontrakt gjeldende kjøring av turister til og fra Hurtigruten for det tyske selskapet TUI Wolters Reisen GmBH.

Her startet i praksis den ferske Tesla-historien. Men det var et men: Løyvereglene i Norge er relativt kompliserte, og legger klare føringer for hvilke biltyper man kan benytte. Løyvetypen Herøs selskap kjørte på, krevde at man minimum benyttet minibuss.

– Dette har opp gjennom årene ført til en del frustrasjon. Det føltes ganske unødvendig å måtte stille med 16-seters minibuss for å frakte to passasjerer. Eksempelvis ved transport av to personer mellom Flesland og oljebasen Mongstad har vi «brent av» tretti liter diesel tur/retur med minibuss.

Med dagens populære Tesla-limousine kan dette, på elegant vis, unngås svært ofte. Norsk elbilforening vil forøvrig også at den ordinære drosjenæringen bør få krav om nullutslippsbiler.

Rimelig og miljøvennlig transport

Åpningen for å ta ut Tesla kom ved en løyvetype kalt selskapsvognløyve.

– Dette er en løyvetype hvor løyvehaver skal stille en eksklusiv bil til disposisjon for markedet, og hver enkelt bil må godkjennes av løyvemyndighetene. I Hordaland har kriteriene tidligere vært at det måtte være Mercedes S-Klasse, Audi A8 eller BMW 7-serie, sier Herø.

Et annet busselskap i regionen fikk på høstparten i fjor gjennomslag for sin søknad om å sette i drift en Tesla Model S på et slikt løyve.

blogg 20160229 bergenturbiler herø 369– Da var «veien åpen» også for oss. Reglene sier at det skal være eksklusiv transport, men sier ingenting om at prisene trenger å være «eksklusive». Dermed søkte vi om, og fikk godkjent, å sette i drift en Tesla Model S for å tilby eksklusiv transport. Det ble også presisert i vår søknad at vi ønsket å tilby rimelig og miljøvennlig transport, sier Herø.

Samarbeider om konseptet

Herøs selskap samarbeider tett med et annet mindre selskap, som han av konkurransemessige hensyn foreløpig ikke vil oppgi navnet på. Sammen la de to strategien for konseptet elbiltransport.no, og kompanjongen har også levert inn søknad om å få satt nok en Model S på veien – som skal inngå i det samme konseptet.

– Også han kommer opprinnelig fra drosjenæringen, og vi er enige om at viljen til nytenking i drosjenæringen ikke er helt til stede, fastslår Herø på diplomatisk vis.

Dagens fordeling av drosjer er egentlig bevis godt nok: Det er cirka 750 drosjer i Bergen, hvorav tre er Tesla Model S. En av dem er nå for salg, slik at det vil være to igjen.

– Vi har satt sammen et konsept hvor vi foreløpig tilbyr transport til/fra Flesland lufthavn. Vi vektlegger, for det første, at kunden skal ha et miljøvennlig alternativ. For det andre skal det på forhånd gis en fast pris på oppdraget, sier Herø, som påpeker at en tur til/fra Flesland kan variere veldig mye i pris dersom man kjører ordinær taxi.

– Kommer man ut for kø løper taksameteret fort i en taxi, eksempelvis tar byens største sentral 522 kroner timen når bilen står i kø.

Dette koster turen

– Når vi kjører fra det kjente SAS-hotellet på Bryggen i Bergen til Flesland med Teslaen, koster det 490 kroner i rushtiden, mens taxikalkulator.no oppgir den største drosjesentralens pris til å være 557 kroner. Det er derfor vi sier «eksklusiv transport – det eneste som ikke er eksklusivt er prisen», reklamerer Herø.

Han ser ikke på den ferske tjenesten som en konkurrent til den lokale drosjenæringen.

blogg 20160229 bergenturbiler tesla 3 800

– Den er heller et supplement for dem som ønsker å aktivt bidra til å forbedre miljøet. Som kjent er jo Bergen til dels kraftig plaget med dårlig luftkvalitet. I antall biler vil vi heller aldri kunne konkurrere med drosjenæringen, både fordi antallet løyver myndighetene tillater er begrenset, og fordi markedet nok begrenses litt av føringene som ligger på denne løyvetypen, sier Herø.

Men det stopper ikke nødvendigvis med to Tesla Model S: Skulle det bli «god sving» på prosjektet, kan det bety at samarbeidspartnerne vil drifte tjenesten med 4-5 elbiler.

Ingen ladeproblemer

Sammenlignet med eventuelle utfordringer drosjenæringen måtte møte med hensyn til lading, tror Herø at det vil gå fint.

– Siden vi kun kan kjøre forhåndsbestilte turer, vil vi ha en god oversikt over når elbilen er ledig for lading, når det er formålstjenlig å ta en tur til superladestasjonen og når man kan benytte egen lader, sier Herø.

At turer kun kan forhåndsbestilles betyr også at Teslaen ikke har tilgang til drosjeholdeplasser eller mulighet til å plukke opp passasjerer som «praier» bil på gaten.

Herø har forøvrig fått satt opp et 7,2 kW/32A-ladepunkt på garasjen.

– Dette gir 32 kilometer per time i typical range, så foreløpig har det faktisk nesten alltid vært tilstrekkelig, sier Herø.