Annonse

Østfoldingen Jan Tore Gjøby i Enmira AS ønsker å gjøre noe med manglende kompetanse om elbil blant ulike bransjeaktører. Derfor tilbyr han kurs.

– Bilbransjen kjenner ikke til hva som må til for å få sikre og effektive ladeløsninger. Samtidig kjenner elektrobransjen ofte ikke til hvilke muligheter som finnes, og hvordan disse kan utnyttes på de enkelte bilene, sier Gjøby, som understreker at dette er spissformuleringer.

– Men inntrykket gir et bilde på situasjonen. Det er derfor Enmira satser på opplæring av både elektro- og bilbransjen. Målet er å bygge en bro slik at forståelsen blir felles. Fragmenteringen av kunnskap vi ser i dag skaper mye usikkerhet og det må vi unngå, sier Gjøby.

Så langt har Enmira AS holdt 20 kurs for elektrobransjen, i tillegg til kurs for importselskapene BMW Norge og Harald A. Møller AS.

I senere tid har firmaet dessuten levert viktige bidrag til Elbilforeningens nye ladeveileder for arbeidsgivere og næringsdrivende, «Slik setter du opp ladestasjon for ansatte og kunder», som lanseres i disse dager.

Vil nå bilselgere og elektrikere

– En hovedutfordring er at bilselgere ofte ikke ser utfordringene elektrikeren, eller leverandøren av ladetjenester, møter hos kunden. Selgeren kan gi feil eller manglende info til kunden. Samtidig: Elektrikeren vet ofte ikke stort om elbiler eller hva bilselgerne driver med. 

– Hvis vi ser parallellen til fossilbiler: Bilselgeren vet ofte det meste om bensinstasjonene, mens de som selger drivstoff kjenner godt til bilselgerne. De har et felles syn på forholdene og hvilke utfordringer og muligheter en kunde møter, sier Gjøby. 

Han understreker også at bilselgeren er den første proffe aktøren en fersk elbilkunde møter.

– Dette gir et spesielt ansvar for å informere tydelig om hva et elbilhold innebærer, sier Gjøby, som er utdannet elektroingeniør og har jobbet nesten utelukkende med elbil de siste fire årene. 

Har få – om noen – konkurrenter

– Jeg startet å jobbe med elbiler våren 2011. Litt tilfeldig fikk jeg i oppdrag å koordinere arbeidet med å sette opp hurtigladestasjonen på Marché i Rygge, av Østfold fylkeskommune. Siden har snøballen rullet stadig fortere, sier Gjøby.

Det siste året har Enmira AS også vært med i nettverket European eMobility Consulting Group (EEMCG), som samarbeider over grensene for å fase inn elbiler på det europeiske bilmarkedet.

– Min fordel er kombinasjonen av teknisk kunnskap, kjennskap til markedet og forståelse av brukernes behov, mener Gjøby, som er usikker på om firmaet hans har reelle konkurrenter i markedet.

– Jeg kjenner ikke til noen. De jeg konkurrerer med, er jo diverse nettsteder som gir informasjon av mindre god kvalitet, sier Gjøby.