Arne Asphjell, EcotaxiJa, så avgjort. Men det vil nok ta tid før drosjenæringen skjønner det. Oppvåkningen vil komme når det ved offentlige anbud blir stilt krav om at en viss andel av drosjeparken skal være elektrisk. Og det er ikke så lenge til.

Bilinteressert har jeg vært hele livet. Da jeg var 12 – 14 år kikket jeg bestandig inni biler som så spennende ut. Hvor langt gikk speedometeret? Til 160! Oj, oj. Senere ble det hestekrefter jeg ble opptatt av. En skikkelig bil burde helst ha et par hundre hester.

Nå er jeg blitt en eldre mann med en god porsjon livsvisdom, og er ikke så opptatt av kilometer i timen og motorkraft lenger. Dessuten er jeg blitt en svoren elbilist og mer bekymret for ressursbruk og miljø.

Pussig nok ser jeg en parallell til min ungdommelige fascinasjon for fart og spenst når det gjelder bil i det som nå skjer med elbilen. Godt etablerte bilbrukere er skeptiske: Hva hvis jeg går tom for strøm? Når jeg kan kjøre helt til hytta med elbil, så skal jeg vurdere det osv. Dette er typiske kommentarer vi ofte hører.

Navarsete i eltaxiFossil tankegang

Vanlige bilbrukere legger bensinbilens mål og funksjon til grunn når de skal vurdere en elbil. Derfor blir de svært fokusert på kjørelengde, og mener at det er avgjørende for om en elbil er brukbar. Fysisk størrelse er også en viktig parameter for mange, og per i dag er jo de fleste elbiler småbiler.

Inntrykket jeg har fra mine kolleger i taxibransjen er at det er først når elbilen nærmer seg en typisk Mercedesdrosje i størrelse og prestasjon at den er aktuell for drosjebruk. Det blir helt feil etter min mening. Elbilen gir oss anledning til å tenke nytt, også når det gjelder drosjeløsninger.

Nåja, jeg skal ikke skjære alle kolleger i bransjen over en kam. Det er tross alt flere drosjeeiere som har satset på Prius, og det er slett ikke umulig at noen av disse biter på det elektriske agnet.

En taxisentral og variert bilpark

Jeg har ikke eksakte tall, men basert på egen erfaring er det minst 60 prosent av drosjeturene som er med kun en person. Det er kanskje maks 5 prosent av turene i drosje som går med full bil (4 personer), og da helst på lørdagskvelder og i julebordtider. For en økonomisk drosjetjeneste burde det derfor være mulig å ha et variert utvalg av drosjer og til ulike priser, avhengig av transportbehovet. Men bestillingssystemet er ikke lagt opp for det i dag, dessverre.

Eltaxi AsphjellEt annet håpløst forhold er at politikerne tror at drosje blir billigere dess flere sentraler og drosjer som opererer i markedet. Oslo er et trist eksempel på dette: Politikerne ønsker å utstede 250 nye løyver i et marked som forlengst er mettet, samt at tilbudet er fragmentert i mange mindre sentraler.

Det beste ville være at en sentral hadde oversikt over alle bestillinger og alltid sørget for at turene gikk til nærmeste bil. Dagens GPS gjør dette mulig, og det ville ligge store samfunnsmessige besparelser i et slikt system. Og taxi ville bli billigere for kundene.

Løsningen er her

Konklusjonen på dette er at vi trenger slett ikke vente på el-Mercedesen for å elektrifisere drosjenæringen. Samle alle bestillingene i en felles, GPS-basert sentraltjeneste og la variantene yngle i drosjeparken. Drosjeeiere som helst vil drive transport til og fra flyplass må gjerne vente på Tesla S eller BYD e6, men Nissan Leaf vil ta unna det meste av behovet for transport i byen.

Når ladestasjoner blir godt utbygd og med mulighet for hurtiglading, vil det jo bli helt feil å kjøre rundt med 700 kilo batteri. Den som tror det lever fortsatt i fossilalderen…

SISTE: Etter at artikkelen ble skrevet har vi her i Trondheim hatt besøk av representanter fra BYD i Kina og importøren Autoindustri. De er på jakt etter et pilotprosjekt for å teste BYD e6 i taxidrift i Norge. Til møtet på TrønderTaxi kom det forbausende mange drosjefolk som viste ekte interesse for elbil – så holdningen er nok mer positiv enn jeg har fått inntrykk av…

Eltaxi liten og stor

Hvorfor skyte spurv med kanon? Når det kommer en enslig eldre dame med håndveska si – vil hun helst klatre opp i den lange maxien eller ta plass ved siden av sjåføren i den lille rotta foran? Svaret er at mange eldre damer bestiller spesifikt Liten Bil (LB).

VW eltaxikonsept
Volkswagen har skjønt det: Volkswagens Taxi Concept er en elektrisk miniutgave av den klassiske Londontaxien. Fra taxiperspektiv er dette den mest spennende utviklingen på elbilfronten.