Annonse

Faksimile fra amsDet tyske bilmagasinet auto motor und sport (ams) presenterer nå en sammenligningstest av fem svært aktuelle elbiler. Det er trolig et godt elbilsignal fra Europa.

Magasinet er ikke kjent for å bruke mye tid på elbiler. Én årsak kan selvsagt være at det til nå ikke har vært så mange på markedet, en annen at det ikke har vært noen tyske representanter å melde om.

Nå klemmer de til med sammenligningstest av BMW i3, Volkswagen e-up!, Renault Zoe, Ford Focus Electric og Nissan LEAF. I seg selv er det svært interessant, og i denne artikkelen tar vi for oss noen av hovedfunnene i testen.

Bilmagasinet har testet BMW i3, Volkswagen e-up!, Renault Zoe, Ford Focus Electric og Nissan LEAF (Faksimile)

Bilmagasinet auto motor und sport har testet BMW i3, Volkswagen e-up!, Renault Zoe, Ford Focus Electric og Nissan LEAF (Faksimile)

Testerne mener BMW i3 er den klare vinneren på showeffekt. Dersom det hadde vært den eneste variabelen i testen, ville det vært nok til å ta pokalen. Hovedårsaken ligger i nakkeslengeffekten den har på folk den passerer på sin vei. Men en elbiltest dreier seg om mer enn utseende.

I vår egen Lundetesten handler eksempelvis veldig mye om rekkevidde i forhold til oppgitte tall.

LEAF er den rommeligste

Volkswagen e-up!Alle de fem testede bilene er femdørs kompakt- eller småbiler. Det legges til grunn at alle skal kunne gjøre jobben for en familie, dog med visse begrensninger. Forden får innledningsvis tyn for å gi bort for mye plass til batteriet i bagasjerommet, mens e-up! får skryt for å være stor innvendig til tross for sine begrensede ytre mål.

Overraskelsen ved Renault Zoe, som omsider skal være på vei inn på det norske markedet, er den enorme lasteplassen som oppstår når bakseteryggen legges flatt. Oppmålinger viser imidlertid, forbausende nok, at i3 har den minste plassen til fører og passasjerer.

Samtidig virker bilen romslig, på grunn av høy førerposisjon og store vindusflater. Testerne mener bakdørene, som nettopp åpnes bakover, er mest for show – og at de slett ikke letter inngangen til baksetet.

Konklusjonen er at det er nesten like vanskelig å komme seg inn som i en todørs bil med «easy entry».

ams har kommet frem til, etter å ha vurdert samtlige fem biler, at LEAF er den klart mest rommelige. I denne bilen kan fire voksne sitte bra også over lengre distanser, i tillegg til at bagasjeplassen er god. Testerne mener derfor det ikke betyr så mye at LEAF egner seg Ford Focus Electricdårlig til transport av byggevarer, med nedfelt baksete.

Delvis svake bremselengder

Et sentralt spørsmål i ams-tester er hvor sikre fører og passasjerer er underveis. BMW i3 viser seg å by på de beste bremsene, og har i tillegg den mest omfattende listen med sikkerhetsutstyr.

LEAF, Zoe og e-up! er på klassisk småbilstandard på dette området. Og merkelig nok, mener testerne, innrømmer Ford at den elektriske Focusen ikke har like gode systemer for førerassistanse som sine fossile brødre. Den svakere bremselengden for sistnevnte skyldes både høy vekt og lavere rullemotstand, ikke bare dekkenes grep, mener ams.

Testerne mener BMW i3 står frem når det gjelder betjening. i-Drive-systemet, som baserer seg på en stor
berøringsskjerm, overvelder ifølge testerne ikke med
BMW i3flimmer og uoversiktlige menyer som i Nissan LEAF eller «musekinoen» som gir navigasjonsvisning i Ford (liten skjerm).

På dette området vanker skryt til e-up! og Zoe. Førstnevnte bryr seg slett ikke med et spesielt avansert «elektrouttrykk». I stedet forblir instrumenteringen i store trekk analog.

Dermed blir betjeningen også lett for elektronoviser, fastslår testerne. Også å sette bilen i bevegelse. Omtrent som i Renaulten og Forden er prosedyren intuitiv: Trykke inn startknappen (eller vri om tenningsnøkkel), velge kjøremodus og trykke inn pedalen til høyre.

Alt i alt er det samme sak som å kjøre en konvensjonell bil med automatgir, mener testerne.

i3 parkerer de andre

De peker samtidig på at Nissan ikke bare har unnet seg en «informasjons-overkill» med tre display, men også en rund girspak. Dette krever flere forsøk for å få bilen i bevegelse forover.

I BMW-en finner testerne nok en særegen girspak. Den sitter på rattstammen, og testerne mener den krever en «uredd dreining». Utover dette finner de ingenting å innvende, siden det meste er selvforklarende. Testerne mener BMW har lykkes med spagaten Nissan LEAFmellom uvanlig design og gjenkjennelig betjening, og at resultatet bør funke for «elektrohipstere» – i tillegg til ikke å skremme tradisjonalister.

Likevel finner testerne gasspedalen på i3 en smule irriterende. Løfter man høyrefoten av, starter regenerering omgående. Testerne mener effekten er omtrent som en middels bremsemanøver, noe som skaper behov for en viss tilvenning i doseringen.

Samtidig viser målingene at i3 er de fire andre overlegen på akselerasjon. Testerne mener i3 nærmest kjører fra de andre på 0-100-øvelsen, og den er også den eneste med toppfart opp mot 150 km/t.

Testlaget oppfatter Zoe som den slappeste på dette området. Franskmannen viser seg derimot å ha den beste rekkevidden av de fem under ams-testen.
Bemerkelsesverdig er det også at den, på samme måte som LEAF, mister relativt lite aksjonsradius i kaldere vær.

Her gjør ikke BMW i3 og Volkswagen e-up! jobben like bra i den aktuelle testen.

Renault ZoeTo tyske på topp

For undertegnede, som har kjørt samtlige biler utenom Zoe, er det ingen stor overraskelse at i3 trekkes frem som den mest dynamiske.

Focus får trekk her, for sin voldsomme tyngde og fjæringskarakteristikk. Vekten betyr dessuten tydeligere understyringstendens (mindre svingrespons enn rattutslaget tilsier), konstaterer testerne.

Testerne mener e-up! byr på bedre komfort enn Focus, omtrent på nivå med den større LEAF-modellen. e-up! viser seg dessuten å kjøre bedre enn den mer spretne Zoe.

i3 er stramt satt opp, ganske merketypisk. Likevel fikser den godt større ujevnheter gjennom fjærer og dempere.

Når det gjelder forbruk er i3 faktisk også best, og sniker seg rett foran den mindre e-up! Testskribenten legger til at de faktiske strømkostnadene for alle fem er nokså like – og svært lave.

NB. Det er verd å nevne at den oversatte nettartikkelen ikke er uttømmende, og at ams selvsagt holder tilbake konklusjonene til magasinartikkelen. Det avsløres likevel at e-up! tok andreplassen i testen bak i3, mens Focus med knapp margin havnet sist (på grunn av høy leasingkostnad i Tyskland og høy egenvekt som gir ditto forbruk).