hareideteslaLeder for stortingets transport og kommunikasjonskomite, Knut Arild Hareide, tester det nye drivstoffet «fornybar strøm» og er fornøyd med frasparket: null til hundre kilometer i timen på 3,8 sekunder i den europeiske versjonen av Tesla Roadster. Nå spør Hareide hva Samferdselsministeren vil gjøre for å øke elbilandelen i offentlig sektor.

Nr 1-bilen
Knut Arild Hareide er ikke utpreget bilmenneske, men begeistres over tanken på at det blir stadig större valgmuligheter for de som önsker å ta i bruk det nye, energieffektive og utslippsfrie energialternativet «fornybar ström» til å bevege seg. Sportsbilen Tesla Roadster er et eksempel på en bil som fullt ut kan erstatte bensinslukende biler i luksusklassen som Porche og Ferrari. I standardmodus har Teslaen en rekkevidde på 30 mil, i ökonomimodus 39 mil. Med en godt utbygget infrastruktur for lading, vil man kunne kjöre like fort og like langt som en hvilken som helst annen bil. Tesla har vist at det er mulig å lage en nummer 1-bil. De færreste har råd til å kjöpe en slik, og noen familiebil er den ikke. 760 000 med vinterhjul levert Oslo er både dyrt og billig samtidig. Billig sammenlignet med Porche og Ferrari som den konkurrerer mot, dyr i forhold til hva folk flest er villig til å bruke på bil. For at elbiler skal bli allemannseie vil den de nærmeste årene bli dominert av de små bybilene, Think, Buddy og Reva. De små bybilene er forholdsvis billig å anskaffe, og de dekker de viktigste transportbehovene i byen.

Stortinget viser vei

Det norske Stortinget har gått til anskaffelse av en splitter ny EUV (Electric Urban Vehicle), den nye norskproduserte Buddy fra fabrikken i Groruddalen i Oslo. Bilen skal brukes av administrasjonen til kortere byturer og daglige gjöremål, slik elbilister flest bruker sine elbiler. Bruksområde og sikkerhetsnivå er tilpasset den virkelighet man möter i Norges hovedstad. Ingen andre steder i verden ser du like mange elbiler. Den nye Buddy har fått en facelift med sterkere og bedre karosseri, forbedrede kjöreegenskaper, höyere sikkerhetsnivå tilpasset urban trafikk, og den er blitt noen centimeter bredere slik at det blir litt bedre plass hvis man er tre i bilen. Nye Buddy leveres med to batterialternativer, vedlikeholdsfritt blybatteri som gir den en rekkevidde på 3-8 mil og metallhydridbatteri med 6-12 mils rekkevidde. Stortingets Buddy kjörer på ren og fornybar energi som har vist seg å være et mye mer effektivt drivstoff enn 99 oktan Ferraribensin fra Shell (drivstoff som gjerne brukes i forbindelse med racing fordi det gir litt ekstra fraspark).

riisjohansenbuddy

Olje og energiminister Terje Riis Johansen (t.v.) og leder for transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (t.h.) i god diskusjon om hvordan Norge skal få flere elbiler på veien. Terje likte den nye norskproduserte Buddyen, og mener det må bygges flere ladestasjoner, også for hurtigere lading.

Fornybar energi på tanken

Knut Arild Hareide er ikke i tvil etter å ha kjørt en testrunde med den nye europaversjonen av Tesla Roadster. – Fornybar energi gir bedre fraspark enn olje, kull og atomkraft. Det gir ingen utslipp fra kraftverkene og ingen utslipp fra bilen. Drivstoffet til både Stortingets Buddy og fartsvidunderet Tesla Roadster er produsert ved hjelp av vann som renner gjennom en turbin, ikke olje, kull eller uranstaver som brenner med utslipp eller avfall som biprodukt. – Å bevege seg uten støy og utslipp på samme måte som vannet beveger seg fra fjellet ned mot kysten gir en fantastisk god følelse, sier Hareide til elbil.no. Flere stortingsrepresentanter vil i tiden framover prøvekjøre de elbilene som er tilgjengelige på det norske markedet for å skaffe seg førstehåndskjennskap til hva det innebærer å kjøre elektrisk med fornybar energi på tanken.

hareidehaalandvelkomst

Leder for Stortingets transport og kommunikasjonskomite og ihuga elbilist, Knut Arild Hareide (t.v.), og Generalsekretær i Norstart, Rune Haaland (t.h.) med Stortingets nye Buddy i bakgrunnen. I forundringspakka fra Norstart lå nökkelen til hvordan man skaffer det nye høyoktan-drivstoffet «fornybar strøm», nøkkel til ladestasjonene, fri bompassering, adgang til kollektivfeltene og nøkler og vognkort til en splitter ny europaversjon av den nye Tesla Roadster.

Det offentlige må sterkere på banen
Hareide eier en Classic Buddy sammen med sin bror. Han sykler gjerne eller kjører T-banen, buss, fly og trikk avhengig av hvor man skal og humør. Mobilitet er mye mer enn bil, men bilen er uten tvil den viktigste forklaringen på bråk og eksos i våre byer og tettsteder. Mange vil vel også mene at klimaendringene på jordkloden meget vel kan være menneskeskapte og at det haster med å bytte ut kull og olje med fornybare energikilder. Elbilen muliggjör nye mobilitetsalternativer som er både bedre og morsommere enn de bilene vi er blitt vant med.

Nå vil Hareide ha det offentlige Norge på banen for å få flere elbiler på norske veier. Det er mulig å elektrifisere både varebiler, lastebiler, busser, søppelbiler, parkbiler, personbiler og bybiler for urbane strøk, og gode grunner til at det offentlige Norge tar lærdom av Kari og Ola Nordmanns nye måte å bevege seg på i byen – stille, utslippsfritt, sikkert og behagelig for omgivelsene. Stortinget har slått an tonen med å skaffe seg en splitter ny Buddy, sier Hareide. – Utfordringen nå blir å få norske kommuner, fylkeskommuner og kommunale bedrifter til å starte utfasing av biler som bruker forurensende drivstoff med elbiler som kjörer på fornybar energi, fastslår vår tidligere miljvernminister, Knut Arild Hareide.

Magnhild må svare i Stortinget
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa må møte i Stortinget neste onsdag for å besvare nedenstående spørsmål fra Stortingsrepresentant Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti:

Stortinget, 5. mai 2010
Stortingets president

Jeg tillater meg å stille følgende spørsmål til samferdselsministeren:

Elektrifisering av vegtransporten i Norge er et nødvendig virkemiddel for å bedre luftkvaliteten i byene. På norske veier ruller det 2850 elbiler, men kun et fåtall av disse er i offentlig eie og drift. Det er et paradoks at det offentlige, som forvalter en svært stor bilflåte, ikke bidrar til økt bruk av elbil gjennom sin innkjøpspraksis. Kan statsråden redegjøre for hvor mange elbiler som eies og driftes av det offentlige, og hva vil statsråden gjøre for å øke antallet elbiler i offentlig sektor?

Knut Arild Hareide

Opprinnelig publisert 6. mai 2010, 09:30:00 | Rune Haaland