LadenøkkelVi kikker litt på detaljer i ladestasjonsdatabasen. Denne gangen skal vi se på hvordan du får tilgang til ladepunktene. Er de åpne, kan du bruke standard ladenøkkel eller er det mer intrikate systemer?

Gode nyheter! Det er kun 5% av Norges ladestasjoner som ikke er åpne eller hvor du kan bruke ladenøkkelen. Heldigvis, sier vi. Fordi dette er ikke styrt gjennom forskrifter. Men i alle fora har Elbilforeningen propagandert for at den opprinnelige Norstarts ladenøkkel må brukes som standard tilgang til låste bokser. Mange har hørt på oss og kommunisert dette videre. Slett ikke så vanskelig da dette er en universell løsning fra mange leverandører. Og vi ser at over ¾ av landets ladepunkt har denne løsningen.

Tabell tilgangVi skal ikke legge oss så mye borti hva private aktører gjør. Hvis det er satt opp dedikerte ladestasjoner f.eks. for ansatte eller beboere, så må dette for all del løses på den måten de sjøl ønsker.

Imidlertid overraskes vi over at noen kommuner har valgt å lage en tungvinn tilgang til ladepunktene. Da er det satt opp ladestolper med kortfunksjon. En flere ganger dyrere løsning enn stolpene fra Garo, Ensto og Defa. Her nytter det ikke med ladenøkkelen du kan få fra Norstart. Nei, typisk må du henvende deg til kommunens servicekontor eller parkeringsavdeling for å få et eget kort.

Inntrykket vårt er at kommunene har valgt denne løsningen for en gang i framtida å kunne ta betalt for strømmen gjennom at du må fylle kroner på kortet. Her har andre kommuner tenkt annerledes. Hvis f.eks. Oslo skal slutte med gratis lading (langt fram i tid), kan de bruke parkeringsautomatene eller SMS for å ta betalt.

Kommunene som har valgt den tungvinte løsningen er ikke akkurat elbilmekkaer – og vil kanskje heller ikke bli det? Vi finner kortløsninger i mindre kommuner i Østfold, Vestfold, Sogn og Fjordane, Nord-Trøndelag og noen småbyer i Agderfylkene. Tilsammen 34 ladestasjoner med 77 ladepunkt.

Ladestolpe NamsosVi har sjekka bestandstatistikken og finner ut at disse åtte kommunene til sammen har 29 elbiler. Tre av dem er helt blanke. Hvorfor da gjøre dyrere investeringer enn nødvendig – og vanskeligere å lade? I de nærmeste åra er det i alle fall ikke så stor sjanse for et voldsomt press og høyt strømforbruk på disse stolpene.

Interessant er det også å se at kommunene med flest elbiler har lagd enklest tilgang. De holder seg til standard ladenøkkel.

Informasjonen om hvilke steder du trenger kort for å lade, er via NOBIL selvsagt lagt ut på ladestasjoner.no og LadeNå!. Slik at ingen skal satse på å stikke innom en tur på disse stedene uten å være advart. Derfor kan det også bli hyggelige historier ut av dette, slik som denne lille artikkelen fra første elbilbesøk i Namsos. Her stilte kommunens miljøkoordinater villig opp for å hjelpe en passerende elbilist.

I Bygarasjen i Bergen er det en artig løsning hvor du må ha Autopassbrikke for å lade. Det sikrer deg gratis tilgang til parkeringshuset. Denne type «annen tilgang» synes vi er helt kul og er ikke på en fyliste hos oss Smile

Hvordan du får tak i ladenøkkelen? Alle medlemmer i Elbilforeningen får selvsagt den gratis fra oss. Er du medlem og mangler den, bare ta kontakt. Ligger også i velkomstpakka til alle nye medlemmer.