Annonse

Daglig leder Rolf Thorkildsen i Norsk Vektertjeneste AS bestemte seg for tre og et halvt år siden at vekterfirmaet skulle bli helelektrisk. Nå er alle dieselbilene byttet ut med åtte elbiler.

– Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor ikke flere bedrifter gjør det samme som oss. Vi sparer store summer i driftskostnader hver måned og de ansatte er fornøyd, sier Thorkildsen.

Norsk Vektertjeneste AS har i dag 60 fast ansatte og syv Nissan LEAF + en Nissan e-NV200 elektrisk varebil i sin bilpark. Ingen eksosbiler gjør at firmaet er 100 % elektrisk.

Trang start

For tre og et halvt år siden bestemte daglig leder Rolf Thorkildsen at firmaet skulle prøve ut elbiler for å skille seg ut med miljøprofil i vekterbransjen. De kjøpte inn en Nissan LEAF midt på vinteren, og første dag var det tjue minusgrader.

– Etter første dag tenkte vi at dette går ikke. Vi hadde også med en kabelsnelle for å lade på hvert stopp. Men vi fant fort ut at å lade et kvarter på vanlig stikkontakt var liten vits, smiler Thorkildsen.

Men Thorkildsen ville ikke gi seg så lett, og startet med litt planlegging av vaktruter og lading. Da gikk alt mye bedre.

Planlegger vaktruter

– I dag logger vi all kjøring gjennom GPS-system og kan enkelt planlegge kjøreruter og lading. Vi dekker hele Stor-Oslo fra Tusenfryd i sør til Lillestrøm i nord og Asker i vest, sier Thorkildsen.

I snitt kjører hver elbil åtte mil i døgnet. Den første Nissan LEAF som ble kjøpt inn for 3,5 år siden har nå kjørt rundt 110.000 kilometer uten merkbar svekkelse av batterikapasiteten. Kjørelengden tilsvarer åtte år kjøretid for en gjennomsnittlig privatbil. Derfor er ikke Thorkildsen bekymret for verditapet på elbilene.

Mindre verditap med elbil

– Dieselbilene vi hadde tidligere var null verdt etter fem år. Med mange sjåfører og mye kjøring var det så mye som måtte fikses at de heller ble vraket. Jeg er ikke i tvil om at jeg kan selge elbilene videre etter fem år, sier Thorkildsen.

Elbilene blir mest kjørt på natta og står stort sett på lading på dagtid utenfor hovedkvarteret. Der er det installert ladestasjoner med støtte fra Oslo kommune. I tillegg benyttes hurtiglading underveis i vakta.

De ansatte får internkurs og utveksler erfaringer om hvordan de kan kjøre mer energieffektivt.

Skeptiske ansatte

Rolf Thorkildsen tror det trengs en ildsjel blant de ansatte for å komme i gang. Selv møtte han litt motstand i starten, men var fast bestemt på at dette skulle de få til.

I starten var de ansatte skeptiske til å kjøre elbil og var redde for å gå tom for strøm midt i vakta. Men med litt erfaring er alle nå fornøyd og ingen vil tilbake til dieselbilene. Flere har også kjøpt elbil privat.

Økonomiske besparelser

Norsk Vektertjeneste AS har store besparelser på driftskostnader fra bilparken. Før leaset de dieselbiler for 6-7.000 kroner per bil per måned. I tillegg kom drivstoffutgifter på rundt 5.000 kroner i måneden per bil, og stadig økende serviceutgifter jo eldre dieselbilene ble. Bomavgiftene ble også fort 2.000 kroner per måned per bil, noe som er gratis med elbil.

– I dag betaler vi rundt 5.000 kroner per elbil per måned i kapitalkostnader for kjøp av elbilene. Strømutgiftene, inkludert hurtiglading, ligger på under 1.000 kroner per elbil i måneden. Serviceutgiftene er stabilt 3.000 kroner to ganger i året, forteller Thorkildsen.

Miljøbesparelser

I tillegg kommer miljøbesparelsene med reduserte utslipp og mindre støy. Norsk Vektertjeneste er både Miljøfyrtårn og er med i Næring for klima. Thorkildsen savner krav om elbil i miljøsertifisering av bedrifter for å gi et dytt i riktig retning. Samtidig oppfordrer han kommuner til å stille krav om nullutslippsbiler i anbud til bransjer som for eksempel vektertjenester.

Thorkildsens regnestykke for gjennomsnittlige kostnader per bil per år over fem år:

Per bil per år Dieselbil Elbil
Leasing / kapitalkostnad 72.000,- 60.000,-
Drivstoff / strøm 60.000,- 12.000,-
Servicekostnader 45.000,- 6.000,-
Bomavgift 24.000,- 0,-
Årsavgift 3.060,- 435,-
Sum 204.060,- 78.435,-
Besparelse per år med elbil 125.625,-