DieselToyota og TØI har testa hva som i Norge sannsynligvis er mer reelle utslipp fra dieselbiler. Mange har blitt forskrekka over hvor ille det er stelt.

Produsentenes miljøinformasjon baserer seg på kjøresykluser etter EU-standarder (EDC). Fint at alle biler testes under like betingelser, men er verdiene realistiske? Vi kjenner allerede til avvik mellom teori og virkelighet for elbilers rekkevidde.

Toyota og TØI (Transportøkonomisk Institutt) har sammen med det finske testinstuttet VTT utfordra standardtesten som de mistenker for å være vel snill. De har brukt en Toyota Avensis diesel, og endra et par forhold i testen for å se hvordan dette slår ut:

  • Lufttemperaturen er ikke bare hyggelige 23 grader, men også kaldstart i minus 7 grader.
  • Kjøresyklusen er mer i samsvar med hva Toyota og TØI anser som realistisk for bykjøring.

I følge rapporten kan utslippene bli langt høyere enn den informasjonen som følger fra produsentens typegodkjenning. Kulde øker det skadelige NOx-utslippet med 50%, mens en mer realistisk kjøresyklus kan firedoble det. Det verste eksempelet med kald motor, kulde og bykjøring resulterer i et utslipp 10 ganger hva som i følge typegodkjenningen gjelder for blandet kjøring. Ikke rart at vi sliter med økende NOx-utslipp og dårlig luft i flere norske byer.

For Toyota er svaret på disse avsløringene mer bruk av deres egne bensinhybrider. Elbilforeningen forstår at det hjelper litt. Blir de i tillegg ladbare sånn at de kun kjører på elektrisk i byen, blir det enda bedre. Nesten like bra som de helelektriske bilene som rett og slett ikke klarer å avgi skadelige avgasser i bymiljøet.

Du kan lese mer detaljert informasjon i artiklene Sjokktall for dieselbiler og Dieselbiler er miljøsvin.