Annonse

At den sprekeste kjøremodusen på nye Tesla Model S P85D heter «insane» kan passe bra. Elon Musk & Co. er langtfra ferdig med å flytte grenser (se video et stykke ned i saken).

KOMMENTAR: Det har vært nettdiskusjoner i det siste på om Tesla er i ferd med å miste noe av momentumet i det norske markedet.

Sagt på en annen måte: Begynner det norske markedet å bli mettet etter i overkant av 5.500 solgte? 

Neppe. En av grunnene ligger i basismodellen S60, både med og uten firehjulsdrift (heter S60D med tilvalget), som kan bli en ny joker på det norske markedet. Både fordi motoreffekten blir den samme som på dagens S85, og fordi mange nordmenn har for vane å ønske firehjulsdrift. Det vil høyst trolig spise ytterligere andeler fra fossilmarkedet.

Uansett går diskusjonene høyt på Facebook-siden til Tesla Owners Club Norway i dag, etter den definitivt største begivenheten siden Model S-lanseringen: 

Hva vil den nye toppmodellen koste? Hvordan vil bruktverdien på eksisterende biler påvirkes?

Mer enn forventet

Det kanskje mest overraskende ved den grandiose lanseringen av Model S P85D, på Hawthorne-flyplassen i Los Angeles natt til fredag, er at S-modeller med firehjulsdrift skal få økt rekkevidde. Det snakkes om 15-45 kilometer (mest økning på 85D), men jeg vil gjerne se det i praksis før jeg fester lit til en eventuell økning.

Men de fleste eksperter, og andre Tesla-avhengige, tippet på 4×4 (illustrasjon under) og selvkjørende bil da Elon Musk tvitret noe om «D and something else».

 blogg-20141010-drivlinje 800

Økt rekkevidde er praktisk, selv om det altså gjenstår å se hvor mye det blir i praksis, og det samme kan firehjulsdrift – som blir tilvalg på samtlige versjoner fra S60 og opp (pris foreløpig ukjent) – være for mange. Hvorvidt det blir gangbar vare å kjøre Tesla på autopilot i Europa, og ikke minst Norge, er også et åpent spørsmål.

Autopilot åpner eksempelvis for juridiske betraktninger om ansvarsforhold ved trafikkuhell og -ulykker, og disse må avklares.

Når det gjelder autopiloten og enklere aktivt sikkerhetsutstyr som filskiftevarsel, er de uansett tydelige bevis på at Tesla har ønsket å ta noen sjumilssteg innen feltet «nyttige gizmos». Her har elbilprodusenten tidligere fått kritikk for ikke å levere nok.

Mer om det tekniske finner du i denne saken fra insideevs.com.

Vanlige S-er blir mer fornuftige

Det store spørsmålet er hva maksytelsen på nesten 700 hestekrefter gjør med Model S-omdømmet.  

Som S85-eier ser jeg den åpenbare fordelen at jeg nå, langt enklere, kan argumentere for at den aller mest er en fornuftig familiebil med sju seter. Rett og slett en flerbruksbil (MPV) med det viktige, lille ekstra. 

Altså synes jeg det er greit med en gallionsfigur, som jeg verken har råd til eller trenger, på toppen. Nyvinningen P85D skaffer formodentlig nytt momentum og handlingsrom slik at Tesla kan jobbe videre med biler til mer fornuftige priser. 

Jeg tenker da først og fremst på Model 3, selv om SUV-en X er først i løypa. Slik jeg ser det er opprettholdt interesse, og økt nysgjerrighet for elbilteknologien, det mest spennende med P85D-lanseringen. Og ikke bare for det Tesla driver med, men elbil generelt.

Dette vil jeg komme tilbake i en artikkel her på elbil.no om få dager.

Intervju med Tesla-CEO Elon Musk!

PS. Artikkelen fortsetter, med betraktninger om bruktverdi, under videoen. 

Den viktige bruktverdien 

Så tilbake til spørsmålene innledningsvis: Nykommeren, verstingen P85D, ser ut til å få en norsk pris på mellom 850.000 og 900.000 kroner. Prisen er blant annet avhengig av dollarkursen.

I det sjiktet er det ikke nødvendigvis flust med kjøpere. Dessuten er det ikke alle som vil, eller kan, kjøpe elbil i dette prissegmentet. Samtidig vet vi også at Model S har startet et snøskred blant norske bilinteresserte. Folk som tidligere sverget til påkostede fossilbiler, og som strekker seg langt økonomisk for å kjøpe bilen de har lyst på.

Når det gjelder verdifall på eksisterende modeller, er det selvsagt vanskelig å si noe sikkert om det. Om vi skal basere oss på erfaring, er det at bruktprisene jevnt over – så langt – har vært høyere på Model S enn øvrige elbilmodeller på det norske markedet (de sistnevnte vil ventelig også stabilisere seg i tiden framover med stadig større modellutvalg). Mye av grunnen ligger i at Model S erstatter en hvilken som helst fossildrevet bil direkte – også på grunn av den raske utbyggingen av superladere (SC) – med mindre man har sterke følelser for campingvogner.

Jeg velger å låne kommentaren til Hans Petter Trondsen i den nevnte TOCN-tråden på Facebook. Han kommer med en godt tenkt påminnelse:

– Husk det folkens, når vi skal bytte bilen vår etter 2-3 år så åpner vi et helt nytt marked i Norge. Flere vil ha mulighet til å kjøpe seg framtidens bil, og fortsatt med 5-6 års garanti. Jeg har ingen tro på at de vil tape seg mye i verdi. I forhold til fossilbil tror jeg tapet vil være langt mindre.