Annonse

Takket være både trofaste og nye lesere har elbil.no mer enn doblet trafikken de siste to årene. Om få måneder kommer nettsiden i helt ny drakt.

Vi kan med glede fastslå at lanseringen av Elbilforeningens ladebrikke (under) slo an i fjor. Det vises tydelig også på elbil.no: Med 72.000 visninger ble artikkelen om den nye medlemsfordelen klart mest lest i fjor.

Blant de faste, populære postene finner vi selvsagt også vårt populære hurtigladekart, med over 107.000 visninger, tettest fulgt av hovedsiden kalt «kjøpsveiledning» med rundt 60.000. Under denne kategorien var Volkswagen e-Golf den mest populære, med rundt 49.000 treff, med BMW i3 (32.000) og Renault Zoe (28.000) nærmest.

elbilforeningens ladebrikke

Ellers er tendensen den samme som i 2014; alt som har med lading å gjøre blir godt lest. Vi noterer dessuten at tester og prøvekjøringer fortsatt traff godt, og vi vil selvsagt gå ut med edruelig forbrukerrådgivning også i 2016. 

Vi fikk dessuten nye bevis for at saker med litt glimt i øyet funker, med både 3.- og 4.-plass blant nyhetssakene (under) i denne kategorien. Et par av sakene på topplista utløste hektisk aktivitet i kommentarfeltet.

Artikkelserien «Elbilen og jeg» ble dessuten svært populær gjennom vår og forsommer. Slike historier ønsker vi flere av i 2016.

De ti mest leste nyhetsartiklene

Firedobling og relansering

2015-oversikten viser at nettsiden hadde 3,2 millioner sidevisninger (2,6 millioner unike). I 2013 var de samme tallene henholdsvis 1,5 og 1,25 millioner.  

Fjorårets tall fordelte seg på rundt 625.000 brukere. Sistnevnte er mer enn dobbelt så mange som i 2013 (266.000) og mer enn halvannen gang flere enn i 2014 (384.000). Det faktum at antall sidevisninger er firedoblet siden 2012 (800.000), illustrerer godt at nettsidens utvikling har fulgt elbilens framgang i markedet (oppsummeringen av 2015-salget kommer vi tilbake til i en egen artikkel).

blogg 20160104 elbilno skjermdump 800

Den sterke utviklingen, og at det blir stadig nye norske elbilister, stiller selvsagt stadig større krav til vår nyhets- og medlemsservice. 

Blant annet derfor jobber vi med å relansere elbil.no i løpet av første halvår, omtrent to år etter at siden fikk forrige ansiktsløftning. I forbindelse med den nye nettsiden vil vi også lansere en dedikert kjøpsveiledning for ladbare hybrider (og dessuten oppdatere den eksisterende for elbiler).