For 1,4 millioner kroner får Oslo kommune nå på plass to store hurtigladestasjoner. Den ene havner ved Munchmuseet på Tøyen, den andre på Sagene.

Fortum Charge & Drives finske toppsjef Rami Syväri bærer tittelen «program manager international expansion».

I går besøkte han #NordicEV2015, eller «Nordic Smart Electric Transport Conference» på godt utenlandsk. Konferansen arrangeres av Norsk elbilforening, Electric Mobility Norway, NCE Smart Energy Markets og Nordisk energiforskning.

Syväri gjorde selvsagt et stort poeng av hurtigladenyheten i Oslo. Den kommer som følge av at Fortum Charge & Drive vant den aktuelle anbudsrunden. Han roste samtidig norsk elbilpolitikk, og fastslo at den har lagt et helt unikt grunnlag for å teste ut ladeløsninger.

Om alt går etter planen, bør mye være på plass på de to ladestedene i Oslo før jul. 

Slik blir hurtigladestasjonene

Fortum Charge & Drive skal anskaffe, etablere, drifte og vedlikeholde hurtigladerne, samt en rekke semihurtige ladere (22 kW), i Stavangergata på Sagene og i Monradsgate (ved Munchmuseet) på Tøyen:

  • Ladestedet i Monradsgate får tre hurtigladere og tre semihurtige ladere (22 kW). I tillegg kommer solcellepaneler (2kWp).
  • Ladestedet i Stavangergata får tre hurtigladere og to doble semihurtige ladere (22 kW)

– Vi er svært glade for å kunne forbedre ladetilbudet for elbilister i Oslo. Vi skal gjøre hverdagen enklere både for dem som bor i Oslo, og for dem som kommer til hovedstaden på besøk, sier leder  Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive Norge.

– Blir fantastisk

– Løsningen fra Fortum blir fantastisk, og vi gleder oss til et godt samarbeid for en grønnere og smartere by, sier elbilansvarlig i Oslo kommune, Sture Portvik.

Han framholder at valget falt på Fortum Charge & Drive på grunn av driftssikkerhet og at selskapet fikk inn det høyeste antallet semihurtigladere i sitt anbud. En tilleggsårsak er muligheten for utvidelse med flere ladere.

– Etableringen vil løfte tilbudet til grønn varedistribusjon til nye høyder, og være et kjærkomment tilbud til alle elbilister i Oslo, inklusive alle eltaxier og håndverkere med elbiler, sier Portvik, som legger til at målgruppen er enda større.

Hurtigladestasjonene vil nemlig være tilrettelagt for yrkestrafikk mellom klokken 11.30 og 14.00. En av hurtigladerne på hvert sted vil da være forbehold nettopp denne gruppen.

P-plassen på Tøyen har forøvrig i dag fire normalladepunkt med både Type 2- og Schuko-tilkobling (bildet).

blogg 20151120 hurtiglader tøyen 800

Satser på flere leverandører

Fortum Charge & Drive har valgt å ikke «legge alle eggene i en kurv». Rent praktisk betyr det at hurtigladestasjonene får hardware fra både ABB og Efacec.

– Ved å tilby flere ladesystemer vil elbilister fortsatt kunne lade, selv om det skulle oppstå driftsfeil på en av systemene. De mellomraske laderne vil på begge lokasjoner være fra Ensto, sier Ihle.

Han opplyser samtidig at det allerede er lagt kabler som gir mulighet til å utvide med en fjerde hurtiglader på begge lokasjoner.

PS. De femti første nyregistrerte yrkesbilene vil få en forhåndsbetalt sum å lade for, betalt av Oslo kommune og Fortum Charge & Drive. Brings elbiler vil dessuten kunne lade til rabattert pris.