Tianjin, Kina: Elsket og hatet. Noen mener de er billig skrap. Andre elsker sykkelen kjøpt på Biltema. Noe av de hete følelsene kommer nok fordi prisen er lav.

Ingen kan ta fra Biltema at butikk-kjeden selger en rimelig sykkel. Årsaken er blant annet at komponentene rimelige. Men hvordan lages sykkelen?  Er det arbeidsforholdene som gjør at sluttprisen er lav? Er det andre faktorer? En kikk innom dørene på fabrikken kan gi oss noen svar.

Hva lages?
Elsykkelfabrikken til Bodo Rank ligger i Tianjin. I dette området produseres mye av syklene som går til innenlands konsum. Bodo Rank har en produksjon på 60 000 elsykler årlig. Av disse har i 2016 15.000 eksemplarer vært produsert til Biltema i Skandinavia. I tillegg produseres sykkelmerket Stella og Anslod her, begge merker som selges i Nederland.
Det må også understrekes at elsykkelproduksjonen bare er en liten del av produksjonen. Bodo er en stor produsent av ulike elektriske framkomstmiddel, scootere, trehjulinger, elektriske biler og komponenter. Totalt har Bodo Rank kapasitet til å produsere flere millioner elektriske framkomstmidler årlig og har en rekke fabrikklokaler i ulike deler av Kina.
Dekkprodusenten Kenda ligger nesten vegg i vegg, og er kjent leverandør av mange ulike dekkkvaliteter.biltema1

Anerkjent
Bodo Rank er en anerkjent produsent, ifølge blant annet Ed Benjamin, en nestor innen lettere elektriske kjøretøy – LEVA (Light electric vehicle Association )
Amerikaneren har god oversikt over det som finnes av elsykkelindustri innen USA, Europa og Østen, og har bidratt til en utvikling av kvaliteten som leveres i markedet.
– Bodo Rank har et godt navn og leverer kvalitetsvarer, sier Benjamin. Men han, som andre, understreker at det Kina-kvalitet ikke er et dekkende ord for produkter som kommer fra Kina.
–Det er bestilleren som stiller kvalitetskravene til ethvert produkt. Dersom prisen på produktet skal være lavt, leveres det kvalitet som svarer til prisen på sluttproduktet.

På Biltema-fabrikken

Manuelt arbeid
Så hva skjer inne i produksjonslokalet? Mye av sykkelproduksjonen foregår manuelt, noe som er vanlig også i kinesisk sykkelproduksjon. Det står mange langs samlebåndene og alle har dedikerte oppgaver. Her kan det lages opp til 1000 elsykler ukentlig. Samlebåndene er lange og tempoet i produksjonen er relativt høyt. Støynivået er ikke særlig høyt. Ved sveising brukes beskyttelse av øyne og kropp.
De ansatte har god tilgang på masker, og disse blir brukt ved mange av arbeidsområdene. Fabrikklokalene er luftige og store, det er god plass og renholdet ser ut til å være godt. Stemningen inne i hallen blant arbeiderne ser ut til å være god, og atmosfæren dem imellom er avslappet.

Tester
Prisen på elsykler har vært diskutert og mange har meninger temaet. Men det er fremdeles slik at det til dels er bruken av elsykkelen som gjør om det er et godt kjøp eller ikke. Skal du ha en sykkel til bruk hver dag hele året, eller skal du ha en sykkel til bruk innimellom. Også for elsykler er det slik at kvalitet koster. Og hvilken kvalitet er du villig til å betale for?

Se hvordan Biltemasykkelen har klart seg i tester:
http://www.aftenposten.no/osloby/Elsykkel-testen—Som-a-sykle-i-Danmark-7570366.html#.U3pAHPl_t8E
http://www.dinside.no/fritid/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel/60884755

Toll og varemerke
Norge er et godt salgsland for kinesisk sykkelproduksjon. EU-landene har innført egen beskyttelsestoll på sykler fra land Kina, for å beskytte de europeiske landenes egen sykkelproduksjon. Denne tollen er på om lag 48 prosent for vanlige sykler. Denne type toll har ikke Norge, derfor er det svært aktuelt for Kina å eksportere til Norge. Dette er også en årsak til at syklene er rimelige sammenlignet med en del andre merker. Denne tollen gjelder ikke for elsykkel, som har en toll på 6.

I tillegg er Biltema-sykkelen såkalt EMV  – egen merkevare, eller det som på engelsk kalles private label. Dette kjennetegner alle typer produksjon som lages på oppdrag fra en kunde og som ikke er et eget merkevare.