Annonse

Tesla bidrar stort til elbiløkningen på Drammen havnSå langt i år har bilhavna i Drammen en økning i antall elbiler på 40 prosent. Havnedirektør Einar Olsen og Green Carrier Shipping & Logistics Terje Alm (bildet) forteller at mye av grunnen ligger i Tesla Model S – i hundrevis.

Den store økningen fremkommer ved en sammenligning med tallene for de første åtte månedene i fjor.

At elbilene utgjør en stadig større del av den norske bilparken, får sitt å si også for mannskapene på landets største bilhavn. Særlig setter Tesla Model S sitt preg på omgivelsene for tiden, siden de aller fleste bilene kommer i land i Drammen. Det samme gjelder de aller fleste andre elbilene på markedet – som selges via offisiell importør.

Havnedirektør Einar Olsen synes det er spesielt artig at det høye antallet elbiler kommer rett før Drammen havn feirer 50 år med bilimport. Første bil som ankom i 1964, var en Datsun Bluebird.

– Drammen havn ønsker å legge til rette for miljøvennlig og fremtidsrettet transport.
 De markedsledende elbilene understreker dette, sier Olsen, som forteller om store endringer på havna siden den første bilen kom for snart 50 år siden. Den gang ble bilene løftet i land ved hjelp av stropper og kran, mens de fleste i dag ruller av fra RoRo-skip (Roll On-Roll Off).

Model S ankommer Drammen havn i containere - fire i hver - montert på rack. Etter lossing starter klargjøringen.

Model S ankommer Drammen havn i containere – fire i hver – montert på rack. Etter lossing starter klargjøringen. (Foto: Drammen havn)

Bilenes vei fra California

Frakten av Tesla-elbilene, derimot, minner mer om den opprinnelige. Bilene kommer i containere, fire i hver og montert på rack. På havna blir de losset to og to, og rulles til det som kalles «First point of rest». Så gjennomgår de en enkel klargjøring, og batteriene lades før bilene fraktes til Teslas avdeling i Drammen.

Terje Alm (t.v.) i Green Carrier Shipping & Logistics og Einar Olsen, havnedirektør Drammen havn tar imot hundrevis av elbilen Tesla S i disse dager. Green Carrier Shipping & Logistics, som har base på Drammen havn, har ansvar for mottaket av Tesla-bilene. Fra fabrikken i Fremont i California går bilene først med tog til New York, før første skipsetappe går til Rotterdam. Derfra går Model S-bilene med Tschudis containerlinje til Drammen.



– Vi kaller det logistikk på bryggekanten. Det er jo ikke en vanlig måte å frakte biler på, og både vi og Drammen havn har fått spesialopplæring og bygget opp vår kompetanse på denne typen logistikk, forklarer logistikkselskapets avdelingsleder, Terje Alm.

Første store test unnagjort

Alm mener Drammen er et unikt knutepunkt for bilimport, og at ingen andre havner i landet kan tilby samme løsning og kompetanse. Han fremhever samarbeidet med Teslas samarbeidspartnere på havna, blant annet Auto Transport – som har lang erfaring med transport av biler.

Også Tesla Motors´ pressetalsmann i Norden, Esben Pedersen, synes opplegget i Drammen fungerer bra.



– På under en måned har vi gått fra å levere ganske få til veldig mange biler i uken. Dette stiller store krav til våre logistikkpartnere, og våre partnere i Drammen har løst denne utfordringen effektivt, sier han.

Den første store logistikktesten kom den første uken i september:

– Tesla S var den bilen i Norge det ble levert flest av. Da leverte vi 177 biler, sier Pedersen.

Stor importtrafikk på Drammen havn betyr at Model S blir stadig mer synlig i trafikkbildet.

Stor importtrafikk på Drammen havn betyr at Model S blir stadig mer synlig i trafikkbildet. (Foto: Ståle Frydenlund)