Annonse

Statsråd Ketil Solvik-Olsen og Saltos Hedda Heyerdahl Braathen Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener landet trenger mer hurtiglading for elbiler. I går klippet han ladekabel under åpningen av det nye ladelaboratoriet Powerpark.

Saltos Powerpark på Sjølyst i Oslo skal være et levende forskningslaboratorium for hurtiglading. Strømnettet assisteres av solceller.

Stort oppmøte under Powerpark-åpningen– Vi åpner vår Powerpark for folk som er elbileiere og som ønsker å være testdeltagere. Målet er å finne ut om teoriene våre stemmer i praksis. Vi skal teste ulike kø- og betalingsordninger, samt tilgang- og brukergrensesnitt. Det vil bli endringer underveis, men du skal alltid kunne lade og komme innom for en god kopp kaffe og en ladeprat, sier utviklingssjef Hedda Heyerdahl Braathen i Salto Ladestasjoner AS.

Kaffesiden av ladesaken besørges av kaffegiganten Nespresso, gjennom et nytt samarbeid. Selve ladelaboratoriet er realisert med støtte fra Transnova og Norsk Designråd. Sistnevnte har også bistått i utformingen av de nye hurtigladerne, som har innmat fra franske EV Tronic.

– Hurtiglading krever ekstremt mye strøm. Så mye strøm er ofte ikke tilgjengelig i nettet. Prinsippet vi tester her, er at vi i utgangspunktet har tilgang til 20 kW. Så kan effekten bygges på med batteriteknologi opp til 50 kW. Og du må ikke ha solcelleenergi som basis, det kan også benyttes annen fornybar kraft, forklarer Heyerdahl Braathen.

Ketil Solvik-Olsen har nettopp klippet ladekabelen og erklært Powerpark for åpnet.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har nettopp klippet ladekabelen og erklært Powerpark for åpnet. (Alle foto: Ståle Frydenlund)

– Et skånsomt konsept

Hun forklarer videre at et sentralt poeng med testingen i Powerpark, som skal pågå i et halvt år, er å belaste strømnettet mindre enn ved konvensjonell hurtiglading. Elbilister som kommer innom, skal i utgangspunktet kunne hurtiglade for 30 kroner.

Et litiumionbatteri på 30 kW skal mates av et solcellepanel på hurtigladestasjonen. Ved tilførsel av strøm fra dette batteriet, skal det totale strømforbruket ved stasjonen kunne reduseres med åtte prosent.

Hurtigladerne har innmat fra franske EV Tronic– Vi er kommet frem til et skånsomt konsept, med moderne energilager. Og med moderne mener jeg «state of the art» litiumion-teknologi som gir en snill belastning på nettet. Med denne løsningen går det an å sette opp ladestasjoner i områder hvor det i utgangspunktet er for lav effekt i strømnettet for hurtiglading, sier Heyerdahl Braathen.

I Powerpark vil effekten bli fordelt til seks ladepunkt basert på hvor mye strøm den enkelte elbilist sier hun har behov for. Strøm som blir til overs, skal kunne tilbakeføres til litiumionbatteriet på 30 kW.

– Vi vil ha åpent mellom klokken 10 og 15 på hverdager, i første omgang, men det vil også skje ting på kveld og natt – unntaksvis, sier Heyerdahl Braathen.

Statsråden klippet ladekabel

– Det er veldig kjekt å få være her, konstaterte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) under åpningen av ladelaboratoriet.

– At man kan lade opp delvis med strøm som er produsert på stedet, med en hvilken som helst elbil, er viktig. Powerpark er resultatet av et godt samarbeid mellom statlige og private aktører, konstaterte Solvik-Olsen, som også fikk gleden av å klippe en standard normalladekabel før følget kunne sige ut av partyteltet til den nydesignede hurtigladeren utenfor. Ved siden av sto en BMW i3.

– Dette er et godt skritt videre i et arbeid som mange ønsker skal få stor suksess. Jeg er selv veldig glad i bil, og jeg er oppvokst på bensinstasjon. Det er gjerne ikke den rette energiformen for en gjeng som dere. Men det sier noe om at jeg forstår hvor viktig det er at folk som kjører bil har drivstoff til å komme seg videre, sa Solvik-Olsen.

Saltos utvikligssjef Hedda Heyerdahl Braathen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) poserer ved hurtigladeren.

Saltos utvikligssjef Hedda Heyerdahl Braathen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) poserer ved hurtigladeren.

– Kjempespennende

– Det er kjempeviktig at ladestasjonene ikke bare er spredt i byene, men utover landet – for å sikre rekkevidde. Så er det en utfordring å få til fungerende kommersielle kjeder som tilbyr ladetjenester. Det kan ikke for alltid være slik at staten skal stille opp for å tenke på hvor man trenger strømuttak, sa Solvik-Olsen, uten å spesifisere nærmere når han mener bransjen bør klare seg selv.

– Mange Frp-ere setter dessuten stor pris på at man kan kjøre gratis gjennom bomringen. Du kan kjøre i kollektivfeltet og at du kan parkere gratis. Alt dette gjør at elbilister har fordeler som gjør det enkelt å ta i bruk kjøretøy som er mer utfordrende.

Og for ikke å etterlate noen som helst tvil om hva han synes:

– Elbil er kjempespennende, fastslo Solvik-Olsen.