En førproduksjonsmodell av den nye ladbare Toyota Prius-modellen, som lanseres i løpet av året, testes nå på norske veier.

Tilfeldigvis fant testlading av bilen sted på Fortum Charge & Drives nye og store ladestasjon på Tøyen, et drøyt steinkast fra Elbilforeningens kontor, i går. Vi tok selvsagt kontakt med Toyota Norges informasjonssjef Espen Olsen for å få vite litt mer om hva som skjer, og dermed kan vi bringe en fersk, ladbar nyhet i dag.

– Det stemmer at vi tester ny Prius Plug-in Hybrid i Norge sammen med vårt hovedkontor i Europa, svarer Olsen.

Testingen ble gjennomført på AC-delen av hurtigladestasjonen, siden bilen ikke har mulighet for DC-hurtiglading. Det ville heller ikke hatt noen særlig hensikt, gitt batteripakkens begrensede størrelse.

Den nye ladbare Toyotaen får en ombordlader som, så langt vi erfarer, kan ta imot inntil 3,6 kW. Informasjonene så langt forteller at batteripakken i bilen har en kapasitet på 8,8 kWh, men det er ikke fastslått hvorvidt dette er en netto- eller bruttoytelse.

Får varmepumpe og forvarming

Batteriytelsen på nykommeren er det doble av dagens utgave (4,4 kWh), en modell som ikke har slått an på det norske markedet.

Den tilfredsstiller heller ikke vårt minstekrav til hva en ladbar hybrid bør levere av elektrisk rekkevidde, noe den nye heldigvis ser ut til å gjøre (50 kilometer etter NEDC-syklusen).

Med i gårsdagens testfølge var også konkurrenten Volkswagen Golf GTE. Den var trolig med for referansens skyld – i og med at den har omtrent samme oppgitte elektriske rekkevidde og batteriytelse.

Den ladbare Priusen kommer imidlertid med et par nyttige ting Golf-konkurrenten ikke har: Olsen opplyser at den får varmepumpe og mulighet til forvarming av batteripakken ved lading. Det vil gi Priusen en fordel vinterstid.

Fra bensin- til strømlading

Så blir det spennende å se hvordan Toyota legger opp sin markedskommunikasjon rundt den nye modellen.

Til nå har merkets hybridmodeller vært markedsført med sterkt fokus på at de lader seg selv (ved hjelp av bensin og regenerering, red. anm.), og at de dermed ikke trenger ladekabel:

«Batteriet lades automatisk ved kjøring, noe som betyr at du ikke trenger ledning», fortalte en blid kvinnestemme i en tv-reklame, presentert for første gang i fjor høst.

Nå blir det altså ledning, noe vi selvsagt applauderer. Og ut fra testen på Tøyen å dømme, fungerte ladingen utmerket. Med samme effekt som ble tatt ut der, skal det ta rundt to og en halv time å lade bilen fra null til full.