Prisen på Model X er satt, den vises omsider fram til et europeisk publikum og den får stor oppmerksomhet i Genève. Men hvor mange som kommer til Norge i år er en godt bevart hemmelighet.

GENÈVE (elbil.no): Teslas stand bobler over av journalister og andre som av en eller annen grunn har kommet seg inn på utstillingens første dag. En enslig blå Model X P90D er den store stjernen i en inngjerdet sirkel.

En egen køordning sørger for at interesserte får passere sperrelinjen og ta den nye elbilen i nærmere øyesyn, etter å ha ventet på tur.

blogg 20160303 modelx side 800

Midt i det hele står Tesla Motor Norways ferske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland.

– Det er veldig stas. Det er jo første gangen den er i Europa, og andre gang at den ferdige modellen vises på en slik måte. Den var en liten tur på Toronto Auto Show nettopp. Så dette er ferskt, og vi gleder oss veldig til å få den til Norge, fastslår Sandvold Roland, som bekrefter at han ennå ikke har fått kjørt nykommeren selv.

Fort over millionen

Den store snakkisen de siste dagene, har vært prissettingen for 70- og 90-utgavene.

– Vi er på 709.000 kroner for 70 og 842.000 kroner for 90. Og det er startprisene. Ønsker du Performance og Ludicrous betyr det selvsagt tillegg, men tilleggene for ulike typer utstyr er ikke nødvendigvis like som på Model S. Men noen likheter vil det være, siden de deler mye av plattformen, sier Sandvold Roland.

blogg 20160303 modelx bak 800

Tesla tar foreløpig ikke bestillinger på 70-utgaven. Når dette vil skje, er fortsatt uklart.

– Det er viktig å presisere at de første leveringene blir av Signature-modellen. Til sommeren kommer de første til Europa, og da er det P90D til de som var tidlig ute med å reservere og legge inn depositum. Straks vi har en god flyt her, kommer vi til å åpne for bestillinger for alle.

Opp mot 1,3 millioner kroner

– Har dere noen idé om hvor mange X som vil komme til Norge i år?

– Det spekulerer vi ikke på.

Det vanker imidlertid en liten bonus til de tidligste bestillerne av 90-utgaven, som gikk ut fra batteristørrelse på 85 kWh.

– Vi er veldig offensive på kontinuerlig forbedring av produktene. Så det er veldig greit at det også kan komme kundene, som var tidlig ute, til gode, sier Sandvold Roland.

blogg 20160303 modelx front 800

elbil.no erfarer at de mest påkostede 90-utgavene vil havne på rundt 1,3 millioner kroner. Mye av årsaken til at prisene har gått så høyt, er selvsagt å finne i den svake krona.

– Noen har lyst til å toppe med alt av tilgjengelig utstyr og får en veldig, veldig flott bil. Andre tenker at innstegsmodellen er nok, sier Sandvold Roland, som ikke vil gå inn på hvordan reservasjonene fordeler seg så langt med hensyn til utstyr og pris.

Les mer fra vår Genève-dekning

Nissans elbil kjører inn på kontoret før den finner seg ladeplass

Hyundai IONIQ får attraktiv pris: – Det er ikke noe å lure på