Annonse

Buskerud-mannen hadde nettopp fått familiens nye Volkswagen e-Golf i hus. Så bar det ut på harrytur.

Vi har fått elbilistens tillatelse til å formidle denne historien anonymt, og i redigert form, her på elbil.no. Ikke for å skremme, og slett ikke fordi det var noe galt med elbilen, men for å vise at det ikke alltid er så enkelt.

Og det som ikke er enkelt, er vi i Elbilforeningen svært opptatt av å gjøre noe med.

Vår mann hadde rett og slett en ganske trøblete dag på sin første store utfartsdag som elbilist. Fram til turen hadde han og kona kun brukt e-Golfen i nærområdet, og noen ganger til og fra Oslo. 

Alt hadde gått helt etter planen. Men sist mandag gikk det altså ikke så greit, som fortellingen (videre i førsteperson) illustrerer.

Normal – ikke hurtig

Jeg var på harrytur til Nordby Shoppingsenter på Svinesund og jeg var bare passe forberedt på lademulighetene utover stedene jeg hadde planlagt å lade på turen.

På min vei fra Steinberg i Nedre Eiker til Svinesund kjørte jeg Riksvei 23/Oslofjordtunnelen og videre på E6 mot Svinesund og Nordby. Jeg hadde planlagt å hurtiglade på Ishavsveiens stasjon ved Marché Rygge vest langs E6.

blogg-20140911-golf2 800 

Da jeg kom dit og skulle lade, var det ikke Combo/CCS-uttak, som e-Golf bruker, tilgjengelig uten ladekort/medlemskort hos Ishavsveien. 

Jeg kjørte videre til Inspiria ved Sarpsborg, og fikk ladet en drøy time der. Det var nok til at jeg kom meg akkurat til Nordby-senteret, og fikk ladet på nytt der i noen timer – via en vanlig stikkontakt (16A/3,6 kW).

Begynte å bli kritisk

Fra Nordby ville jeg til Svinesundparken for å hurtiglade. Da ville jeg mest sannsynlig kunne komme meg helt hjem på den oppladingen. 

Men heller ikke der fikk jeg hurtigladet, da de ikke hadde Combo/CCS-uttak i det hele tatt på den stasjonen. Jeg måtte likevel lade der i et par timer, med Type2-kabelen, slik at jeg kunne komme meg tilbake til Marche Rygge Øst, der det også skulle stå en hurtiglader. Dette ifølge venner som har elbil. 

På min vei fra Svinesundparken måtte jeg stoppe igjen på Mc Donalds i Råde for å etterlade der i en times tid på et vanlig uttak, slik at jeg kom meg akkurat – og da for halv maskin med fire kilometer igjen på batteriet – til Marche Rygge Øst og hurtigladere som skulle stå der. Men, den var selvfølgelig i ustand.

Nå begynte det jo å bli kritisk å rekke noen som helst steder for å lade.

– Typisk, asså…

På Marché Rygge vest, på andre siden av veien, visste jeg at den laderen ikke fungerte. Men jeg tenkte at jeg fikk prøve der igjen, slik at jeg kunne komme meg tilbake til VW-forhandleren i Moss (Nordlie Auto AS) som jeg visste beliggenheten til.

Etter noen samtaler med telefonvakten hos Ishavsveien, fikk jeg i hvert fall litt strøm på batteriet. Jeg fikk kun ladet i fem og fem minutter, men likevel var det nok til at jeg kom meg opp til VW-forhandleren sør i Moss.

blogg-20140911-golf3 800

Da jeg kom opp dit og fikk lov å lade hos dem, var selvfølgelig begge hurtigladerne deres også i ustand. Typisk, asså…

Jeg fikk selvfølgelig låne uttaket deres til å lade med min vanlige ladekabel, som det tar 13 timer å fullade med, så dere skjønner at jeg måtte stå/ligge i bilen der en god god stund (3 timer) for å komme meg vider til Ishavsveiens hurtiglader i Vestby Nord cirka 26 kilometer unna. Den var mitt neste mål på vei hjem. 

Suksess!

Etter telefonsamtalen med Ishavsveien skulle alt være i orden med Combo/CCS-uttaket der. 

Og laderen virket heldigvis.

Etter stoppen på Ishavsveiens hurtiglader skulle jeg komme meg vel hjem. Selv om Oslofjordtunnelen selvfølgelig var nattestengt på dette tidspunktet, kom jeg meg helt hjem på denne ladingen. 

Ti over to natt til tirsdag var jeg hjemme igjen etter en 12 timer kort – eller lang – shoppingtur. Det var turen sin det!

Etter denne opplevelsen, gikk det selvsagt en mail til Ishavsveien for å motivere dem til å få alle deres ladestasjoner i like god stand som den i Vestby. 

Hva med å gjøre som Tesla?

Men jeg tenkte også på å informere VW (har fått kopi av denne teksten, red. anm) om dette, da det kunne være en idé for dere å kanskje gjøre som Tesla, og profilere/sette opp egne hurtigladere langs veien i Norge. Et annet alternativ er å inngå et samarbeid med leverandører.

blogg-20140911-tesla 800

Det tror jeg ville vært et bra markedstiltak for å vise at dere, som Tesla, satser på elbil fremover.

Uten at jeg vet hva produsenter av elbiler tenker om lademuligheter for bilene sine, bortsett fra Tesla (bildet over), virker det som om dere (VW, red. anm.) overlater det helt til andre å legge det til rette for elbileierne. 

Det tror jeg er en litt for passiv innstilling om dere skal lykkes 110 prosent med deres elbilsatsing.

PS. Har du en historie du har lyst til å fortelle fra ditt liv som elbilist – åpent eller anonymt, på godt eller vondt? Send en e-post til redaktøren på staale@elbil.no!