Nissan LEAF er den ubestridte eneren med rundt 30.000 eksemplarer, BMW i3 har størst vekst og Tesla utgjør kun 14 prosent av elbilbestanden.

ANALYSE: Vi har gjennomgått Motorvognregisteret for å fastslå hvor mange elbiler som finnes på norske veier. Om vi tar med alt, både varebiler og små elbiler registrert som 4-hjuls MC, var tallet ganske nøyaktig 110.000 ved utgangen av første kvartal.

Brorparten av elbilene, nemlig 105.803, var registrert som personbil. Topp ti (se tabell under) utgjør 97.718 av disse, eller drøyt 92 prosent.

Aller flest har Nissan LEAF, som har en historisk markedsandel på nesten 28 prosent og nærmer seg 30.000 solgte med stormskritt. I år er den også den femte mest solgte personbilen (uansett drivstoff) så langt med 1.456 eksemplarer.

Ståle Frydenlund / elbil.no

På en sterk andreplass følger Volkswagen e-Golf (vår kjøpsveiledning oppdateres om kort tid med den oppgraderte utgaven som er på markedet nå) som ble lansert tre år senere (2014), med rundt 17.000 og en andel på 16 prosent.

Så langt i år er det registrert snart 1.000 eksemplarer, før den oppgraderte er på veien. Inkludert den ladbare GTE-versjonen, er 62,5 prosent av alle registrerte Golf-modeller (2.640) i år ladbare.

Men størst framgang er det uten tvil BMW i3 som har hatt. Etter oppgradering av batteripakken på sensommeren i fjor, har modellen figurert i salgstoppen – og er faktisk den nest mest solgte personbilen i Norge så langt i år (aller øverst i november i fjor).

Ståle Frydenlund / elbil.no

Dermed er BMW i3 nå den fjerde mest populære elbilen i Norge gjennom tidene.

Interessante nykommere

Tesla Model X hadde totalt 2.154 registreringer ved utgangen av første kvartal (utgjør 2,0 prosent av totalbestanden).

Ståle Frydenlund / elbil.no

Totalt utgjør Tesla som merke dermed under 14 prosent av elbilbestanden (personbil klasse M1), selv om man ut fra mediebildet ofte skulle tro antallet var langt høyere.

Hyundai IONIQ Electric hadde passert 1.000 registreringer, rettere sagt 1.052, ved utgangen av første kvartal. Det utgjør ganske nøyaktig 1 prosent av totalbestanden.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Den ferskeste statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at 479 av dem er registrert i år, og den elektriske utgaven knuser hybridbroren (ikke ladbar) med 78 prosent andel mot 22 (av totalt 614).

I den nedre enden av statistikken finner vi typiske funfacts. En av dem, mens vi venter på at Toyota skal lansere ren elbil: Det ruller 23 elektriske Toyota RAV4 (årsmodeller fra 2009 til 2013) på norske veier.

Topp 10 elbil i Norge (%-andel av totalbestand i parentes)

NB. Vi tar forbehold om feilregistreringer i Motorvognregisteret (ajour 31.03.2017)

110.000 elbiler totalt

Det var altså registrert 105.803 elbiler som personbil (M1) ved utgangen av første kvartal. Pr. 23. april var det registrert ytterligere 1.101, ifølge OFV.

Det er dessuten registrert 1.412 elbiler som 4-hjuls MC og 2.780 elvarebiler (brorparten klasse 2).

Det gjør at det totale antallet kjøretøy som naturlig kan karakteriseres som elbiler var 109.995 ved utgangen av 1. kvartal.

Vår prognose for elbilsalget i år tilsier minst 37.500 nyregistreringer (i tillegg blir det bruktimportert noen tusen ganske nye elbiler hvert år). Dette gjelder elbiler registrert som personbiler.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Avgjørende for prognosen er at de allerede populære modellene holder stillingen, at Opel makter å få et høyt antall Ampera-e – som vi selvsagt har lagt til i vår kjøpsveiledning – til Norge i år og at oppgraderte Volkswagen e-Golf fortsetter modellens sterke trend.

Ikke minst vil vi få en helt ny Nissan LEAF mot slutten av året; en modell vi regner med å kunne fortelle mer om om kun kort tid.

Dermed blir det spennende å se hvor nær 150.000 vi havner innen året er omme, og vi skriver 2018 – forøvrig et år der flere helt nye elbilmodeller vil ankomme landet.

Les også

Registreringstall for elbiler og ladbare hybrider i første kvartal 2017