Hordaland nøyer seg ikke med å ha den høyeste markedsandelen for elbiler i landet. Nå kommer 27 nye hurtigladere i 13 kommuner.

Og det er imponerende tall Hordaland har å vise til: I september i år var rundt halvparten av de nye bilene som ble registrert nettopp elbiler. 17 prosent var ladbare hybrider.

Den økende elektriske andelen stiller krav til infrastruktur, og nå er det satt av 3,7 millioner til bygging av hurtigladestasjoner på 15 ulike steder i 13 kommuner (se oversikt nederst). I tillegg er det satt av midler til offentlig normallading i Os, på Fjell, Radøy, Osterøy og Askøy.

– Vi gir nå tilskudd til 27 nye hurtigladere på disse 15 stedene. Tildelingen øker antall hurtigladere i Hordaland med 29 prosent. Alle kommuner i fylket, minus Fedje, får dermed hurtiglading, sier klima-og naturressurssjef Sølve Sondbø i Hordaland fylkeskommune.

Stasjonene skal stå klare innen 31. august neste år, og de skal selvsagt støtte både CHAdeMO, Combo/CCS og 22 kW AC.

Tildelingen av midler har skjedd etter en åpen utlysning der hurtigladeoperatørene konkurrerte om å bygge med lavest tilskuddssum. Operatørene, BKK og Fortum Charge & Drive, vil stå for resten av kostnadene ved utbygging og senere drift.

Utbygging har hatt stor betydning

De nye stasjonene gjør at Voss vil peke seg ut som et særlig sterkt område for hurtiglading i Hordaland, ved siden av Bergen og Stord. Ikke minst fordi Tesla setter opp en ny superladestasjon på Skulestadmo på Voss (dog uten offentlig støtte), i nærheten av Fortum Charge & Drives stasjon.

Sondbø sier den siste tildelingen er den største fylkeskommunale satsingen på dette feltet til nå. Sondbø hevder Hordaland dermed får det mest omfattende hurtigladetilbudet i landet.

Fylkeskommunen har tatt poenget: Økt utbredelse av hurtigladestasjoner er avgjørende for den videre satsingen på elbiler og videre reduksjon av utslipp fra veitrafikken.

– Dette ser vi har ført til et oppsving i salget av elbiler i fylket. Før fylkeskommunen engasjerte seg i utbyggingen av hurtigladestasjoner, lå Hordaland på gjennomsnittet i landet på kjøp av elbiler. Etter at vi engasjerte oss, har Hordaland ligget 15-20 prosent over landssnittet, sier Sondbø.

Mer enn 26.000 ladbare biler

Hans siste oversikt viser 21.000 elbiler og 5.300 ladbare hybrider i Hordaland.

– Hordaland er den regionen i verden med høyest andel elbil målt mot den totale bilparken, sier Sondbø.

Men det er ingen grunn til å stoppe der:

– Flere hurtigladere langs de mest brukte veiene i fylket reduserer rekkeviddeangst og gjør at flere folk tør å velge elbil når de skal kjøpe bil, sier Sondbø.

Det er et budskap Norsk elbilforening naturligvis er helt enig i. Fylkesordfører Anne Gine Hestetun er ikke minst glad for storsatsingen:

– Klimautfordringen er vår tids største utfordring, og et taktskifte i kampen for bedre klima er helt nødvendig. Vi skal ta vår del av ansvaret, og det bidrar dette arbeidet til, sier Hestetun i en kommentar til at fylkestinget i år har avsatt 10 millioner kroner til klimatiltak.

En drøy tredjedel går altså til bygging av de nye hurtigladepunktene.

Her vil det bli langt bedre hurtigladetilbud

Disse seks kommunene vil få nye hurtigladere (se tabell for eksakt plassering):

  • Granvin
  • Øygarden
  • Sund
  • Fitjar
  • Sveio
  • Modalen

I tillegg får fem steder/områder flere nye hurtigladepunkt:

  • Voss (åtte nye)
  • Hardanger (sju nye)
  • Ostereidet (to nye)
  • Indre Arna (to nye)
  • Loddefjord (to nye)