LEAF nr 1.000Arrangementet 4 x 1.000 handlet om å hedre milepæler i norsk elbilsalg. Markert ved at miljøvernminister Solhjell overleverte Nissan LEAF nr 1.000.

Norge må være det eneste landet i verden som kan slå seg på brystet og rope ut at hele fire elbilmodeller er solgt i over 1.000 eksemplarer? I et land med hva vi må si har en beskjeden populasjon, men banebrytende elbilpolitikk. Først ble 1.000 Think solgt, så passerte Buddy 1.000, deretter var Mitsubishi kjappe med å selge 1.000 i-MiEV og til slutt Nissan kjappest av alle med å passere 1.000 LEAF.

4x1.000Tradisjon tro ble det også ved overrekkelsen av LEAF nr 1.000 trommet sammen store, og ikke fullt så store, celebriteter til å bivåne hendelsen. NRK og TV2 var der med pågående kameraer og intrikate spørsmål fra journalistene. Det som kanskje varmet et voksent miljøhjerte mest, var at den gamle miljøkjempen Thorbjørn Berntsen hadde tatt turen ned til sitt gamle departement i Myntgata 2 for å bivåne at elbilen har blitt voksen. Og tatt i betraktning antallet svarte dresser og velkledde kvinner, kunne vi godt trekke parallellen til at vi var i elbilens konfirmasjon.

Den evige lobbyist Rune Haaland fra Electric Vehicle Union hadde regien for seansen, og han introduserte vår ferske miljøvernminister Bård Vegard Solhjell. Han kvitterte kjapt med at denne dagen var en ytterst viktig dag, ikke minst med tanke på at klimameldingen var lagt på bordet bare noen timer tidligere. Solhjell konkluderte med at elbilen vil ha en meget sentral plass i tiden fremover, spesielt med tanke på å nå målet om reduserte klimagassutslipp fra veitrafikken.

Miljøvernministeren understreket at de betydelige og kraftfulle insentivene som gjelder for elbilen, skal fortsette. Men akkurat da benyttet han ikke anledningen til å tallfeste eller tidfeste noe som helst. Han så litt på den tusende LEAFen som stod der klar til å bli overlevert til sin nye eier, og sa at han selv ønsket seg en sjuseters elbil. Og la til at han hadde lagt inn et par aksjer på at det skulle skje i nærmeste fremtid, så at også han kunne bli elbilist med hele familien.

Solhjell og BerntsenSolhjell var klar på at norsk elbilpolitikk etterhvert hadde fått stor internasjonal anerkjennelse. Flere land hadde vært på offensiven for å få høre fra Solhjell hva denne solskinnshistorien egentlig går ut på. Siste påmeldte i kampen om å få Solhjell på talerstolen for å utbasunere sannheten om norsk elbilpolitikk, er den russiske dumaen.

Tilstede ved overleveringen var også representanter fra den japanske ambassaden. Nissan møtte med en stor delegasjon ledet av sjefen for nullutslippsavdelingen i Nissan Europe, Olivier Paturet. Han uttrykte stor glede og stolthet over at Norge var det landet i Europa som det ble solgt flest elbiler pr innbygger. At det kun hadde tatt 6 måneder på å nå 1.000 Nissan LEAF, kunne han bare ta av seg hatten for, om han hadde brukt hatt da….

Country manager for Nissan Nordic, Pål Simonsen, la stolt til at det norske salgsmålet for 2012 er 2.000 Nissan LEAF.

Solhjell foretok overrekkelsen av den tusende LEAFens nøkkel til den lykkelige eier Nils Haugrud. Han på sin side kvitterte med at han ønsket seg flere P-plasser for elbiler i Oslo sentrum. Noe Solhjell kom med et greit politikersvar på, i retning av at han som miljøvernminister skulle arbeide intenst for dette.

Vi fikk noen ord med Nils Haugrud, som like etterpå skulle kjøre avgårde i sin splitter nye Nissan LEAF. Vi lurte på om avgjørelsen om å kjøpe Nissan Leaf hadde vært vanskelig?

Nils Haugrud og SolhjellNils kunne enkelt svare at nei det hadde det ikke vært: «Jeg har ventet på en elbil som ser ut som en bil og ikke som handlekurv, og da Nissan LEAF kom på markedet, bestemte jeg meg for denne.»

Selgeren Andreas Nystedt fra Birger N. Haug på Økern var også tilstede. Kry som en hane, kunne han legge til at Nils hadde lyttet til hans råd og informasjon om LEAFen, så det måtte bare bli denne elbilen. Selgere er nå engang selgere, så vi lot Nystedt legge ut om LEAFens komfort og generelle egenskaper, som hadde overbevist Haugrud om kjøpet. Så sikker på kjøpet var Nils at han ikke hadde prøvekjørt bilen en eneste meter. Før han i dag skulle legge ut på veien for første gang. Med et særdeles oppmerksomt og feststemt publikum.

Nils fortalte oss at han bodde på Ekeberg/Bekkelaget utenfor bomringen i Oslo, arbeidet i byen og brukte bilen i byen til sitt arbeid. Han hadde valgt Nissan LEAF mye på grunn av å spare kostnader, lokale utslipp og parkeringsmulghetene. Derav spørsmålet om fler P-plasser for elbiler i Oslo. Vi i Elbilforeningen kan bare enkelt informere ham om den informasjonen han kan finne på elbil.no og ladestasjoner.no.

Som mange elbilister har Nils også en fossildrevet bil. Han har en 15 år gammel SUV, som han heretter kun ville bruke på hytta og på lengre turer utenfor byen. Ved kjøp av LEAFen regner han med at denne SUVen med minimalt bruk vil holde i minst 15 år til, og da vil den også være veteranbil. «At jeg da har spart miljøet for at det produseres enda en ny bil på alle disse årene, ser jeg på som god miljøtankegang», la han til. Før han med et kjempesmil satte seg inn i sin nye LEAF og summet avgårde.

Har du lyst til å se levende bilder fra seansen, sjekk NRK Dagsrevyen.

Mange var tilstede på arrangementet. Her er det direktør i Ishavskraft, Bjarne Sætrum, som sammen med miljøvernministeren plugger LEAFen.

LEAF nr 1.000 Solhjell og Ishavskraft