Annonse

HurtigladekartIgjen har vi forsøkt å forbedre hurtigladekartet vårt. Den hyppigst besøkt siden vi har. Noe som forteller oss litt om hva elbilistene er opptatt av.

«Never change a winning team», heter det vist. Men vi ser ingen vei utenom. Fra begynnelsen av lagde vi kartet kun med CHAdeMO hurtigladere, en ladeløsning som kan benyttes av Nissan LEAF og trillingene fra Mitsubishi, Peugeot og Citroën. Framover vil det poppe opp ulike raske ladeteknologier som kan benyttes av forskjellige elbiltyper. Nå har vi inkludert et filter som vil gjøre det litt lettere å se hva din elbil kan benytte.

De grønne markørene på kartet er eksisterende hurtigladere med informasjon fra ladestasjonsdatabasen NOBIL. De blåhvite er planlagte hurtigladere. Det er Elbilforeningen som samler inn informasjon om disse og inkluderer dem som virker temmelig sikkert vil komme.

Hurtiglading definerer vi som minimum 43 kW nominell ladeeffekt. Noe som tilsvarer å fylle f.eks. batteripakka til en Nissan LEAF fra 0-80% på 20-30 minutter under gunstige temperatur. En Tesla med fire ganger så stor batteripakke krever da mer tid.

I tillegg har vi med semihurtiglading, et ikke veldig presist definert uttrykk, men omfatter da ladeeffekt på nominelt ca 22 kW. Altså halvparten av farta til hurtigladinga.

En ting er ladefarten, noe annet er kontakttypene. Her har vi fire forskjellige typer:

  • CHAdeMO er for likestrømslading (DC), laderen er i ladestasjonen, og har en plugg og kommunikasjonsprotokoll for de elbilene vi i dag har flest av: Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-ZERO og Peugeot iOn. Nye Peugeot Partner skal også kunne benytte CHAdeMO. Løsningen er særlig aktuell for japanske elbiler.
  • Combo (Combined Charging System, forkortes også CCS) er for likestrømslading (DC), laderen er i ladestasjonen, og er en ny standard som amerikansk og europeisk bilindustri samler seg om. De første bilene i Norge som kan bruke denne løsningen, blir VW e-up! og BMW i3 når de kommer høsten 2013.
  • Type 2 (også kalt Mennekes etter produsenten som utvikla den) er for vekselsstrømslading (AC) og er avhengig av en kraftig lader i elbilen. Tesla Model S utstyrt med «dobbeltlader» vil kunne benytte semihurtigladingen med Type 2 kontakt. Renault Zoe kan også hurtiglades fra Type 2 kontakt.
  • Tesla har utvikla deres egen kontakt for hurtiglading (i første omgang opp til 90 kW) av Model S.

På bakgrunn av dette bør du ha en liten idé om hvilke filter du skal velge å ha avkryssa. Er du LEAF-eier, er nok CHAdeMO det du skal titte på. Lukter du på BMW i3, bør du velge Combo-varianten. Er du snart en av de mange Teslabilistene, kan du både ha Tesla og Type 2 huka av. Riktignok er ikke Type 2 kjapt som Teslas Superchargers, men på ca en time får du kvart tank av den største batteripakka på Model S. Fortsatt er det uklart om hvordan Model S skal håndtere lading med hurtigladeløsningene Combo (godt mulig) og CHAdeMO (absolutt mer krevende).

Bare klikk på bildet nedenfor så kommer du til siden hvor hurtigladekartet er. Ja, til høyre for kartet kan du dessuten se sanntidsstatus for hurtigladerne som kommuniserer dette til NOBIL.

Kartet lages i samarbeid mellom Elbilforeningen og ladestasjoner.no. Vi håper at forbedringene er nyttige. Er du ikke interessert i filtrering, la bare alle boksene være avkryssa – så er kartet slik det tidligere var.

Hurtigladekart