Annonse

Kortvarig glede på LillehammerÅpnet med typisk brask og bram på Lillehammer 3. september. To og en halv uke senere er det bare noen ledningsstumper igjen av den universelle ladestasjonen. 

Dette er den foreløpige historien om Ishavsveiens nye, såkalt universelle ladestasjon på Lillehammer.

Det var mange tomler i været på første dag, med oppmøte av prominenser fra ulike hold, og stasjonen skulle være «verdens første» i sitt slag – med lademuligheter for alle elbiltyper. Transnova sendte ut pressemelding om åpningen av stasjonen – og deltok ved leder Erlend Solem. Lillehammer-ordfører Espen G. Johnsen stilte opp. Stortingsrepresentant Anne Tingelstad Wøien (Sp) likeså. Og Ishavsveiens administrerende direktør Bjarne Sætrum kastet glans over det hele fra utbyggerens side.

I det hele tatt var det veldig god stemning denne dagen. Nå står bare Teslas superladere igjen på plassen ved Marché på Sannom.

Leder Eivind Falk i Mjøsen og omegn elbilforening med hurtigladerne før de forsvant

Leder Eivind Falk i Mjøsen og omegn elbilforening poserer med sin Kewet ved hurtigladerne. Han lurer han på hva som egentlig har skjedd – drøyt to uker senere.

Dette lurte selvsagt også Elbilforeningen sentralt på. 

– Skal komme en ny

Spørsmålet om hva som har skjedd går til administrerende direktør Bjarne Sætrum i Ishavsveien, som sto bak hurtigladestasjonen.

– Hvorfor har dere stengt ladestasjonen etter to uker?

– Egentlig burde du snakket med vår prosjektleder Frank-Hugo (Storelv, red. anm.) om dette. Men ladestasjonen ble satt opp midlertidig i forbindelse med et arrangement der, i regi av Transnova.

blogg-20130923-lillehammer 2 360– Lillehammer-ordfører Espen G. Johnsen uttalte på åpningsdagen at «vi trenger gode, praktiske og troverdige løsninger, og dette anlegget er slik at det vil gjøre det lettere for folk å velge el-bil i fremtiden». Hva tror du han, og folk flest, tenker om troverdigheten i lys av fjerningen?

– Det vi gjorde der var en demo i forbindelse med Transnovas arrangement. Så satte vi opp en hurtiglader der. Og det skal komme en ny, men det er foreløpig usikkert når det vil skje.

– Det virker helt høl i hue´ 

Eivind Falk syntes det var stas med nok en ladestasjon da den åpnet. Han mente at bare navnet – «verdens første universelle hurtiglader» – var til å bli glad av.

Men Falk mener forklaringen om at åpningen av hurtigladeren var et Transnova-arrangement høres merkelig ut. Slik fremsto det nemlig ikke:

– Nei, nei, nei. Jeg var tilstede der, og alle gratulerte med den nye ladestasjonen. Alle trodde på dette. Ingen sa noe om at dette var en midlertidig løsning. Til og med konkurrenten Eidsiva var der. Det var jo åpningen av verdens mest komplette ladestasjon. Det ble ikke sagt noe om at den skulle tas ned om kort tid, sier Falk.

– Du kan godt si at vi i Mjøsen og omegn elbilforening synes dette er en svært underlig sak. I går skulle jeg ned for å lade, og var spent på å se om det var andre der for å lade i helgen. Jeg tok med kona, for planen var at vi skulle spise mens vi ladet. Og da var altså begge ladestasjonene borte. Jeg skal finne ut hva som har skjedd her, for det virker helt høl i hue´. Man føler seg litt lurt, konstaterer Falk.

– Kan ikke bygge før vi mottar støtte 

Når Storelv ringer tilbake, har han mer informasjon å komme med.

– Vi skal søke Transnova om støtte til å etablere og starte et universelt ladested på Lillehammer. Så ville man ha en demonstrasjon av et slikt ladested. Da satte vi opp to universelle ladere, to piloter, som vi nå har flyttet tilbake til sine opprinnelige hjem. Dette ble gjort onsdag eller torsdag i forrige uke. Så fort Transnova har fattet beslutning om støtte, setter vi opp laderne igjen. Det er saken, sier Storelv.

– I invitasjonen til åpningen fremgikk det overhodet ikke at dette var en demonstrasjon. Hva tenker du om hvordan saken er kommunisert; som en åpning av noe permanent?

– Da har vi vært uklare. Vi hadde ikke tenkt at det skulle fremstå slik. Alle har visst at vi kun skulle demonstrere hurtigladestasjonen. Vi har ingen økonomisk mulighet til å bygge stasjonen før vi har søkt Transnova om støtte, og fristen går ut 30. september. Dessuten er det pr. dato ingen biler i området som benytter AC/CCS-lading. De eksisterende bilene kan foreløpig benytte Eidsivas hurtiglader på Strandtorget. Ergo har de et tilbud. Og ingenting tilsier at vi ikke skal få Transnova-støtte. Så fort de gir et positivt svar på søknaden, kan vi sette opp en CHAdeMO/AC-lader umiddelbart. Så kommer CCS så snart som mulig etter det. Da blir det en universell ladestasjon, sier Storelv.

Han legger til at det burde ha vært kjent for Mjøsen og omegn elbilforening at de nye laderne ligger inne i søknadsrunden hos Transnova.

– Men det er ingenting som er så vondt og vanskelig at folk føler seg lurt. Hvis det er slik, er det synd, mener Storelv.

Transnova: – Uproblematisk 

Daglig leder Erlend Solem bekrefter på sin side at han – og altså Transnova – var kjent med at ladestasjonen skulle fjernes.

– Ja, siden de heluniverselle laderne ennå ikke er kommet. Ladestasjonen skal opp igjen, men først når de er i stand til å levere. Det er avklart med oss at de kunne sette dem opp som en demo, og at de så kan søke oss om støtte til permanent etablering, sier Solem.

Han mener stasjonen som ble fjernet uansett måtte vekk:

– Den kunne ikke vært brukt i noe omfang uansett. Den var en pilot, som viste hvordan ladestasjonen kan bli i fremtiden, svarer Solem.

– Hva tenker du om invitasjonen til åpningen 3. september – der det overhodet ikke fremgikk at det var snakk om en pilot?

– Det er uproblematisk for oss. Vi mener dette har vært greit kommunisert. Det viktigste er at ladestasjonen kommer, og det skal ikke ta lang tid for oss å behandle søknaden. Det skal ikke stå på oss. Vi vil ha flest mulig nye ladeanlegg raskest mulig, siden salget av nye elbiler er så stort, sier Solem.