Annonse

I den siste Enova-runden legges det til rette for 88 hurtigladere på totalt 52 steder mellom Stavanger og Tromsø. Laderne skal være på plass innen 1. november neste år.

Det ble klart da Enova offentliggjorde planen for strekningen som grovt sett går fra Stavanger, via kysten til Ålesund, videre til Trondheim og til slutt Tromsø.

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening er sikker på at nyheten blir godt mottatt blant de cirka 35.000 medlemmene.

– Ikke minst kan mange flere bytte til elbil når disse hurtigladestasjonene står klare. Det har vært stor mangel på ladeinfrastruktur i Nord-Norge og på Nordvestlandet, så denne utbyggingen er etterlengtet, sier Bu, som også synes det er bra at flere aktører melder seg på i tildelingsrunden.

Detaljene om tildelingsrunden finner du i dette dokumentet.

Dette er Grønn Kontakts planer

For hver 52,5 kilometer skal det være mulig å hurtiglade. Til sammen har de to hurtigladeoperatørene fått 26 millioner i investeringsstøtte fra Enova i denne runden. Denne gang tok Grønn Kontakt størstedelen av kaka, 67 av 88 hurtigladere (se oversikt nederst i artikkelen), etter at Fortum gjorde rent bord i forrige tildelingsrunde.

– Nå kan vi forsterke vårt eksisterende nett på Vest- og Nordvestlandet. De nye laderne vil i stor grad komme på Circle K-stasjoner og Coop-butikker, og kommer i tillegg til vår satsning på de store byene og hovedkorridorene i Sør-Norge, sier daglig leder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Kontakt.

Han sier Grønn Kontakt tar sikte på å åpne nærmere 80 nye hurtigladestasjoner i 2016, slik at elbilistene ved utgangen av året kan kjøre fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord.

Fortum-forberedelser og ny runde

– Nå er vi i full gang med å forberede byggingen av ladestedene vi fikk tildelt i desember, som innebærer at vi oppretter ladekorridorer som gjør at man kan kjøre mellom Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger. Med den nye tildelingen ser vi fram til å fullføre strekningen fra Stavanger til Bergen og til å bygge ut ladesteder mellom Mosjøen og Bodø, sier leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive.

Enovas markedsdirektør Audhild Kvam er klar på at elektrifisering er et viktig grep på veien mot lavutslippssamfunnet.

– Disse nye hurtigladerne vil sørge for et sammenhengende ladetilbud langs en av de mest trafikkerte strekningene på Vestlandet, samt den viktigste veiforbindelsen mellom Trøndelag og Nord-Norge. Når elbilen kan brukes også på langturer, trenger du ikke lenger fossilbilen, sier Kvam.

Neste utlysingsrunde er allerede i gang, og omfatter en rekke strekninger på rundt 2.300 kilometer i Sør-Norge. Alle hurtigladerne som er omfattet av årets utlysinger skal være i drift senest 1. november 2017.

Slik fordeler hurtigladerne seg

Strekning Nye hurtigladere Antall steder Utbygger
E39 Stavanger–Bergen 6 3 Fortum
E39 Bergen–Ålesund 15 11 Grønn Kontakt
E39 Ålesund–Trondheim 12 7 Grønn Kontakt
E6 Trondheim–Mosjøen og E14 Stjørdal–Riksgrensen Sverige 18 12 Grønn Kontakt
E6/RV80 Mosjøen–Bodø 15 8 Fortum
E6/E8 Fauske–Tromsø 22 11 Grønn Kontakt
Total 88 52