Hittil i år står utslippsfrie elbiler for hele 19 % av nybilsalget. Men utbyggingen av hurtigladere har stoppet opp.

– Enova må gi forhåndstilsagn om støtte inntil alle formaliteter er på plass. Utbyggingen er allerede minst ett år forsinket og det er alvorlig for et marked i slik rask utvikling, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

70 millioner bevilget

Enova har ennå ikke har fått på plass et støtteprogram for ladeinfrastruktur. Det ble bevilget 70 millioner kroner ekstra av Stortinget på årets budsjett til utbygging av infrastruktur for nullutslippsbiler.

Elbilforeningen tok opp problemet på høring i Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett tirsdag 20. mai.

Ved årsskiftet 2014-2015 ble Transnova lagt ned og oppgavene flyttet til Enova. Med dette flyttet også ansvaret for å bevilge penger til bygging av hurtigladestasjoner for elbiler til Enova.

– Siden januar har det ikke blitt lagt ut noen utlysning, og søknader på eksisterende støtteprogrammer har blitt avslått. Dette gjør at utbyggingen av hurtigladestasjoner mer eller mindre har stoppet opp, sier Christina Bu.

Rammer distriktene

Forsinkelsen i utbygging av hurtigladestasjoner i Norge går særlig utover distriktene. Dette fordi hurtigladestasjoner med privat finansiering i all hovedsak settes opp i urbane strøk med større kundegrunnlag.

– Vi får telefoner fra medlemmer som er fortvilet over hvor sakte dette går, spesielt i distriktene hvor det allerede er svært dårlig utbygd. Hullene i et nasjonalt nettverk av hurtigladestasjoner må tettes, sier Christina Bu.

Like enkelt som å fylle bensin

Også eksisterende hurtigladestasjoner må oppgraderes til å støtte alle typer elbiler. Det må minst være to ladere på hver lokasjon for å begrense ladekø og driftsproblemer.

– Det må bli like enkelt å fylle strøm som bensin, sier Christina Bu.