AudilydDet var nesten så vi trodde det var en aprilspøk, pressemeldinga fra Audi om «kjempesatsingen» på lyd til elbil. Men nå er Audi e-sound ferdigutvikla.

Stolt kan de fortelle at de har har en egen enhet som lager lyd basert på signaler fra bilen, samt setter inn høytalere for å kringkaste denne til omgivelsene.

 

Dr Ralph KunkelRudolf Halbmeir er den seriøst arbeidende ingeniøren og musikeren som har utvikla den syntetiske lyden. Forholdsvis entusiastisk legger han ut om dette på videoen vi har fått tak i. Samtidig legger ikke andre i Audikonsernet, som Dr. Ralph Kunkel, Head of Acoustics, skjul på hvilken kjempeutfordring denne utviklingsjobben har vært over de tre åra det har tatt. Starta med blanke ark, som de har gjort.

I pressemeldinga leser vi at lyden må være emosjonell, som Halbmeir sier – «similar to music». Men ingenting i virkelighetens verden uttrykte den helt riktige lyden. Han har også studert science-fiction filmer for å få tilstrekkelig inspirasjon til å finne en løsning.

Den syntetiske lyden av Audi e-tron er ikke spilt inn på en tape. Nei, den kommer fra en kontrollenhet som forsynes fra motoren med ulike parametere for rotasjonshastighet, fart, strømtrekk osv. Så genereres lyden på basis av dette. Audi e-sound som de kaller den. Vi skjønner godt at Audi har slagordet «Vorsprang durch Technik». Her bruker de unikheten sin til det fulle. Som det så poetisk uttrykkes:

Because an Audi’s sound is not just any music: it is Vorsprung durch Technik to one’s ears.

Audi e-soundMusikkingeniøren har ikke stått for alt. En egen høyttaleringeniør tok for seg hvordan lyden skulle kringkastes. Han har nøye studert hvordan lydbølgene flommer rundt bilen. Og begrensa faktisk effekten av dette, fordi som han sier: Vi tror våre e-tron modeller ønsker å uttrykke en rolig atmosfære, som best formidler den unike opplevelsen av å kjøre elektrisk.

Denne begeistringen for hva de kaller «Audi e-sound» skyldes nok mye Audiguttas vaner. Antagelig får de litt rullestolfølelse hvis det ikke brummer kraftig under panseret. Eller som de påstår at en vanlig Audi signaliserer: Performance, premium quality and respectability.

Kan Audi bruke slike ressurser på en unødvendig – om litt kul – detalj, så vil vi tro at det må være mobilisert enorme brigader av tyske ingeniører for å fikse alt det øvrige på elbilene Audi skal komme med. Det er vi skikkelig happy for!

Som sedvanlig henvises det også til fotgjengernes sikkerhet. Mulig vi er noen skikkelig hysteriske miljøfantaster, men tidligere har vi sagt vår mening om elbiler skal bråke eller ei: Elbiler er ikke lydløse. Det bare høres slik ut. Så da er det sagt, vi er helt enige med Simon & Garfunkel og nynner på The Sound of Silence mens vi kjører elektrisk.

Ønsker du å lese alt hva innovatørene fra Ingolstadt kan fortell om Audi e-sound, sjekk pressemeldinga. Vil du høre hvilken lyd de til slutt kom fram til etter tre års hardt arbeid, sjekk videoen.