Renault DeZirHa-ha, tittelen rimer. Men rimer historiene om Renaults internasjonale storsatsing på elbil og den komplette stillheten vi opplever i Norge? Vi har snakket med Renault Norge for å bli klokere.

I det siste året har vi fått presentert fire spennende elbilmodeller fra Renault: familiebilen Fluence, varebilen Kangoo, en frekk fireseters Zoe og det spesielle bykjøretøyet Twizy. Men så tyst det er om disse her i Norge – «elbilens fødeland»? For å få svar på undringen vår, er det like godt å gå rett til topps i Renault Norge. Renault er små i Norge sammenlignet med hvor solide markedsposisjoner de har i andre europeiske land. Vi trenger ikke å gå lenger enn til Sverige for å se det. Vi er så heldige å få en prat med en behjelpelig adm.direktør Tom Arne Melbostad.

Renault FluenceHva er Renaults kommentar til at Mitsubishi og Citroëns elbiler nå kjører fra Renault i det norske markedet?

– Vi i Renault Norge synes det er kjempefint å se responsen på lanseringen av i-MiEV og C-Zero, kommer det kjapt fra Melbostad. – Dette er positivt for elbilen. Norge er for Renault et svært interessant marked med tanke på de fordelene som elbiler har i Norge. Men bilene blir først lansert i pilotmarkedene Danmark og Israel. I tillegg er det en enorm etterspørsel i Frankrike og en rekke andre europeiske land. Vi jobber med å få volum til Norge rett etter at pilotmarkedene er igang, det vil si i overgangen mellom 2011 og 2012.

Bare for å få det presisert, betyr det at vi må vente til slutten av 2011 for å bestille en elektrisk Renault?

– Nei, det er da vi har ambisjoner om å kunne få de første leveransene til kunder, men målet er at det vil åpnes for bestillinger før den tid.

Besøker vi nettstedet Renault ZE er det en nedtelling som viser at det er 560 dager igjen til sleppet av elbiler. Er ikke dette for lenge til? Skal vi leve med fine bilder og konsepter til mars 2012?

– Renault har bestemt seg for å bli den ledende leverandøren av elbiler i full range, fra familiebilen til det lille bykjøretøyet og varebilen. Fordi det ikke er små testserier, men seriøse volum som skal til for å gjøre elbilen konkurransedyktig i markedet, tar det tid å gjøre dette arbeidet skikkelig og grundig.

Flotte ord, men kan du gi oss konkrete tall for Renaults produksjonsvolum de neste åra?

– Renault og Nissanalliansen har sagt at de bygger opp en årlig produksjonskapasistet på opptil 500.000 biler pr år fra ca 2015. Vi går ikke ut med salgprognoser eller produksjonsvolumer utover dette.

Det er stadig nye modeller som lanseres, nå sist lekre DeZir, men er dette mer enn konsepter, fine bilder og filmer på nett?

– Utvilsomt eksisterer bilene. I et halvt år er nå familiebilen Fluence og varebilen Kangoo på roadshow i Europa, de skal innom 19 land. I juli fikk vi testkjøre dem i Sverige. Opplevelsen var topp og responsen fra mulige skandinaviske kunder var svært positiv. Forresten, du kan ta deg en tur til Paris for å prøvekjøre DeZir!

Renault ZoeEh, min favoritt Zoe glemte du å nevne?

– I 2012 kommer Zoe som den tredje i utvalget som er aktuelt for Norge. Det lille bykjøretøyet Twizy har noe begrenset anvendelighet under norske forhold da det er et åpent kjøretøy.

Har du litt mer informasjon om hvordan Renault jobber i pilotmarkedene?

– I Danmark er forhåndsbestillinger tatt imot. I 3.kvartal 2011 starter leveringene. Det er etablert en egen organisasjon med dedikerte mennesker for å utvikle elbilsatsingen. I Strandvejen i København vil det bli åpnet et elbilsenter – ja et opplevelsessenter – som alle kan besøke. Det skal stå klart januar 2011.

Vi ble positivt overraska over prisingen av i-MiEV og C-Zero, samtidig som Think også i år har redusert prisen sin med 45.000 kr. Hva vil Renaults elbiler koste?

– I første halvdel av oktober, på bilmessa i Paris, vil Renault lansere prisene på de første modellene som materialiseres: Fluence og Kangoo. Derfor kan jeg ennå ikke si hva som blir prisene i det norske markedet.

Lukter det priskrig i elbilmarkedet?

– Uansett biltype vil det hver dag være priskrig i bilmarkedet. Det er et rotterace som aldri stopper. Renaults absolutte mål for elbilene er å gi dem en pris som gjør dem konkurransedyktige med bensin- og dieselbilene.

Har det blitt slik at bordet fanger? Store investeringer krever store volum som krever konkurransedyktige priser for at Renault skal lykkes?

– Helt riktig. I 2011 og i første del av 2012 er Renaults hovedfokus elbiler. Vi må lykkes med å skape en suksess av elbilene – i store volum. Derfor er det ingen grunn til å innbille seg at det ikke vil bli priskrig framover. Markedet er ikke annerledes for elbiler.

Renault KangooVi har et inntrykk at Renault har sin egen strategi for salgskonseptet, det vil si at kjøretøy kjøpes og batterier leies ved siden av?

– Initielt har dette vært holdningen til Renault, men diskusjonen har kommet opp igjen etter undersøkelser i markedet, så det er for tidlig å si hva det endelige resultatet vil bli. Ulike transaksjonskonsepter vurderes. Men jeg synes det er ønskelig å gi mer forutsigbarhet i elbilmarkedet. Batterikostnadene er usikkerhetsfaktoren. Kan bileieren leie batteripakka ved siden av, til en fastsatt pris over mange år, vil det være enklere for forbrukeren å forholde seg til. Er det noe elbilmarkedet generelt virkelig trenger for å løftes, så er det forutsigbarhet og trygghet.

Men vil ikke bilbransjen gå på en kjempesmell i ettermarkedet hvis elbilen tar av? Det er ikke så mange registerreimer, toppakninger eller motor- og gearolje som skal til på elbiler?

– Det er et faktum at servicebehovet vil bli mindre som et resultat av teknologien vi velger å bruke. Servicekostnadene for kunden vil bli lavere, dermed betydelig lavere inntekter for bilbransjen. Sånn er det.

Til slutt kan vi ikke unngå å nevne den flotte filmen «Drive the Change» fra Renault. Noe av det mest rørende vi har sett bilbransjen har prestert. Det sier ikke lite. Snakker vi om tidenes hype?

– Først av alt, dette er ikke en film lagd for å markedsføre Renaults elbiler. Dette er nå definisjonen av hele Renaultkonseptet – selve merkevaren. Et budskap som skal stå i minst 10 år framover. Renault har en tradisjon vi er stolte av, og vi holder fast på visjonene våre over lang tid.

– «Drive the Change» beskriver Renaults syn på kjøretøy og visualiserer framtidas satsing. Ja, Renault satser til de grader på person- og varebiler som forandrer hvordan vi tenker mobilitet – og det ansvaret produsenter har for samfunnet og miljøet. Noe av det med elbilen som fascinerer oss i Renault, er at den gir oss muligheten til å være fleksibel i valget av energikilder vi bruker. Bensin- og dieselbiler låser oss til fossile ressurser. Renault har innsett at elbiler kommer til å bli en betydelig del av markedet framover – ikke bare det, men også en kontinuerlig økende del av dette markedet.

 

Vi takker Tom Arne Melbostad, adm.direktør i RBI Norge, for praten og kan ikke annet enn å gjøre reklamefilmen «Drive the Change» tilgjengelig for dere alle. Mens vi venter utålmodig på at elbilene kommer til Norge.

Er du mer nysgjerrig på hva Renault driver med, sjekk nettstedet Renault ZE og besøk gjerne YouTube for å følge med på Renaults Zero Emission Magazine, de har allerede kommet til utgave nr 10.