Annonse

Siden forrige oppdatering har flere fått ulike betalingsfunksjoner i gang på hurtigladerne. Vi har foretatt en prissammenligning.

Vi må tilbake til oktober i fjor sist vi presenterte «Siste nytt om hurtiglading og betaling». Alt som den gang ble varsla fra ulike operatører, er ikke innført. Men etter jul har både Grønn Kontakt og EV Power fått orden på SMS-betaling. Det betyr at tilfeldig lading har blitt enklere hos dem. Flott.

Oversikt priser DC hurtiglading

I dagens oversikt velger vi kun å ha med de større hurtigladeoperatørene som har fått orden på innkreving av betaling for bruken. Dette omfatter DC hurtiglading, det vil si CHAdeMO eller Combo/CCS. Så når vi kårer de billigste, tar vi ikke med dem som er gratis. På hurtigladekartet finner du alle betalingsdetaljene for alle ladestasjonene.

Hurtiglading og betaling

De tre største operatørene er Grønn Kontakt, Fortum og EV Power. De to førstnevnte kniver litt i Østlandsområdet, Grønn Kontakt har også Sørlandet og foreløpig én stasjon på Vestlandet. Mens EV Power er foreløpig helt aleine på markedet i Trøndelag.

Grønn Kontakt tilbyr tilfeldig lading ved bruk av SMS eller EasyPark-appen. Anskaffer du ladekortet deres, kan du velge å forhåndsbetale 500 kroner for 10 klipp. De har også tre ulike abonnementsordninger avhengig av om du hurtiglader sjelden, normalt eller ofte – som de kaller det. Abonnementet med fri bruk er det dyreste som tilbys i landet. Mens klippekortet hvor én lading (ubegrensa i tid) er den rimeligste løsningen for 30 minutter hurtiglading, ei heller ekstremt dyrt for 15 minutter sammenligna med de andre operatørene.

EV Power har den høyeste prisen for enkeltladinger uten ladekort. SMS-løsningen ble innført i forrige uke. Enten du trenger 5 minutter lading for å komme heim, eller du har tid til å stå der i over én time for å fylle godt opp i vinterkulda, koster det deg 115 kroner. Derimot er EV Power billigst på abonnement. For knappe 300 kroner kan du bruke nettverket deres av hurtigladere så mye du vil. Noe som foresvever oss ikke å tiltrekke de mest lønnsomme kundene.

Fortum er de eneste som har lagt opp til at du betaler for tida du står der. Trenger du kun disse 5-10 minuttene med ekstrastrøm for å nå målet, koster det deg 13-25 kroner. Fortum blir derfor billigst for dem som lader i kort tid, f.eks. da 15 minutter. Mens lange ladesesjoner bringer de opp på nivået over Grønn Kontakt. Det fine ved denne minuttprisinga, er at ingen har grunn til å oppta ladepunktet lenger enn nødvendig. Ved betaling av bolker av minutter eller for ladinger i ubegrensa tid, blir ikke utnyttelsen av infrastrukturen like optimal. Fortum tilbyr foreløpig ikke abonnement.

Eidsiva har et vintertilbud på 20 minutter for 44 kroner. Da koster de første 15 minuttene deg teoretisk 33 kroner og er rimeligst i markedet.

Statoil har et kvantumstilbud på 74 kroner for 30 minutter, noe som gjør de nest rimeligst for en halvtimes lading. Vi merker oss at Statoil tar like mye betalt på en semihurtiglader (Majorstua) som på hurtigladerne. Om vinteren er det nok ikke store forskjellen på effekten, men på sommeren bør hurtigladeren være minst 50% raskere.

IshavsveienIshavsveien er et kapittel for seg. Nå er de eneste aktør som har mottatt offentlige midler fra den norske stat, det vil si Transnova, som ikke tilbyr tilfeldig lading til elbilister i nød. Ikke en gang til blodpris slik de før har gjort. Du må ha et aktivert Ishavskort, enten med abonnement eller for ti klipp. Med det snaue ladenettverket de har, det har vært store ord og lite handling, dekker ikke abonnementet mange lokasjonene. Sjøl oppgir de tre hurtigladestasjoner, men vi fikk nylig et bilde fra den de satt opp på Lillehammer – rett ved Teslas superladere. Der var det bare å lade uten å betale. Og det må vi si, bildet gir assosiasjoner til snø- og ishavet.

Neste ut?

Lyse som kontrollerer hurtigladinga i Rogaland, varsla i fjor høst priser som skulle gjelde fra 30.oktober 2013. Imidlertid har innføringa av betaling blitt forsinka, vi er ikke sikre på når det kommer, skal være noen tekniske utfordringer. Lyse har presentert to tilbud for elbilistene:

  • Ladekort: 199 kroner pr måned for inntil 15 enkeltladinger (ubegrensa tid)
  • SMS: 99 kroner pr enkeltlading (ubegrensa tid)

Med disse prisene framstår abonnementet deres som gunstig sammenligna med prisene ovenfor, mens SMS-kostnaden er omtrent der mange av de andre er.

Betaling for andre typer lading

Fortum er de fremste til å kreve inn betaling for lading. I godt over ett år har de tatt betalt for normallading på flere plasser, f.eks. p-husene på Lysaker Torg og House of Oslo. Da har én normallading (ikke tidsbegrensa) en kostnad på 30 kroner i tillegg til p-avgiften.

Nå har også Fortum begynt å ta betalt for AC 22 kW fra Type 2 kontakt. Først ut er de tre nye hurtigladestasjonene i Østfold som alle har to slike strømuttak. Fortum har satt prisen til kr 1 pr minutt. Lader du i én time, skal det da koste deg 60 kroner for ca 20 kWh hvis ladinga har den effekten, f.eks. på en Tesla Model S.

Noen som er veldig lykkelig med det som tilbys?

Tja, ennå har vi ikke sett at noen har tatt den store bølgen for hva som er presentert av prising. Men vi synes ikke bildet er like mørkt som tidligere. Riktignok er det litt styr med mange forskjellige ladekort, noe vi tror etter hvert vil gå seg til. For hvem er tjent med kaoset? Alle trenger kunder.

Tabellen på toppen viser hvem som er best til å dekke de ulike behovene vi kan ha – og la oss forsøke å være litt positive:

  • Fortum er best på kortere nødladinger med lavest pris og fleksibel tilgang både med SMS og gratis ladebrikke.
  • Eidsiva og Statoil er ikke skremmende dyre om du bare skulle trenge litt ekstra strøm, det du kan få på 15 minutter.
  • Grønn Kontakt framstår som kundevennlige med ulike abonnementsløsninger – alt er ikke så dyrt som fri bruk. Men best er klippekortet som gir deg en solid dose strøm for 50 kroner – om du skulle trenge mange kilowattimer.
  • Skal det først være abonnement, er EV Powers det mest generøse. Hurtiglader du ti ganger i måneden, er det ikke mer enn 30 kroner pr gang for så mye strøm som du klarer å ta i mot. Bare synd at tilfeldige ladinger er prisa så aggressivt at det er dyrere med tre nødladinger enn på forhånd å måtte binde deg opp som betalende kunde.

Per i dag er hurtiglading neppe et gullkanta forretningskonsept. Investeringene er høye, teknologisk usikkerhet stor og markedets betalingsvillighet moderat. Dessverre er det foreløpig begrensa med konkurranse – noe som kunne øke kreativiteten litt. Bare sentralt på Østlandet er vi i nærheten av noe som kan ligne valgmuligheter for elbilistene. Der kan du støte på Fortum, Ishavsveien, Grønn Kontakt og Statoil. Det er litt gøy, for da vil vi etter hvert se hvem som tilbyr best tjenester til best pris. For vi antar at det er aktøren(e) som framover vil klare seg best, og dommere i denne konkurransen er vi elbilistene.