Elmotorsyklene finnes der ute, men bare et fåtall finner veien til Norge. Men det spirer og gror – så vidt – i den norske steinrøysa.

NYHETSKOMMENTAR: Elbilutviklingen i Norge har vært eventyrlig de siste årene, elsyklene tråkker også i kraftig medvind. I kinesiske byer er de i dag på god vei med å erstatte dieselbussene med elbusser, og det går knapt en dag uten at man hører om at en elektrisk gravemaskin, brannbil eller hoppestokk introduseres på markedet eller tas i bruk.

Men hva skjer på motorsykkelfronten? Altså skikkelige elektriske motorsykler, som ser ut som en motorsykkel og oppfører seg som en motorsykkel – ikke som en scooter eller et eller annet fancy, praktisk pendlerverktøy.

I årevis har vi ventet, og tenkt at i år skjer det – uten at stort har skjedd – og tilsynelatende minst av alt i selve foregangslandet for elektrisk mobilitet: Norge.

Hvorfor? Forklaringen later til å være todelt – minst.

Helelektrisk 1: Lightning LS-218. Foto: Produsenten

Gigantene henger etter

Én del av ansvaret ligger hos de store motorsykkelprodusentene. Japanske merker som Suzuki, Yamaha, Kawasaki og Honda ser foreløpig ut til å sitte på gjerdet mens de pusler forsiktig med noen testmodeller som foreløpig ikke har funnet veien til markedet.

Europeiske merker som Triumph og Ducati gjør tilsynelatende det samme, mens BMW, som etter hvert har kommet seg godt med i oppløpet på elbilsiden, foreløpig har nøyd seg med elektriske scootere.

I et intervju med den italienske MC-publikasjonen Motociclismo tidligere i år, la ikke Stephan Schaller, BMWs MC-toppsjef, fingrene imellom: «Vi er ikke interessert i elektriske motorsykler, bare i scootere.»

Helelektrisk 2: Energica Eco. Foto: Produsenten

Harley-Davidson kommer

Da er faktisk den trauste amerikanske MC-giganten Harley-Davidson mer på banen, overraskende nok. I løpet at neste år vil H-D sparke i gang produksjonen av elmotorsykler, antakelig en aldri så liten milepæl i selskapets historie.

Men er det altså her det strander nå – eksisterer det knapt elektriske motorsykler der ute?

Så enkelt er det faktisk ikke, og her må nok konservative importører ta sin del av skylden.

Se, de finnes!

For elmotorsyklene er der ute, de finnes bare ikke i Norge.

En rekke mindre profilerte merker og modeller eksisterer nemlig allerede, produsert av utålmodige gründere og mindre selskaper som ikke har villet stå på sidelinjen og vente på MC-gigantene mens den generelle elbølgen treffer verden.

Se bare på disse fem variantene: Tøffe elektriske motorsykler med heftige ytelser og god rekkevidde.

Disse står altså i prinsippet klare til å la seg teste ut på norske veier. Hvis vi bare fikk dem hit. Og det må vi, hvis det skal skje noe mer her på MC-bjerget.

Helelektrisk 3: Alta Redshift SM. Foto: Produsenten

Råskinn

De fleste norske MC-entusiaster er forståelig nok såpass forsiktige at de ikke selv vil importere en motorsykkel uten å ha en forhandler i landet, ikke minst siden de da heller ikke får anledning til å prøvekjøre den først.

I tillegg finnes det, som du allerede vil ha sett av bildene i denne artikkelen, flere interessante modeller, både i startgropen og på konseptplanet der ute. Ta for eksempel en titt på disse råskinnene – eller hva med disse? (Ja, det er litt overlapp her, det får vi ikke gjort stort med.)

Se Ligthning LS-218 på Jay Leno’s Garage på dette YouTube-klippet:

Mulig å prøvekjøre

Likevel er det ikke helt svart i Norge heller. Det finnes faktisk én importør i Norge som allerede tar inn to elektriske MC-merker, nemlig italienske Energica og amerikanske Zero, som begge har noen interessante modeller på markedet.

Trondheimsbaserte Carpoint utgjør foreløpig elmotorsykkelbastionen i Norge på importsiden, og det skal, i hvert fall i teorien, være mulig å få prøvekjøre din første elektriske MC hos foreløpig fire forhandlere i Norge: HS MC Center på Ås, Osebakken Motorservice i Drammen, Motor Centeret i Bryne og hos Bergen Elbil i, eh, Bergen.

Helelektrisk 4: Evoke Urban S. Foto: Produsenten

Får el-sjokk

motorsykkelsenteret på Ås kan de fortelle at salget foreløpig har vært labert, med tre solgte i fjor, og én solgt så langt i år.

Samtidig opplever forhandleren at interessen blant kundene er sterkt økende, og at mange nærmest får sjokk når de først oppdager at det finnes elmotorsykler – og at de er på det norske markedet.

Det er det nemlig ikke fått med seg. Og det er kanskje ikke så rart, når det ikke er noen å se på gatene.

Martin Thronsen / elbil.no

Motorsykkelforhandleren på Ås forteller om kunder som får seg en kraftig vekker når de får se og prøve elektriske motorsykler som eksempelvis går fra 0-100 på 3,3 sekunder, og har en oppgitt rekkevidde på 359 kilometer (hvis du hvis du går for en Zero SR, og velger modellen med ladetank).

Prisen for herligheten, inkludert frakt, klargjøring og registrering? 159.000 kroner.

Mulighetenes marked

Hvis det er noen der ute nå som tenker at her bør det være store muligheter for folk med en gründer i magen og tilgang på et lite markedsføringsbudsjett, er dét antakelig en svært presis observasjon.

Og hvis et par av disse får ut fingeren i nær fremtid, kanskje MC-våren slår ut i full elektrisk blomst her hjemme til neste år?

Tid for påtrykk?

Men så er det selvsagt én ting til, for de av oss MC-entusiaster som passivt venter på vårløsningen og retter pekefingeren mot produsenter og importører: Vi snakker selvsagt om forbrukermakt.

Martin Thronsen / elbil.no

Oppsøk dine lokale motorsykkelforhandlere, spør om elektriske alternativer, og be dem ta inn allerede eksisterende el-modeller så du kan få testet dem. Det bør ikke være for mye å be om.

Og be dem i samme slengen videreformidle din generelle el-interesse oppover i systemet, til merkene du bryr deg om.

Eller skriv en e-post selv – til Triumph, Moto Guzzi, KTM, Buell, Honda eller hva du nå sverger til – og be dem få ut fingeren.

Martin Thronsen / elbil.no

Så skal du se det blir en utslippsfri vår på to hjul i svingen for deg en vakker også.