blogg100202graf3Endelig er den her – statistikken over hvor mange elbiler det var i Norge ved slutten av 2009. Vi har sammenstilt den med våre historiske statistikker, kikket litt på fordeling mellom elbilmerker og hvor i landet kjøretøyene er.

Like så godt å legge det ut til glede for alle siden mange etterspør fakta om elbilbestanden. Stort sett taler tallene for seg selv, men vi knytter noen kommentarer til disse.

Historisk har elbilbestanden økt med ca 1.700 kjøretøy på 6 år, eller mindre enn 300 nye elbiler i året. Ikke mye å skryte av, til tross for at dette er på verdenstoppen i forhold til befolkningsgrunnlaget!

Toppåret var 2008 hvor økningen var 527, mens det i fjor bare økte med 330. Riktignok var det 455 nyregistreringer. Men det er nok noen eldre elbiler, kanskje med batteriproblemer, som ble parkert uten at den minimale årsavgiften ble betalt, og dermed er ikke disse med i statistikken.

blogg100202graf12008 var et godt år fordi både Buddy, Think og Reva var aktive. 2009 har vært mer omskiftelig med modellomlegging (Buddy) og produksjonsstans (Think). Det vesentligste volumet i 2009 kom fra Buddy og Reva. Men vi fikk da noen få nye Thinker, litt bruktimport av Citroën og Renault, samt at både konverterte Fiat og Tesla kan ses på statistikken under «Andre».

blogg100202graf2Den fine kaka ovenfor viser hvordan bestanden er fordelt mellom ulike type merker. Grovt kan vi si at Think, Buddy og de franske elbilene Peugot/Citroën/Renault deler på 90% av markedet, mens Reva har klatret opp til 8% markedsandel.

Det siste tiårs beskjedne økning har sin åpenbare grunn: det begrensede tilbudet av elbiler. Heldigvis har Norge hatt egne produsenter som har holdt liv i markedet, og vist at politikernes tiltak har såpass effekt at folk vil kjøpe elbil så sant de har muligheten. Men for å virkelig få fart i salget, trengs det et langt større utvalg og jamnere tilførsel av nye elbiler. Mon tro om det ikke er grunn til å være litt optimistisk med tanke på inneværende år.

Vi har sett litt på hva leverandørene av elbiler kan være i stand til i 2010. Think regner dette året med å selge 1.000 elbiler i Norge. ElBil Norge planlegger gjennom sitt distribusjonsapparat Auto-Gruppen å selge 5-600 Buddyer. Vi regner med at Reva holder koken og leverer 100-200 elbiler. Miljøbil Grenland jobber intenst med sitt konverteringsprosjekt sammen med Tata, kanskje noen hundre biler blir til salgs i 2.halvår. Enviro Elbilsalg har reservert 100 Tazzari Zero for det norske markedet. I tillegg anslås det at ca 100 konverterte Fiater skal ut til flåteeiere. Pluss at vi håper på mer snacks som vi ennå ikke har oversikt over volumet av.

Legger vi sammen alle disse tallene, blir det i løpet av 2010 mange elbiler i Norge! Men dessverre, historien viser at summen av leverandørenes forhåpninger kraftig overstiger realitetene. Norstart vil derfor være meget fornøyd hvis vi i 2010 kan få 1.000 flere elbiler på norske veier. Et firesifret antall vil være en alle tiders ny rekord – og peke i retningen av framtida: Mer massiv innfasing fra 2012 og utover.

blogg100202graf3Til slutt krydrer vi presentasjonen med den geografiske fordelingen av elbilene. 62% er i Oslo-området. Akershus er landets elbilfylke. «Kommunetoppen» viser at Asker er den suverene elbilkommunen innbyggertallet tatt i betraktning.

Tusen takk til OFV som forsyner oss med offentlig statistikk vi kan dypdykke i. Statistikken omfatter personbiler, lette varebiler og firehjulsmotorsykler.

blogg100202tabellOpprinnelig publisert 2. februar 2010, 18:05:02 | Hans Håvard Kvisle