Annonse

Spørsmålet er om størrelsen på batteripakken skal avgjøre tilgangen til offentlig og halvoffentlig lading. Elbilforeningen svarer.

Problemstillingen er blant annet tatt opp i Facebook-gruppen til Tesla Owners Club Norway (TOCN).

Mannen som spør jobber på Fornebu, i en bedrift som har godt med parkeringsplasser, men knapphet på plasser med lademuligheter. En dag registrerte han at det sto to Tesla Model S «godt parkert» på to av disse ladeplassene. 

– Mulig de trengte strøm, men det blir fort dårlig stemning hos de med mindre batterier dersom de ikke kommer seg hjem etter en lang dag på jobb. Oppfordrer derfor alle dere med TMS, som ikke må lade, til å parkere på vanlige plasser dersom nøden ikke er stor. Vil tro dette bør være et mantra uansett hvor man skal parkere.

Han fikk respons på sin oppfordring. Under er et knippe av dem, og de indikerer klart at det er nokså ulike holdninger ute og går:

– Vet jeg kommer til å bli hatet

  • Jeg har et motsatt inntrykk. Hvor enn jeg prøver å finne meg en plass å lade i Oslo, står det en Leaf… Har gitt opp å prøve å få lade i Tigerstaden.
  • Jeg mener at dette kun er ett problem dersom de opptar plassene uten å lade. Mange som har kjøpt TMS har nok beregnet strøm på arbeidsplassen som en del av regnestykket. Skulle det være noen som er helt avhengig av å lade på jobb, og ikke har fast plass, har de valgt feil bil.
  • Så vi skal lide og betale fordi de har belaget seg på å garantert få lade? Ikke f… Og ja, jeg vet jeg kommer til å bli hatet… Men jeg kjøpte TMS fordi jeg vet at dette problemet kommer… Ellers hadde jeg og kjørt Leaf.
  • For min del er noe av «problemet» på min arbeidsplass at det er gratis å stå på ladeplassene, men ikke på de øvrige. Da er det lett å falle for fristelsen og stille seg på ladeplassen med strøm tilkoblet, selv om jeg kunne klart meg fint uten. Hadde elbiler hatt samme parkeringsvilkår på vanlig p-plass som på ladeplassene, hadde jeg med glede overlatt dem til Leaf & co. Mulig dette ikke er et utbredt problem?
  • Jeg har opplevd at ei dame i en Leaf koblet ut strømmen min mens jeg ladet på en jobbparkering (på jobbreise) – fordi hun måtte ha strøm for å komme seg hjem. Problemet var at det trengte jeg også. Sent på kvelden, da jeg oppdaget at bilen hadde vært uten strøm siden lunsj, var jeg i trøbbel. Er det slik at det kun er de med minst batteri som skal få lade? Skal vi lage et rang-system?

Treffer spikeren på hodet

I den samme diskusjonstråden kommer det flere moderate og fornuftige syn på saken, syn Elbilforeningen støtter.

– Så da har du ikke råd til å lade TMS-en din hjemme kanskje? Støtter forslaget 100 prosent. Har du strøm til å komme deg videre på din vei (og litt for angstens skyld), hold deg for god til å lade. Det er derfor en har så stort batteri på Teslaen at en slipper å lade hvor som helst. Er det godt med ladeplasser, derimot: Be my guest, konstaterer en.

– Moralen er vel å kun bruke plassene når en har behov, og innse at flere andre også kan ha et behov for lading, skriver en annen.

Disse to treffer, etter Elbilforeningens mening, spikeren på hodet. Dersom du kjører 20.000 kilometer og har et gjennomsnittsforbruk 2,5 kWh pr. mil (nøkternt anslått), med en Tesla Model S, gir det en anslått årlig strømpris på 5.000 kroner. La oss si at du baserer halvparten av ladingen på offentlige gratistilbud, rett og slett fordi det er økonomisk regningssvarende. Hvor avgjørende er det for din privatøkonomi? Vi vil dessuten anta at milslukere med Model S også benytter seg av de seks superladerne mellom storbyene i løpet av et år, slik at dette også dekker opp for en viss prosentandel.

blogg-20140514-lading akershus 800

Vår konklusjon: I utgangspunktet bør man kun oppta ladeplass ved konkret behov for å lade, eller dersom det ellers ikke er mulighet til å få satt elbilen fra seg. Eller for å si det med ordene til en annen i diskusjonstråden:

– Bruk sunn fornuft, og unngå misbruk av godene. Det bør holde i lange baner for de fleste.

Hva mener du? Kjør debatt!