Annonse

TeslaeierPr 1.september var det allerede 192 eksemplarer av elbilen Model S rullende på norske veier. Vi har tatt en prat med en av de aller første eierne – nå med fire ukers erfaring.

 

8.august fikk Lars Marthinsen i Bærum sin Model S. For 3-4 år siden plasserte han en bestilling på en beskjeden utgave og betalte depositum på 35.000 kroner. For en bilmodell som da ennå ikke eksisterte. Sommeren 2012 satte han seg på liste for Signaturutgaven for å korte ned ventetiden. Og vips var han forrest i køen, med den største batteripakka og nesten alt av ekstrautstyr. Prisen steg fra tidligere anslåtte 450.000 kroner til knappe 700.000 for herligheten.

TeslaeierHvorfor i all verden bestilte du en Model S?
– Da jeg så de første bildene, var det klart: Denne bilen skulle jeg ha! Jeg kunne få en fet bil til en rimelig pris – rimelig i drift – og hele familien på seks kunne stappes inn. Dessuten ville jeg ha nytte av alle fordelene som elbiler har. Ja, jeg ble oppslukt av Model S og på kontortavla har jeg hatt et bilde hengende. Ikke én dag skulle jeg glemme hva jeg kunne glede meg til.

Så dette har da blitt din første spennende elbilopplevelse?
– For tre år siden kjøpte jeg en 2002-modell Peugeot 106 Electrique – først etter at jeg hadde bestemt meg for Tesla. Jeg var lei av å betale 4.000 kr i måneden for å parkere på Aker Brygge – og ønsket ikke å fortsette med det inntil Teslaen kom. Miljøaspektet hadde jeg ikke i tankene. Men fant snart ut at det var veldig deilig å slippe motorlyden og opplevelsen av å forurense hver dag jeg kjørte til byen. Motivasjonen ble endret og i løpet av tre år har jeg blitt en utrolig fornøyd elbilist. Det går an å leve med en slik type bil – også om det ikke er Tesla.

Hvordan skal du bruke elbilen?
– Snart har jeg fire ukers erfaring som Tesla-eier og har passert 300 mil. Den brukes nøyaktig som gamlebilen, en Ford S-Max som nå er til salgs. Tre dager på rad har jeg kjørt tur-retur Bærum-Skarnes for å stå på vannski. En annen gang har jeg vært tur-retur Kragerø. Lader hjemme og på jobb. Tenker ikke på rekkevidden når jeg kjører, sjøl om jeg som erfaren elbilist har en refleks som tilsier at batterienes kapasitetsmåler må observeres. Men nå mer av interesse for å konstantere at rekkevidde nærmest er uinteressant – akkurat som i dieselbilen.

Så du savner ikke dieselbilen?
– Overhodet ikke. Jeg fikk sjokk da jeg satt meg inn i den igjen. Hva er dette for noe? Skranglekasse? Det var som å bli satt fem år tilbake i tid. Før syntes jeg den var herlig, nå var den fortid, grusom og merkelig.

Tesla Model S

Hvordan tror du Tesla Model S vil bidra til å øke elbilbruken i Norge?
– Jeg tror den bidrar til at elbil blir et mer naturlig alternativ når du ser etter bil. Kan elbil være noe for meg, tenker du? Den går langt på hver lading og er en reell konkurrent til diesel- og bensinbiler. Dessuten at den ser ut som bil, ikke laget for å se ut som en elbil. Det gjør at folk får øynene opp for elbiler generelt. Bare de ser mer normale ut enn de har vært.

Så du vil tro det bare er positivt?
– Det er litt spesielt at dette er en rask sportsbil. Kan bli negative konsekvenser for dem som bare skal bruke kollektivfeltet for å slippe køen. Vanskeligere for folk å svelge at en Tesla til over en halv million passerer forbi i høyre felt, enn f.eks. en Think. Hadde den ikke hatt utseende og ytelsene til en Aston Martin, hadde ikke Tesla vært noe problem. Men da hadde den heller ikke vært en Tesla og kunne lyktes med å endre folks oppfatning av hva en elbil kan være. Nå driver den teknologi- og markedsutvikling framover.

Vi antar at du har fått litt oppmerksomhet?
– Folk stiller seg rundt bilen min hver gang jeg har parkert. Det finnes ingen hemninger for å ta kontakt, prate eller få sitte i bilen. Tenk at jeg kan få så stor oppmerksomhet ved å ha kjøpt en elbil som ikke er dyrere enn biler i den øvre prisklassen i familiesegmentet.

Blir det bare prat – eller tror du flere vil kjøpe seg Tesla?
– Etter at jeg fikk den, har mine fire nærmeste venner bestilt bilen. I 3-4 år har de ledd når jeg har boblet over av entusiasme. Men å se den, lese om den i avisene og oppmerksomheten den har fått på TV, da våknet de. Dessuten vil broren min, sjef for Autolease i Norge, få sin i løpet av september. For å si det sånn, jeg har solgt noen biler for Tesla.

Så nå regner du med kun lykkelige elbildager foran deg?
– I dag er familiens bilpark Model S og fortsatt den elektriske Peugeot 106 som kona bruker. Nylig ble fem batterier defekte, men da spanderte vi en reparasjon for å holde den på veien. Dessuten har vi en over 30 år gammel Geländewagen som tas fram en gang i uka for å trekke en hestehenger. Mercedesen skal erstattes av Tesla Model X med hengerfeste – depositum er betalt, Model S åker ut, og familien skal være helelektrisk. Ja, kanskje bare Teslaer på oss når den mindre Model E kommer!

Forresten, vi fant ikke igjen bilen din der du pleier å parkere den?
– Hehe, du trodde den fortsatt er svart? Jeg har akkurat foliert den. På de tre første ukene polerte jeg den to ganger og måtte stadig vaske den fordi skitten ble så lett synlig. Nervøs for lakken er jeg også. Sjekket ut muligheten for lakkforsegling. Men fant ut at i det lange løp var helfolieringen det enkleste og rimeligste. Jeg så en Audi med stilig foliefarge. Derfor har jeg nå den eneste Model S i «børstet stål».

Vi kan glede deg med at 185 Model S ble levert ut i august – og den er den fjerde mest solgte bilmodellen i Asker og Bærum.
– Hva, det er helt fantastisk og imponerende av Tesla! Men da må jeg med en gang ringe servicen på Alnabru for å få ettermontert dobbeltladeren. De får mer enn nok å gjøre framover når en nyutviklet bilmodell kommer ut i slike antall. Men slik må vi tåle som pionerer. Dette er gøy å være med på!

Tesla Model S

(Alle bilder unntatt det nederste er tatt av Karl Braanaas, Budstikka)