Annonse

Mange ventet på avdukingen av neste generasjon LEAF - så dukket hybridsystemet e-POWER opp i stedet. Alt tyder på at det bare var en midlertidig skuffelse.

NYHETSKOMMENTAR: Det var nesten så man satte kaffen i halsen. Etter over 250.000 solgte elbiler var det slett ikke en nyhet om konsernets første seriehybrid – uten lademulighet – som var ventet nå.

Det viste også responsen i sosiale medier, der «alle» venter på nyheter om nye LEAF. Eller som elbilkjendisen Chelsea Sexton, blant annet kjent for filmen «Who killed the electric car?», uttrykte det på Facebook (se faksimile).

Til og med i motorpressen var tonen flere steder nesten litt overbærende.

Vi sjekket naturligvis saken med Nissans norske importapparat i går. Også der vekket nyheten overraskelse, men det beroliges med at Note e-POWER er ment for det japanske markedet – og at den helelektriske satsingen ellers fortsetter med full styrke.

Mer om det senere i saken.

Burde i det minste vært ladbar

Det heter seg at e-POWER henter «perfeksjonert elbilteknologi fra LEAF». Til forskjell fra LEAF er det imidlertid lagt inn en liten bensinmotor som «skal lade batteriet når det trengs». Dette skal «eliminere behovet for ekstern lader samtidig som samme høye ytelse tilbys».

Underliggende er at drivverket ikke har kontakt med forbrenningsmotoren. Hjulene skal altså drives av elmotoren, som henter føden via forbrenningsmotoren, generatoren og inverteren. Denne løsningen gjør at e-POWER eksempelvis skiller seg fra Toyotas HSD-løsning.

Opplegget minner mer om ladbare Opel Ampera, som ikke lenger produseres, og skoleeksempelet på ladbart – BMW i3 REx. Men det mangler altså – noe som framstår uforståelig – lademulighet.

e-POWER-systemet har uansett et langt mindre batteri enn LEAF. Hvor lite det faktisk er, er foreløpig ikke opplyst, men det understrekes at bilen leverer «samme kjøreopplevelse som en helelektrisk bil».

Den påstanden er det absolutt lov å tvile på.

Utålmodig etter å vise fram neste trekk

For dem som ble umiddelbart skuffet over retningen Nissan kunne synes å ta, er det grunn til å berolige. Alt tyder på at den offisielle visningen av neste generasjon LEAF (snart seks år etter den første kom på markedet) er rett rundt hjørnet.

Hvor nær denne vil ligge stilige Nissan IDS Concept (bildet), som skulle ha 60 kWh-batteripakke, er uklart. Samtidig er det nokså åpenbart at neste LEAF må henge med i en utvikling der Renault Zoe har fått nær doblet rekkevidde, og Opel Ampera-e tar rekkevidde til et nytt nivå i kompaktklassen.

Sannsynligvis vil avduking skje enten på Los Angeles Motor Show (14. november), Consumer Electronics Show i Las Vegas (5. januar) eller NAIAS i Detroit (9. januar).

Eller som kommunikasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum i Nissan Nordic uttrykker det i en epost:

«Vi kommer ganske snart med litt mer info fra vår side, men jeg kan berolige med at Nissans satsning og investering i denne teknologien – over såpass mange år – fortsetter».

Ja, hun er rett og slett utålmodig etter å vise fram neste trekk. Dét er et svært godt tegn.