Nykommeren Hyundai IONIQ overbeviste så mye at den ble tredje elbil til å ta pokalen siden 2014.

Tesla Model S tok juryen med storm i 2014-kåringen, før elektriske Kia Soul gjorde det året etter.

Juryen, bestående av redaktør Espen Stensrud (Dagbladet/Autofil/DinSide), NAF-direktør for marked og kommunikasjon Ulrica Risberg, Kantar TNS-bilanalytiker Anders G. Hovde, Dagbladet-redaksjonssjef Hilde Schjerve, DinSide-redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk, industridesigner og Koenigsegg-deleier Bård Eker og Norsk elbilforenings egen Ståle Frydenlund, kåret årets vinner etter tidvis tøff diskusjon.

Som vanlig var det en totalvurdering av disse egenskapene som skulle ligge til grunn:

  • Passiv og aktiv sikkerhet
  • Pris, økonomi og pålitelighet
  • Kjøreegenskaper, praktisk bruk, design, komfort, resultat av leseravstemning

Folket hadde i forkant stemt fram Volvo V90/S90 som sin favoritt blant kandidatene, mens Tesla Model X lå et par hestehoder bak. I løpet av testdagen ble Hyundai IONIQ et stadig klarere alternativ, og det var heller ingen ulempe at den hadde mer enn nok rekkevidde til samtlige av dagens testpass.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Etter testdagen, med påfølgende jurydrøftinger, var det klart at de fleste hadde IONIQ på sine topplister. Den sto igjen som bilen som best møtte de nevnte kriteriene, den overrasket positivt og kommer dessuten med tre forskjellige drivlinjer (både ladbar og klassisk hybrid i tillegg til den helelektriske).

Model X var ikke like heldig med responsen, som det framgår av dagens omtale i Dagbladet, og omkvedet var at den byr på for lite nytt målt mot Model S – som altså vant i 2014.

Opel Ampera-e: Selvskreven kandidat i neste års kåring

I fjor var det tynt med elektriske nyheter, og det var egentlig bare ladbare Volkswagen Golf GTE som hadde direkte interesse. En dieselmotorisert Volvo XC90 gikk av med seieren. Den kom senere i ladbar utgave – dog med begrenset elektrisk rekkevidde.

I år het den eneste ladehybriden Audi Q7 e-tron. Toyota var – med nye ladbare Prius rett rundt hjørnet – representert med hydrogenbilen Mirai, i praksis en elbil med kraftverk ombord. Den fikk høflig skryt for å være et interessant framtidsalternativ, men var et stykke unna å være et alternativ på toppen av pallen.

De to fossile deltakerne fra Mercedes-Benz (E-Klasse) og Volvo (S90/V90), som også blir å få som ladbare alternativer – i likhet med XC90 T8 med for begrenset elektrisk rekkevidde – snek seg til slutt inn bak IONIQ.

Samtidig er det et åpent spørsmål om IONIQ ville fått særdeles tøff konkurranse av Opel Ampera-e dersom den hadde rukket fram til markedet i tide.

Det er, med andre ord, bare å glede seg til neste års kåring.

Alle detaljene om Årets Bil 2017 finner du selvsagt i Dagbladets fyldige dekning i papiravisa i dag. (Hovedbildet: Jacques Hvistendahl/Dagbladet)

FAKTA: De ti bilene i Årets Bil 2017-finalen

  • Audi Q7 e-tron
  • BMW M2
  • Hyundai IONIQ
  • Kia Niro
  • Mercedes-Benz E-klasse
  • Porsche Boxster/Cayman
  • Tesla Model X
  • Toyota Mirai
  • Volvo S/V90
  • VW Tiguan