Annonse

HurtigladingSamferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) åpner landets første live ladelaboratorium for elbiler, kalt «Powerpark», på Sjølyst i Oslo. Samtidig avdukes den nye hurtigladeren.

Det nye ladelaboratoriet er utviklet av Salto ladestasjoner med støtte fra Transnova og Norsk designråd.

Elbilsalget eksploderer i Norge, men bilistene strever med klønete og kompliserte ladere, konstaterer Saltos utviklingssjef Hedda Heyerdahl Braathen. En norskdesignet, enkel hurtiglader skal forandre på dette.

Powerpark består av seks ladestasjoner, strømtilførsel via vanlig strømnett, solceller og batteri og en observasjonspost bemannet med eksperter som kan intervjue og observere elbilistene. Målet er å skape en enkel ladehverdag med fremtidens lade- og parkeringssystem.

Trenger nye lade- og parkeringssystemer

– Ladelaboratoriet blir rett og slett en felles dugnad for å skape det beste og enkleste systemet for både elbilistene og de som eier og driver parkerings- og ladestasjoner, sier utviklingssjef Hedda Heyerdahl Braathen i Salto ladesystemer.

– Elbilparken har vokst kraftig, ikke minst i Oslo. Veksten gjør at både elbilistene og de som eier og driver parkeringsplasser trenger nye lade- og parkeringssystemer. Oslo har blitt en fantastisk arena for uttesting av nye løsninger i dette ladelaboratoriet, sier Heyerdahl Braathen.

Hun peker på tre nøkkelfaktorer bak «Powerpark»-prosjektet: 

  • Bærekraftig elbilvekst. Det trengs helt nye lade- og parkeringsløsninger for elbil når antall elbiler har passert 19.000 og raskt nærmer seg 50.000. «Powerpark» skal teste ut de beste lade- og parkeringsløsningene for både elbilbrukere og de som skal drifte lade- og parkeringsplasser for elbiler.
  • Mindre strøm. Kombinasjonen av batteri, solceller og strømtilførsel reduserer strømforbruket med 8 %. Med batteriet trengs kun 36kW strøm inn for å levere 50kW ladeeffekt ut, dette gir helt stabil lading uten «peaks» på nettet, nettleien blir betydelig lavere.
  • Kan knekke rekkeviddeangsten. Batteriet gjør at hurtigladeren kan plasseres der det i utgangspunktet ikke er nok strøm for hurtiglading. Det gjør det enklere å bygge flere ladepunkter, som igjen reduserer rekkeviddeangsten og som igjen gjør at flere blir trygge på å velge elbil istedenfor fossil bil.

PS. Mer om «Powerpark» kan du lese på elbil.no i morgen.

Noen ønsker seg kaffe mens de hurtiglader. Andre ønsker bare at det skal være enklest mulig. 

Noen ønsker seg kaffe mens de hurtiglader. Andre ønsker bare at det skal være enklest mulig. (Illustrasjonsfoto: Ståle Frydenlund)