Annonse

Det er ganske unikt i bilhistorien at over 100.000 stiller seg i kø for å kjøpe en bil de ikke har sett. Vår mann i køen i Trondheim sjekket den nære kjøretøyhistorien på de 20 første.

Hos Tesla i Trondheim var det vel 30 personer i kø da lokalene åpnet klokka ni torsdag i forrige uke.

Førstemann hadde stått i kø i to timer, og det var tydelig at denne LEAF-eieren var svært sugen på å oppgradere til Tesla.

Ellers var det selvsagt mange eksisterende Model S-eiere, som har fått fortrinnsrett i køen, i tillegg til en enslig syklist.

Variert bilbakgrunn

Her er en kort oppsummering av bilbakgrunnen til de 20 første i køen:

1 Nissan LEAF

2 Tesla Model X i bestilling, Model 3 «til ungan»

3 Tesla Model S, helfrelst

4 Tesla Model S, Model 3 skal bli konebil

5 Tesla Model S

6 Tesla Model S

7 Volvo/Mercedes, ikke i tvil

8 Tesla Model S, evt. salg eller Model 3 som konebil

9 Tesla Model S. Fra 10.000 km/år til 50.000 km/år med Tesla Model S fra 2013. Så billig å kjøre!

10 TH!NK City, Model S for svær

11 Audi, Model 3 blir første elbil

12 Skoda, også elbildebutant

13 Tesla Model S (P85D), kjempebil! Model 3 i tillegg.

14 Mitsubishi i-MiEv

15 Sykkel (!)

16 Kia Soul, kjempefornøyd.

17 Har hatt Tesla Model S, nå VW e-Golf.

18 Kia Soul, godt fornøyd, men vil ha lengre rekkevidde. Model S for dyr.

19 Ingen. Blir første egeneide bil.

20 Har hatt Tesla Model S, solgt og bestilt X. I Model 3-kø for far.

Hete diskusjoner på elbilforum

Og ble de fornøyd de som sto i kø når de knappe 24 timer senere fikk se hva de har betalt depositum på? Skal vi dømme etter kommentarene på elbilforum.no er det vel så godt som ingen som angrer. Det er utålmodighet som preger flokken – når får vi bilene vi har bestilt? Klarer Tesla å levere?

blogg 20160406 teslakø 2 800

Med et antall bestillinger som vil passere halvmillionen før produksjonen kommer i gang, kan man lure. Det har i hvert fall aldri hendt før i bilhistorien. Det er tydelig at Elon & Co har skutt blink med et skremmeskudd som må sette en støkk i tradisjonelle bilprodusenter.

Av de temaene som diskuteres blant overivrige kunder går dette igjen:

  • Vil Model 3 få adgang til Teslas superladere? Svaret er utvilsomt ja, men vil det være en opsjon som må kjøpes sammen med bilen? Dette er ikke klart så langt, men i tilfelle vil det garantert være en opsjon som blir valgt av majoriteten. Gratis påfyll av drivstoff i alle kroker av den vestlige verden er jo den store fordelen Tesla er alene om.
  • Vil Model 3 kunne utrustes med tilhengerfeste? For mange norske Tesla-kunder er dette et viktig moment, og Elon har twitret om at hengerfeste blir mulig. Så nå går diskusjonen om hvor tung henger Model 3 kan trekke.

Grillens dager er talte

Når det gjelder design, er de fleste enige om at likheten med Model S og X faller i smak. Mange har vært småskremt av at Elon en gang har sagt at Model 3 ikke vil ligne på noen annen bil. Nå er det bare fronten det rynkes på nesa over.

Det skyldes nok at den mangler noe som ligner på en grill. Model S hadde jo et plastdeksel som ga grill-feeling, og det var kanskje nødvendig for at bilkjøpende vanedyr skulle kjenne seg igjen.

En bil uten grill er ikke noe nytt i bilhistorien. Fossilbiler med hekkmotor har ikke hatt behov for det. Folkevogn-bobla er det mest kjente eksemplet. Renault Floride fra tidlig sekstitall er et annet eksempel, og den har front-design som minner mye om Tesla Model 3.
En bil uten grill er ikke noe nytt i bilhistorien. Fossilbiler med hekkmotor har ikke hatt behov for det. Folkevogn-bobla er det mest kjente eksemplet. Renault Floride fra tidlig sekstitall er et annet eksempel, og den har front-design som minner mye om Tesla Model 3.

Eksosbiler med vannavkjølte motorer må ha en radiator, og den er jo vanligvis skjult bak en grill med karakteristiske særtrekk. Men en elbil trenger ikke radiator, så derfor må vi først som sist venne oss til at grillen slik vi kjenner den vil tilhøre fossilalderen. 

Det vil kanskje også føre til at Model S med sin falske grill vil oppfattes som gammelmodig om noen år.

PS. På fredag får du vite hvorfor dagens gjesteskribent (og TH!NK-eier) velger å vente to år på Model 3 framfor å kjøpe en annen kommende elbil med amerikansk opphav.