Hopp til innhold

– Ikke bare Tesla som funker på Europa-tur

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

I sommer trosset Morten Wiik Larsen advarslene og tok e-Golfen sin på langtur nedover kontinentet. – Neste gang drar jeg enda lengre!

Si at du skal kjøre 300 mil på en ferietur nedover Europa, og du har en liten uke på deg. Da er det kanskje ikke optimalt at bilen din klarer omtrent 20 mil i slengen før den trenger elektrisk påfyll, noe som kanskje heller ikke skjuler seg bak hver sving der du ratter rundt og etterstreber at den store ferieroen senker seg? 

Den slags tanker plaget tilsynelatende ikke Morten Wiik Larsen (28) og samboeren Jarand da de kjørte gjennom hele Tyskland og svingte innom Frankrike og Luxemburg for å oppleve naturskjønne Moseldalen i sin naturvennlige bil. 

Foto: Privat

 Ville vise at det lar seg gjøre

– Hvordan turen var? Den var … interessant, begynner Sandnes-gutten.  

Noe som høres ut som en eufemisme for en totalt mislykket tur. Men det vil ikke den rekkeviddeangstfrie elbilisten være med på 

– Utgangspunktet mitt var at jeg ville vise at det lar seg gjøre å dra på langtur også med den typen elbiler som folk flest har. Du må ikke ha en Tesla for å få det til, fortsetter han. 

Før turen var han spent. Mange garanterte ham at han kom til å kjenne sterkt på rekkeviddeangsten, at han kom til å få problemer underveis, at det ikke ville bli en skikkelig ferie. Det var nesten så han begynte å tro på det selv. 

Foto: Privat

– Men der ble jeg positivt overrasket, gitt. Vi slapp unna ladekøer hele veien, og det var en fryd å oppleve at elbilen jeg har blitt så glad i, funket så bra hele veien. Det eneste som var litt irriterende, var at ladingen tok litt for mye tid enkelte steder, men det er jo ikke bilens feil. 

Han fikk sin nye e-Golf i april, før det hadde han hatt den forrige utgaven av samme bil et års tid. Og der har vi Mortens samlede erfaring som elbilist. 

Så nesten ikke elbiler

Tidligere hadde han og samboeren en fossilbil i tillegg, men den har de kvittet seg med. 

– Nå som vi har funnet ut at den duger som feriebil også, er det ikke noe å lure på lenger, fastslår han. 

Foto: Privat

– Og ja, det er bare å anbefale andre om å gjøre det samme! For en fin tur, og for en fin natur! Men en annen gang skal vi ha bedre tid til å virkelig ta inn det fantastiske landskapet og kulturen vi møtte. Når tiden var så knapp, ble etappene for lange, det hadde vært bedre å kunne stoppe mer opp underveis. 

Da de to kjørte nedover kontinentet, så de knapt en elbil underveis, bortsett fra en og annen Tesla på autobahn.  

– Da tenkte jeg at vi var jommen heldige, som fikk oppleve de naturskjønne omgivelsene i en «grønn» bil. 

Foto: Privat

En sinke i 100 på autobahn

Apropos autobahn, før de kom til de naturskjønne etappene, tok de to en del lengre transportetapper på den famøse tyske motorveien. 

Foto: Privat

– Akkurat da ønsket jeg meg kanskje en Tesla eller til og med en fossilbil. For å spare strøm, begrenset vi oss stort sett til 100 km/t, mens de andre suste forbi i 150 og det som verre er.  

Dermed ble de ofte liggende bak trailere i høyre felt, og måtte time forbikjøringer til lange, rette nedoverbakker der de kunne skli sakte forbi lastebilene – helst uten at det brått dukket opp en villmann i 180 i bakspeilet som på død og liv ville forbi med det samme. 

– Da var det litt ekkelt å sitte der og putre i ecodrive, og registrere at det ikke skjer noe når du tråkker gasspedalen for å komme deg forbi kjapt og slippe råkjøreren frem. Det må ha sett litt rart ut for andre, for Golf er jo egentlig en type bil som er skapt for høye hastigheter på veier som dette.  

Foto: Privat

Det verste som kan skje

Morten har allerede begynt å tenke på neste elektriske feriebiltur.  

– Og den blir nok lengre! Jeg har så smått begynt å undersøke hvordan jeg skal få til å ta e-Golfen til Mallorca. Både samboeren min og jeg er i hvert fall instilt på å ta lengre turer enn denne nedover kontinentet i fremtiden. 

– Er du en våghals som liker å tøye strikken? 

Foto: Privat

– Nei, egentlig ikke. Jeg hadde gjort litt research på forhånd, og visste at det antakelig kom til å gå helt fint. Hva er det verste som kan skje, liksom? At vi går tom for strøm og blir hentet av en bergingsbil og fraktet til nærmeste ladestasjon? Det er ikke så farlig, konstaterer Morten. 

Eller gjør han det? 

– … Men det hadde kanskje ikke vært så gøy heller. Og vi var uansett aldri i nærheten av å måtte ringe etter hjelp. Det viktigste er at dette er fullt mulig, med en helt ordinær elbil. 

Mortens tips for elektrisk Europa-tur uten Tesla: 

* Unngå rekkeviddeangsten ved å legge inn marginer – ha alltid en plan B.  

– To-tre ganger opplevde vi at ladestasjonen ikke fungerte, men siden vi hadde lagt inn marginer, visste vi at vi alltid ville komme frem til den neste. Dermed ladet vi gjerne etter 180 kilometer i stedet for å makse ut til 230, men det var det verdt for å føle seg trygg. 

Foto: Privat

* Legg inn et par ekstra dager og kjør heller kortere etapper. 

– I den grad vi brant oss på noe, var det på dette.

* Når batteripakken ikke har aktiv kjøling kan hurtigladehastigheten bli betydelig redusert ved høye temperaturer.

– Akkurat som i kulde – husk å ta forholdsregler deretter.

* Ta med en god bok, og eventuelt også en solstol til ladingene. 

– Det er alltid gøyere å gjøre noe aktivt i dødtiden. Hva med en liten grillpause, for eksempel? 

* Last ned appen Chargemap, den finner du både i Google Play og i Itunes

– Den var vår bibel på turen, den viste alle hurtigladere, og du kan filtrere på ulike typer ladere.  

* Det fins egne nettsider som viser hoteller med ladestasjoner, og det kan være lurt å sende en epost i forkant dersom du vil ha et spesifikt hotell du ikke finner på disse nettsidene.  

Foto: Privat

– Vi fryktet i forkant at vi måtte finne frem skjøteledningen og få strøm gjennom vinduet til resepsjonen, men det trengte vi aldri. Vi erfarte også at de fleste offentlige parkeringshus hadde ladestasjoner.  

* Ikke se på strømmåleren hele tiden. Da går det bra. 

– Ikke la batteristatusen være i fokus på turen, men gløtt litt på indikatoren av og til. Ellers blir det fort til at gjenværende strøm og lading blir et evig tilbakevendende samtaleemne i bilen – og da kommer fort angsten på besøk, enten det er grunn til det eller ikke. Husk at du er på ferie!