Annonse

Er det avisender eller ei? Stadig vekk trues elbilistene med at fordelene skal bort. Seinest i siste storstatlige transportrapport. Pressede elbilister har løsninga rett foran nesa si.

KOMMENTAR: Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor er nærmest sitert på: – Vi må satse mindre på elbil, mer på sykkel og kollektivt. For media kan dette framstå som en kort oppsummering av rapporten «Utfordringer for framtidens transportsystem – Hovedrapport fra analyse- og strategifasen» (puh!).

Jeg har sett raskt gjennom rapporten. Det kunne like gjerne stått at vi skal satser mindre på ditt og datt og mer på bla-bla. Derfor litt artig at dette med elbil får slik medieoppmerksomhet.

Slett ikke av rapportens store poeng, men fordi det som er mest i vinden innenfor transportsektoren.

Ulv-ulv

Aftenposten omtaler at det skal brukes mye mer makt og tvang for å få folk over på sykkel og kollektiv, og at elbilene lager trøbbel og fordelene kan fort måtte fjernes. Nuvel, rapporten uttrykker seg omtrent så krast som dette – hold pusten: Det bør derfor vurderes å redusere på fordelene for elbiler.

Ingen akutt fare, men som rapporten fornuftig nok påpeker, alle biler lager trøbbel i byen. De tar plass på veiene, skaper køer og skal parkeres. Enten de er elbiler eller forurensende biler. I praksis vil dette innebære at det må bli vesentlig dyrere å bruke dagens gjennomsnittsbiler i byene, sier rapporten. Hva nå en «gjennomsnittsbil» er.

– Sykkel er den billigste måten å løse transportveksten på, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger. Hun kunne sikkert tatt med apostlenes hester i samme slengen. Kollektivtrafikken snakkes det varmt om. Men som det så riktig påpekes, det koster noe vanvittig å bygge ut den for å håndtere trafikktoppene i rushtida.

Elbilister sykle?

Spissformuleringene, som mer har oppstått i etterkant av enn i selve rapporten, kan tolkes som et ønske om at myndighetene vil ha elbilister til å sykle. Ja, det er en liten utfordring.

Om du har vært elbilist i to eller tjue år, du skjønner hva jeg mener. Hvem vil forlate den gudommelige el-motoren med sitt dreiemoment og herlige kraft? Elbilen er som å bli løfta fram av en usynlig hånd – helt lydløst.

Heldigvis lar dette seg oppleve på to hjul. På en tråsykkel. Som har fått montert en liten elmotor til å assistere pedaltråkkeren. Elsykkel kalles det – og er i ferd med å ta «mellom bakkar og berg» med storm. Suveren som den er i oppoverbakkene. 

I daglig bruk, med de normale kjøreavstandene vi har, kan elsykkelen fylle alle elbilistens behov. Så sant du er i stand til å kle på deg.

Utvalget har knapt begrensninger

Åja, du har kjøret med henting og bringing av barn? Intet problem. For elsykler er ikke kun tante-modeller som har fått batteri på bagasjebrettet og skrudd inn en motor i kranken. Skyver vi også det fornemme utvalget av sportslige designperler til side, oppdager vi de virkelig smarte elsyklene.

blogg-20150302-longtail 800

De du kan transportere barn med, enten i ei kasse eller på to barneseter bak. Samt dem du bruker til varetransport. For med en elmotor blir ikke det for tungt – verken med to barn eller tre ølkasser. Transportelsykler kalles dette.

Fortsatt vil du sitre av elektrisiteten i motoren og følge batteriets opp- og nedturer. 250W effekt på en sykkel kan ikke matche enn Tesla, men det finnes elsykler som kan gi deg et lite, overraskende sug i magen når du starter opp. Elbilister fortsetter å ha gleden av kunne lade. Og ikke minst, beholde en liten snev av rekkeviddeangst. For når piffen går ut av batteriet, etter 40-80 km med tråkking, kjennes det ganske så tungt ut. Men strander gjør du ikke. Om du skulle savne det.

Behold elbilgodene og mere til

Jeg håper ikke at elbilfordelene skal forsvinne med det første. Men om de skulle forvitre litt over tid, så beholder jeg mine goder når jeg tar elsykkelen fram:

  • Kan bruke kollektivfeltet, men unngår kø også der det ikke er kollektivfelt
  • Gratis og enkel parkering
  • Absolutt ingen årsavgift
  • Gratis i bomringen – kanskje vi en gang begynner å få belønning fordi vi sykler gjennom den?
  • Gratis på riksveiferger
  • Ingen engangsavgift

Det enkle er det beste

OK, elsykler med 250W motor og el-assistanse opp til maks 25 km/t er belemra med merverdiavgift. Imidlertid kan du kjøpe en rask elsykkel, med kraftigere motor og maksfart 45 km/t for assistanse. Hvorfor? Jo, fordi disse må ha registreringsskilt – og vips er de festlig nok avgiftsfrie.

Det er ingen offentlige ladestasjoner for elsykler. Men trenger vi det? Neppe, bare å ta med seg batteriet inn og plugge laderen inn i hvilken som helst stikkontakt. Jepp, elsyklistene vil nok slippe dette maset om spesielle kontakter, kabelklumper, dyre ladekabler, virr-varr av standarder osv som elbilistene har vært utsatt for. Elsykkelbransjen mener at det enkle er det beste.

blogg-20150302-hoved 800

Elsykkelen bringer med strøm som tilsvarer sånn cirka at en lyspære på 40W står på i 10 timer. Kostnaden for denne energimengden er ikke en gang en utgått femtiøring. Og du får god hjelp til 40-80 kilometer sykling.

Kjære elbilist, det er ingen grunn til å fortvile. Ikke at jeg tror elbilfordelene fordufter med det første. Men det er greit å posisjonere seg. For som elbilist i snart tjue år har jeg vært så bortskjemt at jeg ikke – sjøl langt inn i framtida – vil miste all moroa, den gode samvittigheten og alle godene.