HydrogenbilVi kjenner japanernes satsing på elbiler og CHAdeMO hurtiglading. De er sannelig ikke dårligere på hydrogenbiler. Nå skal også disse til elbilmekka.

Noen år vil det ta før vi får se så mange av dem på norske veier. Men for alle oss som gjerne vil kjøre elektrisk, er det godt å se at hydrogen som energibærer ikke har gått helt av moten. Snarere tvertimot.

Hydrogenbiler med brenselsceller er også herlige biler med elektrisk motor, men da med det energitette hydrogenet som energibærer og ikke batterier. Eller kanskje det like gjerne kan være begge deler. For en gunstig praktisk og økonomisk løsning kan være ladbare hydrogenhybrider som bruker billig batteristrøm de 5-6 første mila.

BrenselcelleAlle utfordringene med hydrogen er ikke løst. Men det sies at det nå kan produseres rimeligere (mindre bruk av platina) brenselsceller med lengre levetid og hydrogenet kan lagres mer komprimert. Så gjenstår det en liten nøtt for å få hydrogenet så effektivt produsert at energiregnestykket går opp. Men vi må være optimister og heie på at denne nøtta også knekkes.

Batterielbilentusiastene kan nok fortsatt ha litt vonde følelelser etter at hydrogenet feia oss av banen en gang på begynnelsen av 2000-tallet. I hvertfall tok for seg av alt som var av forskningspenger. Da var liksom batterielbilen passé. Plassert en gang for alltid på historiens skraphaug. Men vi må passe oss for å være arrogante bare fordi vi nå er på en liten opptur. Også for batterikameratene er det best at flere muligheter dyrkes, og kanskje vi da til slutt forenes både i meninger og i bilene. Og en brenselcelle er ikke så helt ulikt et batteri, da.

Vi sakser informasjonen som Norsk Hydrogenforum kan formidle om intensjonsavtalen.

Toyota, Nissan, Honda og Hyundai signerer intensjonsavtale om markedsintroduksjon av hydrogenbiler i Norden

HydrogenbilDen 9. oktober signerte Toyota, Nissan, Honda og Hyundai en intensjonsavtale (Memorandum of Understanding) knyttet opp mot markedsintroduksjon av hydrogenbiler og hydrogeninfrastruktur i perioden 2014 – 2017. De norske aktørene som deltar i samarbeidet er HyNor og HYOP. Intensjonsavtalen vil stimulere til dialog med offentlige og private aktører i Norge, Sverige, Island og Danmark knyttet til relevant finansiering og støtteordninger for å akselerere markedsintroduksjon av hydrogen­teknologi i transportsektoren.

Flere bilprodusenter har allerede investert betydelig i utviklingen av brenselcelle hydrogenbiler (Bransjenavn: Fuel Cell Electric Vehicle, FCEV) det siste tiåret. Parallelt har infrastrukturselskap kontinuerlig utviklet hydrogen-produksjonsteknologi og standarder, spesielt i de nordiske landene.

HydrogenbilResultatene er lovende, og dagens hydrogenbiler leverer nå den samme lange rekkevidden og raske tanking som konvensjonelle bensinbiler. I 2009 signerte flere av de største bilprodu­sentene en avtale som pekte på 2015 som et potensielt år for markeds­introduksjon av hydrogenbiler i regioner med tilstrekkelig tetthet av hydrogenstasjoner.

Nasjonale nettverksorganisasjoner i Island, Norge, Sverige og Danmark har jobbet aktivt med planlegging og etablering av hydrogenstasjoner siden 2006 – et samarbeid formalisert gjennom Scandinavian Hydrogen Highway Partnership (SHHP). Infrastrukturselskapene HYOP AS(Norge), H2 Logic A/S(Danmark) og andre har investert betydelige ressurser i å etablere hydrogenstasjoner siden 2006, og er nå sentrale i planleggingen av en utvidelse av infrastrukturen frem mot, og etter 2015.

Den store tilgjengeligheten av fornybare energiressurser i de nordiske landene muliggjør bærekraftig hydrogenproduksjon, som igjen kan være et viktig bidrag til lagring og balansering av en ytterligere økning av fluktuerende fornybar elektrisitet i det nordiske elektrisitetsnettet.

Fram mot 2015 må viktige steg tas for å sikre en vellykket markedsintroduksjon. Spesielt viktig er involveringen av private aktører, som f.eks nasjonale energiselskap og investorer for å realisere utrullingen av hydrogeninfrastruktur. Nasjonale myndigheter må på sin side sørge for langsiktige markedsvilkår og mekanismer for å stimulere en koordinert utrulling som gjør det attraktivt for den private industrien å delta. Den nordiske intensjonsavtalen vil fungere som en katalysator for en dialog mellom sentrale aktører rundt disse temaene.

AvtalesigneringAvtalepartnerne i intensjonsavtalen vil spesifikt samarbeide rundt:

  • Felles innsats for introduksjon av hydrogenbiler og etablering av tilhørende hydrogeninfrastruktur i de nordiske landene i perioden 2014 – 2017
  • Kommunisere behovet for etableringen av offentlige finansierings- og støtte­mekanismer for hydrogenbiler og stasjoner
  • Å engasjere sentrale nasjonale bilforhandlere
  • Å engasjere sentrale energi- og infrastrukturselskap

Intensjonsavtalen ble signert i nærvær av den danske samferdselsministeren Henrik Dam Kristensen, og Bo Diczfalusy, direktør for «IEA Directorate of Sustainable Energy, Policy and Technology», i tilknytning til 3GF-konferansen som ble avholdt i København. Det var for anledningen samlet flere hydrogenbiler i København i forbindelse med «H2-Moves European Road Tour», som i løpet av september har promotert det Oslo-baserte hydrogenprosjektet flere sentrale steder i Europa.

Kilde: Norsk Hydrogenforum