Annonse

IshavsveienHurtigladeselskapet Ishavsveien AS har tidvis gått høyt på banen med planer om storstilt utbygging. Underveis har selskapet pådratt seg elbilisters vrede for prispolitikk og manglende ladetilbud.

Hvem som skal ha signert papirene er foreløpig en hemmelighet. Men det skulle ikke forundre oss om aktøren er godt profilert og har eierinteresser innen hotell- og serveringsbransjen.

Synergieffektene mellom hurtiglading og en slik aktør burde slett ikke være så verst. I hvert fall ikke hvis kjøperen har store nok lommer til virkelig å ta i et skikkelig investeringstak.

Sagt på en annen måte: Den store aktøren som kommer opp med et virkelig attraktivt ladetilbud til sine kunder, vil lande et realt konkurransefortrinn. Og ikke bare fordi det faktisk ser ut til å være 2.000 Tesla Model S på norske veier innen dette året snart er omme.

Første akt i salget var en virksomhetsoverdragelse mellom morselskapet Ishavskraft AS og Ishavsveien AS. Denne skal allerede være gjennomført. Så kan salget av selskapet til den foreløpig ukjente aktøren – eller grupperingen – formelt skje.

Trolig ringes julen inn før hele transaksjonen er formalisert, og den nye eieren trer frem i lyset.

Sterk nedskalering

I lengre tid har det vært dønn stille. Ikke siden den i utgangspunktet mystiske forsvinningshistorien på Lillehammer har det vært noe konkret å melde. Prosjektleder Frank-Hugo Storelv har selv ikke hatt noe ønske om å uttale seg til elbil.no. Dette ble klart da vi for en måneds tid siden sist var i kontakt med selskapet, for å ta en fremtidsprat.

På det tidspunktet virket det klart at det var tatt en avgjørelse om å nedskalere det allerede beskjedne hurtigladetilbudet betydelig, på kortere sikt. Utgangspunktet var et angivelig behov for å tilpasse kapasiteten til det eksisterende kundegrunnlaget.

I den stille perioden har det kommet endringer i ladetilbudet. Spot-kunder, som har forsøkt å lade hos Ishavsveien for 150 kroner, har siden begynnelsen av november blitt avvist, stående foran laderen. Kun folk med abonnement eller klippekort har kunnet lade. Slikt skaper naturligvis frustrasjon.

Resultatet av nedskaleringen var at det kun ville være funksjonalitet i én lader på Vestby, én på Svinesund og én på Rygge (sørgående). Her skulle det inntil videre kun være ladetilgang for personer med Ishavskortet.

elbil.no har ikke full oversikt over situasjonen i dag, men vet at hurtigladestasjonen på Storebaug (Rygge øst) inntil videre er tatt ned. Med denne stasjonen på plass igjen, vil Ishavsveien ha fire stasjoner etter oppgradering. Vi fikk dessuten klarhet i – for en måned siden – at de universelle laderne (CHAdeMO, COMBO og AC) på Vestby og Svinesund, som har vært på uttesting i en periode, skulle demonteres. CHAdeMO-laderne på Lillehammer ville møte samme skjebne.

Fra åpningen av den første hurtigladeren til Ishavsveien, Rygge Øst

Prosjektleder Frank-Hugo Storelv knuser isblokker under åpningen av Ishavsveiens aller første hurtiglader, Rygge øst, 29. september 2011. 

Hele veien til Trondheim?

Selskapet sier det skal, når det kommer et endelig vedtak på utskifting av ladeutstyr fra «fase 1» (testkorridoren Oslo-Svinesund), bygge «fase 2» (offentlig støttede lokasjoner). Videre foreligger er det ambisjoner om å bygge ut «fase 3»-lokasjoner.

De sistnevnte skal ha fått et kraftig skudd for baugen på grunn av manglende Transnova-tilskudd i den siste runden, som ble offentliggjort fredag 13. desember. Dermed blir det kun én ny lokasjon i «fase 3», nemlig Lillehammer. Ønsket har vært å skape forbindelse videre herfra til Trondheim, med hurtigladestasjoner på steder som Dombås, Dovre (Hjerkinn) og Oppdal.

For å kunne realisere de ambisiøse planene, ble det for en tid siden vist til at det må et mer solid økonomisk fundament på plass. Akkurat hva dette er, fremsto som uklart. I dag kan det godt være at nøkkelen til fundamentet befinner seg hos den nye eieren.

Med de ønskede universelle laderne på plass, på sikt, ser selskapet for seg to produkter: Abonnement og drop in-betaling. Årsaken til at dette ennå ikke er realisert, skal være at de valgte hurtigladerne ikke har hatt den forutsatte funksjonaliteten.

På tide å levere varene

Fra åpningen av Ishavsveiens hurtigladestasjon i VestbyKanskje betyr det angivelige oppkjøpet at selskapets utbyggingsplaner, som har vært lagt på is i lengre tid, kan få ny fart inn i 2014. Dette angår – i tillegg til nevnte Oppland og Sør-Trøndelag – flere lokasjoner i Buskerud, Vestfold, Telemark og Akershus.

Det som nå synes klart, er at Ishavsveien vil bestå – dog i ny form og med ny eier. Vi venter i spenning på konklusjonen.

Det er hevet over tvil at Ishavsveien har blitt mer kjent for å mangle gjennomføringskraft enn for å ha et suverent hurtigladetilbud. Selskapet har til tider skapt klart mer trøbbel enn sjelefred for elbilistene, noe som også gjenspeiles i ymse debatter på elbilforum.no.

Senest i dag morges fikk vi en telefon fra et frustrert medlem i Elbilforeningen, med klippekort hos Ishavsveien, som ville lade på Svinesund nylig. Hurtigladeren virket ikke. Da han ringte servicetelefonen, var det ikke svar å få. 

At selskapet i tillegg har droppet å følge opp Transnovas krav til å få offentlig støtte, har ikke gjort saken bedre. Hvis en ny eier nå skulle føre til at ting kommer på stell, ville det være en glede å kunne rapportere om det.

Ishavsveiens utsatte og nedlagte hurtigladere

  • Sandefjord (Fokserødveien 21, CHAdeMO hurtig, Combo hurtig og Type 2 semihurtig)
  • Stathelle (Europaveien 139, CHAdeMO hurtig, Combo hurtig og Type 2 semihurtig)
  • Brokelandsheia (E18, CHAdeMO hurtig, Combo hurtig og Type 2 semihurtig)
  • Hønefoss (Osloveien 77, CHAdeMO hurtig, Combo hurtig og Type 2 semihurtig)
  • Jaren (Ålsvegen 2, CHAdeMO hurtig, Combo hurtig og Type 2 semihurtig)
  • Moss (Varnaveien, i utgangspunktet planlagt i 2011 og aldri ferdigstilt, CHAdeMO hurtig, Combo hurtig og Type 2 semihurtig)
  • Rygge øst (Storebaug, i samarbeid med Zero, ble tatt ned og skal opp igjen. CHAdeMO hurtig, Combo hurtig og Type 2 semihurtig)