ItaliaturNorstart har vært på studietur til Italia sammen med Oslo kommune, Transnova og Zero. For å hente inspirasjon til nye tiltak for elektrifisering. Hva har de i 10 år gjort i Reggio Emilia?

Dette er en fortsettelse av del 1 av rapporten. Nå har vi beveget oss videre til byen Reggio Emilia, med ca 150.000 innbyggere. Fortsatt er vi på den forurensede Posletta og i byer med gammel, vakker arkitektur. Samtidig er vi i den byen i Europa som har den høyeste tettheten av elbiler. Noe som har gitt dem flere internasjonale priser.

Reggio besøkBeslutningen ble tatt

For over 10 år siden bestemte kommuneadministrasjonen i Reggio Emilia seg for å løse de lokale miljøproblemene. Svaret var enkelt: Elektrifisere kjøretøyene eid av kommunen og av kommunalt eide selskap. Slik skulle de lokale myndighetene gå foran og bidra til at halvparten av bilflåten innen noen få år ville bli null- eller lavutslippskjøretøy. Kommunen var helt bevisst på at det var en krevende beslutning å implementere, elektriske kjøretøy måtte skaffes, store investeringer gjøres og skepsis og fordommer måtte overvinnes.

Den norske delegasjonen var så heldig å møte mange av dem som lenge har vært involvert i prosessen. Her står vi pent oppstilt for det lokale pressebildet.

Reggio Porter elektriskKonsept etablert

Econoleggio ble etablert som et konsept for å promotere og distribuere bruk av elektrisk kjøretøy til normale daglige aktiviteter. Løsningen innebar også å etablere et selskap som leier ut elbilene, tar de økonomiske risiki og sikrer nødvendige service- og vedlikeholdstjenester. Dette var fødselen til firmaet TIL (Trasporti Integrati e Logistica), eid hovedsaklig av kommunen gjennom det lokale kollektivtransportselskapet.

 Idag disponerer TIL over 500 elektriske kjøretøy som er på kort- eller langtidsleie, både i Reggio Emilia og andre steder. Gjennom kraftige, nasjonale subsidier ved innkjøp av elbilene, har det vært mulig for selskapet å skape forretningsmessig lønnsomhet samtidig som leienivået har vært attraktivt. I tillegg til en grei økonomi for leietakeren, har det vært fordeler som 24 timers tilgang til soner hvor annen trafikk er sterkt begrenset og gratis parkering i bysentrum.

Faser

Prosjektet har på en forbilledlig måte vært drevet gjennom definerte utviklingsfaser. Litt som å plukke lavthengende frukter før du klatrer til topps i treet:

  • I 2001 starta det med 46 Piaggio Porter for hjemmetjenester og transport av eldre.
  • Sommeren 2002 var neste fase med 76 Piaggio Porter for diverse enkle tjenester i bysentrum.
  • Desember 2003 ble det introdusert 30 Piaggio Porter til varetransport, for bruk av håndverkere o.l.
  • Og slik har det fortsatt innenfor kommunal virksomhet og næringsliv, fram til nå hvor tilbudet også er tilgjengelig for vanlige borgere som ønsker å kjøre utslippsfritt med fordelene det medfører. Kampanjen «Playporter 2010».

Reggio DailyResultatet er lett å oppleve for besøkende. Vi ser elektriske biler brukt til en rekke ulike formål som søppeltømming, varetransport, hjemmetjenester eller med entusiastiske håndverkere inni. Dessuten er det innført hybrider på el-diesel for busstransport, med ca 30 km elektrisk rekkevidde. Disse brukes også som varebiler – kalt Daily, med lastekapasitet 785 kg.

Reggio AssistenzaInfrastruktur og service

Det er satt opp et nett av ladestasjoner. Ikke svært omfattende. Fra vi kunne telle så er det 14 lokasjoner. Men det er mange stikkontakter på enkelte av dem siden ulike etaters flåter er stasjonert der. Da vi entrer en bakgård til en kommunal etat, fant vi plutselig 20-30 elektriske varebiler. En uvanlig opplevelse.

I tillegg til dette, er det opprettet et eget senter «Centro Assistenza Veicoli Ecologici». Her holder selskapet TIL til og driver utleievirksomheten. Du kan droppe innom for dagsleie av en elbil hvis du vil inn til sentrum, eller du kan gjøre en avtale for lengre tid. Ikke mindre viktig, her er også servicesenteret som tar seg av alt vedlikehold og reparasjoner av de ulike elektriske kjøretøyene. En helt spesialisert virksomhet, naturlig nok svært kompetent etter mange års virksomhet og beskrives som servicevillig. Dette er avgjørende moment for å lykkes med introduksjon av elbil.

 Restriksjoner

Det er streng overvåking av bilene som kjører inn i sentrum av Reggio Emilia. En av våre guider måtte parkere langt fra hotellet, han var redd for å få en bot selv om transport av hotellgjester skal være tillatt. Men bilene fotograferes automatisk, og du risikerer å måtte komme med lange bortforklaringer på høylytt italiensk for å slippe unna gebyrer. Vi er glade for at vi slapp den opplevelsen. Da var det langt mer behagelig å spasere i enn støyfri by og beundre bygningsmassen og torgene.

Luftmåler SkjervoldRundt om i byen er det også nedsenkbare sperrestolper som hindrer uvedkommende å kjøre inn i det historiske sentrum. Elbilisten er velkommen og utstyres med en fjernkontroll som gir aksess til det sperrede området. Noe å tenke på for andre byer. 

Overvåkning av luftkvaliteten

Dette synes vi var skikkelig gøy. Midt på et av torgene i Reggio Emilia står det en måler som angir kvaliteten på lufta. Tirsdag kveld lyste det rødt – uff. På onsdag ettermiddag var det grønt signal. Vi pusta letta ut (og inn). La oss få slike pedagogiske virkemidler også i norske byer som plages med varierende luftkvalitet.

 

 

Dette var litt tekst og bilder fra besøket vårt. Econoleggio-prosjektet i Reggio Emilia er flinke til å reklamere for seg sjøl. Videoen nedenfor forteller historien på en god måte. En historie som er imponerende. 10 år med omfattende bruk av elektriske biler, først møtt med litt skepsis fra befolkningen, nå blitt et meget populært tiltak. Det er den velfortjente takken for å gi innbyggerne en reinere og stillere hverdag.

 

 

      

Aftenposten har også vært i Reggio Emilia og lagd en fin artikkel.

Andre artikler i serien:

Del 1 – besøk til Vicenza

Del 3 – besøk til Imola og Micro-Vett

Del 4 – deltakernes kommentarer til opplevelsene