ItaliaturNorstart har vært på studietur til Italia sammen med Oslo kommune, Transnova og Zero. Fant deltakerne kunnskap og inspirasjon til arbeidet vi har i Norge? Kan det ha en betydning for hva vi har i vente? Vi spurte dem.

 

 

 

Tommy Skjervold

Det er svært nyttig å se hva andre land og byer gjør for å oppnå målsettinger om null- og lavutslippskjøretøy for å bedre luftkvaliteten. Interessante subsidier innført av den italienske staten for å få fart på satsningen ettersom økonomiske kriterier alltid vil spille en stor rolle for gjennomføring og fremdrift. Selv om det er forskjeller på byene vi besøkte og Oslo, ga det mange gode innspill og kunnskap innen teknologi, virkemidler og organisering som kan vurderes fremover.
Turen ga gode innspill for det videre arbeidet i Oslo kommune. Allerede i høst går vi i gang med Osloprosjektet hvor vi vil analysere kommunens egen transport og bilpark for å bidra til mindre støy og eksos i byen. Refleksjoner fra studieturen er nyttig i det videre arbeid i dette prosjektet.

Tommy Skjervold, Oslo kommune, Byrådssekretær miljø og samferdsel (FrP)

 

Benjamin MyklebustI Italia fikk vi se at elektriske nyttekjøretøy finnes, og at de brukes daglig. Vi ser vi at de elektriske nyttekjøretøyene har positive effekter som strekker seg langt utover bare CO2-reduksjonen. I Norge har vi sterke insentiver for elbil. Disse fungerer best på personbiler til privatpersoner. Vi må lage et rammeverk som oppfordrer til en mye bredere bruk av nullutslippskjøretøyer.

Benjamin Myklebust, Zero, rådgiver



Eva SolviDet mest interessante var å se i praksis hvilke funksjoner og tjenester man kan bruke ladbare motorvogner til. Dette åpner perspektiver i forhold til nyttekjøring innenfor offentlig og privat virksomhet.

Eva Solvi, Transnova, prosjektkoordinator

 



Espen SkistadDet jeg lærte av turen, var først og fremst Italienernes fokus på nyttekjøretøy og profesjonelle formål. Her kunne vi se mange typer spesialbiler utføre alt fra feiing av gater, transport av skolebarn til varetransport. Jeg var faktisk ikke klar over at det fantes et profesjonelt marked med velfungerende offentlige prosjekter hvor elektriske nyttekjøretøy gjør jobben.
I Norge har vi vært flinke til å legge til rette for at privatpersoner kan ta i bruk og få ladet opp elbilene sine på kommunale ladestasjoner, men vi har til nå ikke hatt en strategi for alle de ulike oppgavene offentlige og private bedrifter har. Vi har mye å lære av Italienerne når det gjelder systematikk og organisering, og jeg syns også vi har mye å lære av den vennlighet og gjestfrihet vi ble møtt av i de byene vi besøkte. Vi nordmenn må passe oss for å opptre som verdensmestere som vet best, vi har fortsatt mye å lære. 

Espen Skistad, Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten, spesialrådgiver


Hans Christian MathisenTuren gav et interessant innblikk i hvordan bykommuner i Italia har tatt i bruk elbilteknologi for å motvirke luftforurensning. Artig var det også å registrere den entusiasmen som var tilstede så vel hos kommunale myndigheter som hos brukere og produsenter av elektrisk drevne kjøretøy. Alt verdt å ta med seg i det videre arbeidet med å senke luftforurensningen i Oslo.

Hans Christian Mathisen, Oslo kommune Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel, seniorrådgiver


 

Hans  Håvard Kvisle

Lærdommen er universell: Det er ikke hva du sier, men hva du gjør, som betyr noe. Jeg er imponert over viljen til å gjennomføre store prosjekter og få mange til å glede seg over å bruke elbiler. Dette gir en betydelig effekt i form av bedre luft, mindre støy og triveligere byer.
Jeg tror at alle som var med fikk en liten aha-opplevelse. Eksemplene vi så, viser at alt er mulig så lenge det er tilstede politisk vilje og handlekraft fra myndighetene. Mitt inntrykk var at den norske delegasjonen ble inspirert til å toppe hva vi fikk se i Italia. Det skal Norstart bruke masse krefter for å bidra til.

Hans Håvard Kvisle, Norstart – Norsk elbilforening, styreleder


Frederik MartinussenFra Trafikketatens synsvinkel var det interessant å se hvordan Italienske kommuner har tatt i bruk elektriske kjøretøy til en lang rekke forskjellige nytteformål. Trafikketaten i Oslo har alltid vært i første rekke når det gjelder å ta i bruk ny miljøvennlig teknologi. Vi var først ute med hybridbil og først ute med ladbar hybridbil. Nå vurderer vi å teste rene elektriske biler. En forutsetning for dette er at vi får til en god ladelogistikk hvor raskere lading vil være et viktig element. I Italia så vi hvordan en Fiat 500 ble hurtigladet på under en halvtime. Gjennom «Oslo-prosjektet» som vi samarbeider med Transnova om, vil vi se hvordan blant annet kommunal transport kan elektrifiseres gjennom en god match mellom kjøretøy og hurtiglading.

Frederik Martinussen, Oslo kommune Trafikketaten, direktør


Rune HaalandDet føles helt spesielt å sitte på en italiensk fortausrestaurant og se at det kommer en feiebil som vi nesten ikke hører, samtidig som en liten, lydløs søppelbil tømmer avfallsdunkene. Den viktigste lærdommen er at vi kan dekke nær sagt et hvilket som helst transportbehov ved hjelp av ladbare motorvogner, hvis vi arbeider systematisk og planlegger godt før vi begynner å investere. Selv transport av skolebarn ble gjort ved hjelp av ladbare minibusser som går lydløst på elektromotor i sentrum og på diesel på landeveien.
Myndighetene bør starte prosessen med å analysere behovene til nyttetrafikken i både offentlig og privat sektor. Deretter bør det lages masterplaner for implementering av kjøretøy og infrastruktur. Dette er min konklusjon. 

Rune Haaland, Norstart – Norsk elbilforening, generalsekretær

 

Tidligere artikler i serien:

Del 1 – besøk til Vicenza

Del 2 – besøk til Reggio Emilia

Del 3 – besøk til Imola og Micro-Vett