Annonse

Janne Vikerødegården (45) synes elbil er helt topp selv om hun bor på glesbygden i Hedmark. Til sommeren blir det elektrisk danmarkstur når sønnen skal på fotballcup.

JESSNES (elbil.no): Vi møter henne og to av de fire barna, Siril (14) og Tollef (12), i eneboligen nord for Hamar, i idylliske og grønne omgivelser med utsikt til landets største innsjø, Mjøsa. Hun er travelt opptatt med å vaske elbilen for å gjøre den fin til bildene. Akkurat som Tom Stiansen gjorde da han sparket i gang «Elbilen og jeg»-serien 3. april. Dette intervjuet er det tiende i serien.

elbilenogjeg1Her ute i provinsen går ikke bussen ofte – snarere tvert imot – og bil er et nødvendig onde i hverdagen. 

– Det går buss til byen, altså Hamar, to ganger i uka. Ungene har over fire kilometer til skolene sine, og dit går det heldigvis buss. Da jeg var barn, syklet vi så lenge det var bar vei og fikk drosje om vinteren. Så ble vi spreke også da, fastslår 45-åringen, som vurderer å kjøpe elsykkel til ungene. 

– Så kommer de seg mer ut. Det er fint å bo langs Mjøsa, men litt utfordrende når man skal opp bakkene. Med elsykkel blir de tre kilometerne med oppoverbakke mye lettere.

Har sunn rekkeviddeangst

Selv hadde hun lenge kjent på dårlig samvittighet ved å kjøre eksosbil da elbilvalget endelig ble tatt. Hun har ikke hatt behov for eksosbil etter at elbilen kom i hus ved juletider – tre og et halvt år etter at hun prøvde LEAF første gang.

– Men skal man på langtur, er det en liten ekspedisjon. Man må jo stoppe for å lade, og det krever ekstra tid. Det er absolutt en grunn til at elbilene bør ha noen fordeler fortsatt. Du kan ikke hive deg i bilen og kjøre på fjellet, uten å studere ladeinfrastrukturen først og være sikker på at du har strøm både opp og ned.

– Jeg var på biltur til Tønsberg med ei venninne, og vi måtte fylle på strøm tre ganger på veien nedover. På vei tilbake gikk hun strømtom i en tunnel  på Ring 3 i Oslo. Takke seg til at jeg har litt rekkeviddeangst. Bedre det enn litt for lite, fastslår Vikerødegården, 

blogg-20150529-janne 6 800

Fram til LEAF-en kom i hus, hadde hun en da 11 år gammel fossilbil.

– Jeg har hatt både diesel- og bensinbiler. Men jeg var i Oslo, på Aker Brygge, for å teste de første LEAF-ene som kom i 2011. Da hadde jeg egentlig bestemt meg, men det ble ikke før nå, på grunn av diverse omstendigheter og økonomi, sier Vikerødegården.

Praktisk talt ingen rush

Hun sykler når hun ikke kjører elbil, og er opptatt av kortreist mat. Ja, bærekraft i det hele tatt. Derfor er hun også engasjert i Miljøpartiet De Grønne (MDG), som er opptatt av å legge til rette for både normal- og hurtiglading landet rundt og utfasing av fossilbiler. Og når vi først er inne på temaet elektrisk:

– Jeg vil absolutt anbefale elsykkel for alle dem som ikke sykler i dag. Det kan kanskje være et første skritt mot en elbil? Elsykkel er også kjempegøy. Det viser seg at mange som ikke sykler kommer seg ut på elsykkel. Det er masse folkehelse i det.

Stressede storbypendlere vil nok oppfatte Vikerødegårdens hverdag som paradis:

– Det er ikke noe rushtrafikk her, verken til eller fra jobb. Det kan ta ett minutt å komme gjennom en rundkjøring ved jobben min. Men jeg er så heldig at jeg har en sykkelvei langs Mjøsa, som jeg bruker 25 minutter på. Når jeg kjører elbilen tar det 15 minutter. Jeg foretrekker å sykle, for da slipper jeg også å lure på hvor jeg skal parkere elbilen, sier Vikerødegården, og peker på tidsbegrensninger i offentlig parkering på Hamar.

– Ellers opplever jeg at de fleste her i traktene ser på elbil som kult. De jeg snakker med skjønner jo at det måtte bli en sånn bil på meg. Det var veldig gitt, sier Vikerødegården.

blogg-20150529-janne 3 800

 

Med strøm har bil blitt morsomt

– Jeg tror at motstanden mot elbil ofte har å gjøre med hvor bevisst du er på ditt eget fotavtrykk. Jeg har vært med på endel diskusjoner rundt batteri i elbiler, og er veldig trygg på at vi må prøve å finne alternativer til fossilt drivstoff. Elbilen er ikke perfekt ennå, men vil bli bedre og bedre – og får oss videre. Elbilen, i den fasongen den har nå, er et viktig første skritt mot en løsning som er god for kloden vår.

– Og vi er helt avhengige av at mange kjøper dem for å få utviklingen videre.

– Bruker du mye tid på å ta livet av myter om elbil?

– Nei. Men hvis jeg møter folk som har negative holdninger, sier jeg at elbilen er det beste alternativet vi har i dag. Da dør diskusjonen.

blogg-20150529-janne 5 800

– Men før jeg kjøpte elbil, var bil kun et framkomstmiddel. Nå synes jeg elbil er så morsomt at jeg godt kan finne på å følge opp tipset du kom med om å polere bilen to ganger i året, smiler Vikerødegården.

– Jeg kjøpte den beste modellen, fordi jeg har tenkt å ha den lenge. 

– Og jeg pleide å bli bilsyk som barn. Også da jeg var på tur i utlandet og kjørte fossilt, ble jeg uggen. Men i elbilen har jeg ikke vært i nærheten av å bli uvel. Kanskje jeg til og med kan lese i bilen? Jeg synes det er fint å ha unger med på tur uten at de blir dårlige. LEAF er en veldig fin familiebil sånn sett. Anbefales, utbryter Vikerødegården, og legger til at det er kjempedeilig med en bil uten støy.

– Da blir man ikke sliten av å kjøre.

– Kjører veldig pent

– Hvordan bruker dere elbilen?

– Mest til jobb og til fritidsaktiviteter for ungene. Så smetter jeg innom butikken på veien. 

Akkurat hvor mye hun kjører i løpet av en uke, har hun ikke oversikt over. Erfaringene så langt tilsier uansett at rekkevidden normalt sett holder i massevis.

– Jeg har hatt rekkeviddeangst et par ganger. Første gang var da jeg skulle til Næroset, i Ringsaker. Jeg hadde ikke sjekket avstanden på forhånd, det var vel litt nybegynnerfeil. Men det gikk helt fint, og det var kald vinter, sier Vikerødegården, som prøvekjørte bilen sin første gang i ti minusgrader – en lang runde i lokalområdet.

– Så skulle vi til Oslo i konfirmasjon, og vi skulle ha med oss masse. Jeg tastet inn på GPS-en hvor jeg skulle, og den sendte oss til McDonalds på Gardermoen. Men bilen hadde jo beregnet rekkevidden ut fra lokalkjøringen min, ikke motorvei. Da vi kom til Gardermoen var det 0 prosent igjen, så vi var litt nervøse, sier Vikerødegården som ler litt av erfaringen i dag.

Normalt opplever hun at LEAF-en antyder en rekkevidde på 130 kilometer. Denne beregnes ut fra kjørestilen eieren har hatt den foregående perioden.

blogg-20150529-janne 4 800

– Men jeg mener jeg kjører veldig pent, stort sett, uten at jeg har noe voldsomt forhold til forbruk i kilowatttimer, sier Vikerødegården. 

Så går vi ut for å ta noen av de gladeste bildene som er blitt vist på elbil.no så langt i år. Sola titter fram gjennom tungt skydekke, og fuglene kvitrer fornøyd i skogkanten. Det viser seg at denne gjengen overhodet ikke trenger noen regi.

– Elbillykke er kanskje beskrivende her, smiler Vikerødegården, når hun tar plass inni LEAF-en med barna (bildet over).

Drar på tur til Danmark i sommer 

Og selv om elbilen fortsatt er litt eksotisk i disse traktene, er LEAF-en ikke den eneste i nabolaget.

– Nei, det er en elbil i garasjen der borte. Flere tror jeg ikke det er, men jeg vet det er flere som vurderer det. Jeg vet ikke om det skyldes meg, men jeg har et vennepar som bestemte seg etter at de hadde prøvd – og syntes det var dritkult, sier Vikerødegården, som slett ikke synes det er så rart:

– For når du skrur av den «ecodrive»-funksjonen, vet du, så er det jo en racerbil, smiler Vikerødegården.

Til sommeren setter hun ny distanserekord med elbilen.

blogg-20150529-janne 2 800

– Da kjører vi elbilen til Danmark på fotballcup. Tollef spiller på Furnes, og Siril og jeg skal kose oss i sola. Jeg er litt spent på hvordan turen blir. Vi kjører til Larvik først, og jeg har lest på elbil.no at det er bra utbygd ladeinfrastruktur i Danmark, sier Vikerødegården, som har registrert seg hos hurtigladeoperatøren CLEVER.

– Så får vi se om det fungerer når vi kommer fram, sier Vikerødegården, og tenker tilbake på første hurtiglading. 

– Da viste det seg at mobilen min var sperret for å sende SMS til firesifret nummer. Det endte med at jeg fikk ei venninne til å sende inn SMS for å starte ladingen. Det ordnet seg til slutt, men jeg rakk å bli litt stressa. Hadde vi ikke fått hjelp, hadde vi bare kommet oss halvveis hjem fra Venabygdfjellet, sier Vikerødegården.

Ti kjappe til Janne Vikerødegården!

– Hvor lenge har du eid elbil (og når prøvde du elbil første gang)?

– Jeg kjøpte elbilen min til jul, som gave til meg selv. Prøvde elbil første gang da den først ble demonstrert på Aker Brygge cirka 1. august 2011, rett etter terroren i regjeringskvartalet og på Utøya. Relativt lett å huske tidspunktet.

– Hvorfor byttet du til elbil, og hva bruker dere den til?

– Miljøhensyn. Likte ikke å ha en bil som forurenset hele tiden. Jeg ble minnet på det hver gang jeg pustet eksos, særlig da bilen sto på tomgang.

– Hva kjørte du før (tre foregående)?

– Bensin og dieselbiler; Toyota Avensis, Toyota Previa og Hyundai Elantra. Den siste var en skilsmissebil, en «rælbil» fram til jeg fikk kjøpt elbilen min.

– Hvor fornøyd er du som elbilist på en 1-10-skala?

– Pluss 10.

– Ser du på deg selv som bilinteressert?

– Har aldri vært opptatt av bil før jeg kjøpte denne. Bare opptatt av miljøet. Men nå synes jeg bil er blitt kjempegøy. Den er råartig å kjøre.

– Hva er den viktigste elbilfordelen for deg?

– At den ikke slipper ut eksos. Rent økonomisk må det være at vi slipper momsen, ellers hadde bilen blitt for dyr.

– Har du blitt mer energibevisst av å kjøre elbil?

– Har blitt mer bevisst på hvordan jeg kjører økonomisk. Energibevisst har jeg alltid vært, men nå forstår jeg bedre hvordan jeg sparer energien. Så kan jeg også følge med på det på dashbordet hele tiden nå.

– Må du ofte oppklare myter om elbil?

– Synes ikke det. Vi er alle enige om at fossilbiler ikke er fremtidsrettet, vi må finne andre løsninger. Så kan vi også være enige om at elbilen er et første skritt i riktig retning. Det er behov for at noen kjøper elbiler, for at utviklinga skal gå videre.

– Frykter du at elbilfordelene forsvinner før elbilen er konkurransedyktig?

– Jeg velger å tro elbilfordelene vedvarer så lenge det er behov for dem. Og det så lenge vi har forurensingsproblemer i storbyene våre. Dessuten må ladeinfrastrukturen utbygges så det er mulig å lade «overalt», så man ikke må planlegge i detalj for å vite at man har nok strøm til å komme fram.

– Hva synes du om lukten av eksos?

– Jeg blir minnet på hvor bra det er å ha elbil når jeg sykler langs veiene og puster inn eksos. Da vet jeg at de som sykler langs veien når jeg kjører ikke blir plaget av bilen min. Eksos gjør vondt i lungene.

blogg-20150528-janne 1 800

Les flere intervju i serien «Elbilen og jeg»

03.04.15: – Den neste bilen måtte bli en elbil (Tom Stiansen)

10.04.15: Måtte ha elbil etter turen med Leif Elmer (Iren Vestly Sveistrup)

17.04.15: Han elsker elbil og hater eksos (Thorvald Sæby)

24.04.15: De har C-Zero som eneste familiebil (Kari og Nicolas Kolnes-Cassis)

29.04.15: Intet e-Golf-fjols til fjells (Knut-Magnus Betten)

01.05.15Elbil var helt uaktuelt (Tom Kevin Nedrejord og Renate Grunnvåg)

08.05.15: Denne mannen er ikke bilselger (Espen Limstrand)

15.05.15: Russ med elektrisk damedrag (Sebastian Hovland og Håkon Andreas Hyttedalen)

22.05.15: Han er blitt glad i Tesla-familien (Claes Reitan)